تاریخ: ۱۱ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۴۸
بازدید: ۱۳۱
کد خبر: ۷۳۵۹۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

وثیقه بانکی مانع جذب تسهیلات تبصره ۱۸ در کرمان شد

می متالز - معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: تنها ۱۰ درصد از مجموع ۳۹ واحد صنعتی معرفی شده به بانک‌های استان امسال تسهیلات تبصره ۱۸ را دریافت کردند و مابقی به علت مشکلات بانکی از جمله وثیقه های سنگین نتوانستند این اعتبارات را جذب کنند.
وثیقه بانکی مانع جذب تسهیلات تبصره ۱۸ در کرمان شد

به گزارش می متالز، امین غفاری‌نژادبا بیان اینکه تسهیلاتی به ارزش ۱۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان تاکنون به واحدهای صنعتی کرمان پرداخت شده است، گفت: یکهزار و ۱۵۱ میلیارد ریال تسهیلات تبصره ۱۸ واحدهای تولیدی به بانک‌های استان معرفی شده که تاکنون این واحدها ۱۵ درصد مبلغ را دریافت کردند.

وی اظهار داشت: بانک‌های استان کرمان با پرداخت ۲.۴ درصد از مجموع ۷۳۰ میلیارد تومان تسهیلات تبصره ۱۸، رتبه ۱۰ کشور را در میزان پرداخت‌ها به خود اختصاص داده‌اند.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: سیستم بانکی این استان برای پرداخت تسهیلات از واحدهای تولیدی مدارک بسیار و وثیقه‌های خارج از محل اجرای طرح طلب می‌کند که همین امر موجب شده  متقاضیان براحتی نتوانند اعتبارات را دریافت و جذب کنند.

وی اضافه کرد: بسیاری از واحدهای تولیدی صنعتی معرفی شده به بانک‌ها دارای مشکل سرمایه در گردش هستند که این واحدها به سیستم بانکی مراجعه کرده اما به علت برخی موانع بانکی در میانه راه تسهیلات را رها کردند.

غفاری‌نژاد با اشاره به اهمیت فعال و پویا بودن سیستم بانکی گفت: مدیران بانکی می‌توانند در عوض پرداخت تسهیلات به واسطه‌ها و دلالان تولید را همراهی کنند که با این اقدام دوسر سود ضمن حرکت چرخ تولید، منابع بانکی را تامین و به رونق تولید هم کمک کنند.

وی تاکید کرد: افزون بر ۶۰ درصد واحدهای تولیدی صنعتی استان کرمان به عنوان اصلی‌ترین چالش دارای مشکل تامین منابع مالی و سرمایه در گردش هستند و برخی واحدها برای توسعه نیاز به اعتبار دارند.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان افزود: یکهزار و ۳۰۰ واحد صنعتی در استان کرمان وجود دارد که افزون بر ۴۰ درصد از این میزان از شرایط خوب و فعال برخوردار هستند و مابقی راکد و یا در حالت نیمه فعال قرار دارند.

وی بیان داشت: تسهیلات رونق تولید (با نرخ ۱۸ درصد) و تسهیلات تبصره ۱۸ (به همراه یارانه سود) برای تامین نقدینگی و سرمایه در گردش به واحدهای تولیدی استان کرمان پرداخت می‌شود.

غفاری نژاد ادامه داد: واحدهای تولیدی که تمایلی برای تامین سرمایه در گردش و تسهیلات برای خرید مواد اولیه دارند، در سامانه 'بهین یاب' در خواست خود را ثبت کنند تا با دریافت این تسهیلات یارانه‌ای از طریق بانک‌های استان کرمان تامین نقدینگی شوند.

عناوین برگزیده