تاریخ: ۲۷ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۵۹
بازدید: ۲۱۰
کد خبر: ۷۴۳۸۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

خرید انحصاری با وارد شدن زغال سنگ در بورس پایان می پذیرد

می متالز - عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با درخواست افزایش حوزه بورس گفت: مساله ای که امروز شرکت های زغال سنگ را تحت تاثیر قرار داده خرید انحصاری این محصول است که می‌توان با عرضه ماده معدنی زغال سنگ در بورس به این مشکل پایان داد.
خرید انحصاری با وارد شدن زغال سنگ در بورس پایان می پذیرد

به گزارش می متالز، محمدرضا پورابراهیمی روز چهارشنبه در همایش فرصت های سرمایه گذاری و تامین مالی در بازار سرمایه در اتاق بازرگانی کرمان افزود: اگر زغالسنگ در بورس قیمت گذاری شده و زمینه صادرات آن را فراهم کنیم آثار و پیامدهای مثبت آن را خواهیم دید.

وی با بیان اینکه امروز در بازار سرمایه کشور ۱۰ درصد از ارزش کل فعالیت های بورس اوراق بهادار متعلق به ظرفیت پذیرفته شده شرکت های کرمانی است اظهار داشت: صنعت زغال کشور نیز که به واسطه قیمت گذاری نامناسب در شرایط بسیار بدی به سر می برد باید براساس شرایط بازار تعریف تا قیمت ها تعدیل شود.  

پورابراهیمی در ادامه با اشاره به ظرفیت های بزرگی که در استان کرمان وجود دارد بیان کرد: از آنجا که ۴۰ درصد ظرفیت معادن کشور مربوط به کرمان است و این استان در ظرفیت های سرمایه گذاری حوزه صنعت و معدن رتبه اول را توانسته است به دست داشته باشد.

وی ارزش شرکت های کرمانی در بورس و فرابورس را هشت درصد ظرفیت کل کشور اعلام کرد و گفت: هزار و ۶۰۰ بنگاه اقتصادی فعال در استان کرمان داریم که می توانند با آموزش های تخصصی وارد بورس شده و از مزیت های بازار سرمایه استفاده کنند که برگزاری همایش ها می تواند ایجاد کننده این بستر باشند که به عنوان استان برتر در بازار سرمایه نقش ایفا کنیم.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس بیان داشت: بورس کالا نیز در بازار سرمایه اتفاق خوبی بوده که از جمله می توان معاملات محصولات فلزی مس را نام برد و محصولاتی چون شمش و میلگرد جهان فولاد، آهن اسفنجی شرکت توسعه آهن و فولاد را نیز می توان در بورس عرضه کرد که پذیرش عمده این محصولات از طریق بورس کالا انجام شده است.

وی همچنین افزود: ورود محصولاتی چون پسته به بورس کالا نیز اقدام ارزشمندی بوده که با وجودی که در ابتدای راه هستیم اما در چند ماه گذشته توانسته ایم ۸۵۰ تن گواهی سپرده مربوط به پسته را صادر کنیم.

پورابراهیمی با عنوان اینکه کالای وارد شده به بورس باید استاندارد لازم را داشته باشد و این می تواند مقدمه ای برای صادرات بزرگ در کشور باشد اظهار داشت: یکی از مشکلات در صادرات پسته، بحث استاندارد بود که با وارد شدن این کالا در بورس این مسئله حل خواهد شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: نباید از ظرفیت های کشور در بازار سرمایه غافل شد و باید تحولات بزرگ را در کشور پایه ریزی کرد که برای ایجاد این تحول باید پذیرش ها را در بورس تسهیل و تسریع کرد.  

وی با اشاره به لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ گفت: بخشی از ظرفیت بازار سرمایه در بودجه دیده نشده و این در حالی است که در شرایط جنگ اقتصادی باید تصمیماتی از جنس خود فعالیت گرفته شود و از ساختار و پتانسیل ظرفیت های بزرگی چون بورس حداکثر استفاده شود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: تحریم های آمریکا فروش نفت ما را با محدودیت روبه رو کرد که در بورس توانستیم از طریق مکانیزم عرضه در "بورس انرژی" برای نفت ساختارها را فراهم کنیم و این امکان پذیر است که خریدار بخش خصوصی نفت را خریده و خودش اقدام به صادرات کند.

وی در ادامه مکانیزم دیگر را تهاتر نفت یا بدهی دولت به پیمانکاران بخش عمرانی کشور عنوان کرد و گفت: برخی شرکت های پیمانکاری بزرگ اعداد یک هزار و ۲ هزار میلیارد تومانی از دولت طلب دارند که متاسفانه هیچ کدام از مکانیزم ها عملیاتی نشد.

پورابراهیمی با طرح این سوال که چرا مکانیزم عرضه نفت که ظرفیت بازار سرمایه اش در اختیار وزارت نفت است مانند پالایش و پخش دنبال نمی شود؟ گفت: آیین نامه تهاتر با وضعیتی نوشته شده است که اصلا قابلیت اجرایی ندارد و در بودجه ۹۹ نیز حذف شده است که این موضوعات در شرایط کشور خطای راهبردی است و چرا باید این ظرفیت ها را از دست بدهیم یک سئوال است.

وی بازار سرمایه را یکی از مهم ترین مؤلفه های تصمیم گیری ها در عرضه نفت دانست و گفت: نفت خام و میعانات گازی و نفت کوره وضعیت نامناسبی دارند در حالی که پالایش و پخش در حوزه بنزین در بورس موفق عمل کرده است و این عارضه تناقض از طریق بازار سرمایه پیگیری شود.

عناوین برگزیده