به گزارش می متالز، در دو سال گذشته افزایش نرخ ارز سبب افزایش قیمت مواد اولیه (سنگآهن، سنگ گچ، پاکت سیمان و خیلی از مواد مصرفی دیگر، از جمله هزینههای حمل و قطعات یدکی داخلی و خارجی) شد که این اتفاق با قیمتگذاری فروش سیمان در هماهنگی کامل نیست. رکود صنعت ساختمان که به کاهش مصرف داخلی انجامیده، اولین و مهمترین عارضه سیمان در سالهای اخیر بوده است. بهدلیل سیاستگذاری نادرست در صنعت ساختمان و مشکلات همیشگی مثل افزایش هزینه حملونقل و دیگر مسائل همیشه در ابهام این بخش، در سال گذشته و امسال مصرف سیمان در داخل کشور نزولی بود. در کنار این رویدادها در روزهای گذشته شرکت گاز در نامهای به کارخانههای سیمانی اعلام کرده بهدلیل محدودیت مصرف گاز، فعالان این صنعت به مدت سه ماه بهجای گاز از مازوت استفاده کنند. بر این اساس تولیدکنندگان سیمان در واکنش به این تصمیم مدعی هستند که این امر به معنی تعطیلی واحدهای سیمانی خواهد بود. زیرا استفاده از سوخت مازوت هزینه زیادی را به واحدها تحمیل میکند. در حال حاضر قیمت هر مترمکعب گاز ۱۳۰ تومان و قیمت هر لیتر مازوت ۳۲۰ تومان است که با محاسبه قیمت بالای کرایه مازوت استفاده از این سوخت برای تولیدکنندگان به صرفه نیست و قیمت تمام شده سیمان را بهطور قابل توجهی افزایش خواهد داد. شهریار گراوندی مدیرعامل شرکت سیمان سامان غرب درخصوص تاثیر استفاده از مازوت به جای گاز و بحرانی شدن وضعیت کارخانههای سیمانی گفت: با توجه به قطع گاز سیمان کارخانهها به دلیل کاهش فشار خطوط لوله گاز که توسط شرکت ملی گاز اعلام شد، یک خطر جدی در جهت توقف کارخانههای سیمانی است. وی با بیان اینکه واحدهای سیمانی بهدلیل نداشتن سرمایه در گردش مناسب با سختی فراوان هزینه گاز مصرفی خود را پرداخت میکردند، افزود: به رغم مصوبه هیات وزیران که در سال ۹۸ تایید و تمدید شد، مقرر شده بود که در صورت قطع جریان گاز، شرکتهای پخش فرآوردههای نفتی نسبت به تامین مازوت مصرفی و مورد نیاز واحدهای سیمانی با نرخ گاز مصرف اقدام کنند. اما امسال با وجود مصوبه مذکور، شرکتهای پخش فرآوردههای نفتی اعلام کردهاند، قیمت مازوت سه برابر قیمت گاز مصرفی اعمال خواهد شد. گراوندی ادامه داد: با توجه به نقش سهم انرژی در قیمت تمام شده سیمان در عمل با این افزایش قیمت باید شاهد توقف کارخانههای سیمان یکی پس از دیگری باشیم. وی بیان کرد: همچنین گاز مصرفی بهعنوان یک سوخت پاک در ایستگاههای کنار کارخانهها تحویل میشود که این امر به واسطه افزایش قیمت حمل مازوت مورد نیاز از مسافتهای طولانی که برای برخی از کارخانهها به چند صد کیلومتر میرسد، هزینه حمل مضاعفی را به کارخانهها تحمیل میکند. گراوندی تصریح کرد: این موارد با توجه به سیاستهای کلی نظام برای حفظ اشتغال موجود و کمک به واحدهای صنعتی برای پایداری در وضعیت کنونی مغایرت اساسی دارد. وی گفت: پیشنهاد میشود برای جلوگیری از یک بحران در این صنعت دولت و دستاندرکاران، علاوه بر اصلاح قیمت مازوت اعلام شده، نسبت به آزادسازی قیمت سیمان براساس عرضه و تقاضا اقدام کنند.