تاریخ: ۳۰ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۱۱
بازدید: ۴۵۱
کد خبر: ۷۴۵۸۸
سرویس خبر : متالورژی و مواد
مدیر عامل شرکت فولاد هرمزگان در نخستین کنفرانس ملی ریخته‌گری مداوم فولاد:

دانش دنباله روی صنعت باشد

می متالز - به‌ همت شرکت فولاد هرمزگان، برگزاری نخستین کنفرانس ملی ریخته‌گری مداوم فولاد، هفته گذشته با حضور پژوهشگران و متخصصان صنعت فولاد کشور و دانشگاهیان در هتل هرمز بندرعباس آغاز شد.
دانش دنباله روی صنعت باشد

به گزارش می متالز، فرزاد ارزانی، مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان در نخستین کنفرانس ریخته‌گری مداوم فولاد اظهارکرد: در ۲‌۳ سال گذشته سعی کرده‌ایم تا یک رویکرد علمی و پژوهشگرانه در صنعت فولاد هرمزگان شکل بگیرد.
وی با بیان اینکه مسیرهای دستیابی به فناوری از طریق یادگیری، استفاده و بکارگیری دانش انتخاب و طی‌شده است، افزود: نخست باید صنعت ایجاد و سپس نیازهای آن به دانش تبدیل شود. ارزانی خاطرنشان کرد: فناوری باید به‌کار گرفته شود، سپس مورد استفاده قرار گرفته و باعث توسعه محصول شود.
مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان با تاکید بر اینکه بومی‌سازی قطعات در دل فناوری فولاد محقق می‌شود، گفت: امکان توسعه محصولات در ۲ دهه آینده بدون دستیابی به فناوری فولاد بسیار هزینه‌بر خواهد بود؛ از این‌رو چاره‌ای جز این نیست که به فناوری‌های تولید فولاد دست پیدا کنیم.
ارزانی با اشاره به اینکه برای تولید ۲۰ میلیون تن فولاد باید ده‌ها خط تولید خریداری شود، افزود: خطوط فعلی تولید فولاد در کشور با قدمت ۳۰ تا ۵۰ ساله‌ای که دارند، نیازمند بازسازی هستند، ضمن اینکه ۱۰۰ درصد فولاد کشور از طریق ریخته‌گری مداوم فولاد تولید ‌می‌شود.
به‌گفته وی، بومی‌سازی قطعات در سطح منطقه‌ انجام می‌شود، اما کسب دانش فولاد جهانی است که با به‌دست آوردن دانش فولاد،‌ توسعه محصولات آن محقق می‌شود. مدیرعامل فولاد هرمزگان در ادامه تاکید کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند فناوری‌های خود را توسعه دهند و با تدوین نقشه‌راه هم‌جهت شوند که در نهایت باعث می‌شود بهره‌وری آنها بالاتر برود. وی در پایان تاکید کرد: اگر نتوانیم‌ در ۲ یا ۳ دهه آینده در این صنعت همگام با جهان پیش برویم، دوام نخواهیم آورد.
 

هم‌افزایی فولاد و ریخته‌گری

معاون فناوری فولاد هرمزگان نیز در نخستین کنفرانس بین‌المللی ریخته‌گری گفت: در ۴ دهه آینده تقاضا برای فولاد کاهشی خواهد بود و پس از آن روند ثابتی خواهد داشت.
علیرضا کاظمی، معاون فناوری فولاد هرمزگان و دبیر اجرایی نخستین کنفرانس ملی ریخته‌گری مداوم فولاد با اعلام روند انتخاب مقاله‌ها و‌ ارائه گزارشی از نحوه اجرایی کنفرانس گفت: سعی‌شده به‌طور کلان به موضوع ریخته‌گری توجه و فعالیت‌های خود را با صنعت فولاد در جهان همراستا کنیم.
وی ادامه داد: صنعت فولاد در دو دهه آینده چند چالش دارد که یکی از آنها کاهش شیب تقاضای فولاد است، علاوه بر این، نیاز به فولادهای پیشرفته‌تر بیشتر می‌شود و فرآیندهای صنعتی به سمت فعالیت‌ها و برنامه‌های دوستدار محیط‌زیست پیش‌می‌روند.
کاظمی تصریح کرد: بیشترین رشد تقاضای فولاد برای صنعت کشتی‌سازی است. وی با بیان اینکه رشد آهسته تقاضا، به‌دلیل کاهش شدت استفاده از فولاد در صنایع عمده مصرف‌کننده فولاد است، خاطرنشان کرد: نسل آینده فولاد،‌ شامل فولادهای با مقاومت بالاتر، فولادهای دارای استحکام بالاتر و فولادهای با بازدهی بالاتر می‌شود که نیازمند سطح بالاتری از فناوری است. با توجه به اینکه نیازها ارتقا می‌یابد، رقابت هم سخت‌تر می‌شود. وی افزود: فولادهای پیشرفته‌تر بیشتر مدنظر خودروسازها برای سبک‌تر و مقاوم‌تر شدن محصولات تولیدی‌ آنها است.
 

استقبال بیشتر صنعتی‌ها از کنفرانس

بهزاد نیرومند، دبیر علمی نخستین کنفرانس ملی ریخته‌گری مداوم فولاد نیز در این نشست اظهارکرد: تا پایان سال ۹۸ تولید واقعی فولاد کشور به ۲۷ میلیون تن می‌رسد. وی با بیان اینکه در چشم‌انداز ۱۴۰۴ هدف ما تولید ۵۵ میلیون تن فولاد خواهد بود، افزود: برای موفقیت در این مسیر نیاز به تربیت و تشویق پژوهشگران حرفه‌ای داریم.  وی ادامه داد: تاتااستیل در نظر دارد به ۳۶۰ دانشجو بورس اعطا کند تا این افراد بتوانند در حوزه فولاد مطالعات جدیدی داشته باشند.
نیرومند تاکید کرد: برنامه‌ریزی برای این کنفرانس از اردیبهشت شروع شد. در این کنفرانس، ۱۵ مقاله به‌طور شفاهی پذیرفته شده است و ۲۹ مقاله نیز در قالب پوستر ارائه خواهد شد.  دبیر علمی کنفرانس ریخته‌گری تصریح کرد: دبیرخانه اجرایی این کنفرانس دانشگاه امیرکبیر واحد بندرعباس و دبیرخانه علمی آن، پژوهشکده فولاد و دانشکده صنعتی اصفهان است.
نیرومند با اشاره به اینکه برگزاری این کنفرانس باید کارآیی داشته باشد و خلأهای موجود در این بخش را پر کند، اظهارکرد: ۵۳ مقاله به دبیرخانه این کنفرانس رسیده که ۴۵ مقاله آن از بخش صنعت و ۸ مقاله از دانشگاه‌ها وصول شده است.
او با اشاره به اینکه در این کنفرانس جای مقاله‌های محیط زیستی خالی بود، گفت: این امر جای بحث و بررسی از سوی بخش صنعت دارد.
 

موضوع مهم نگهداری و تعمیر خطوط ریخته‌گری

سیداصغر مدنی، معاون بهره‌برداری فولاد هرمزگان نیز در نخستین کنفرانس ملی ریخته‌گری مداوم فولاد گفت: سیستم‌های اتوماسیون در ماشین‌های ریخته‌گری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند.
وی افزود: تعمیر و نگهداری ماشین‌های ریخته‌گری بسیار مهم است و ۳ نوع تعمیرات در ماشین‌های ریخته‌گری انجام می‌دهیم.
مدنی تصریح کرد: در انتخاب ماشین ریخته‌گری توجه به عواملی مانند کاهش مصرف، بهره‌وری بالا، بازدهی بالای تولید، کیفیت بالای محصول و تناسب با دیگر تجهیزات فولادی و‌ تولید محصولات مهم و ضروری است.
معاون بهره‌برداری فولاد هرمزگان افزود: محصولات فولاد هرمزگان در کویل در قالب نورد گرم و سرد مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: ماشین‌های ریخته‌گری مداوم فولاد یکی از پیچیده‌ترین ماشین‌آلات هستند. بیش از ۲۰ هزار قطعه در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند تا یک ماشین ریخته گری مداوم تولید شود.
مدنی تصریح کرد: بحث بومی‌سازی در تولید پایدار برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد و باعث رفع وابستگی به کشورهای دیگر در شرایط تحریم و تعامل بیشتر با تولید‌کنندگان داخلی می‌شود.
 

آینده روشن ریخته‌گری مداوم

خدامراد احمدی، معاون پژوهش ملی فولاد ایران نیز در نخستین کنفرانس ملی ریخته‌گری مداوم گفت: در حال‌ حاضر، ظرفیت نصب شده فولادی کشور، ۴۰ میلیون تن است. وی افزود: ۷ تا ۸ طرح ریخته‌گری مداوم در آینده نصب و برخی واحدها نیز در صورت بازسازی با این سیستم تجهیز خواهند شد.  احمدی تصریح کرد: با حمایت‌هایی که ازسوی مسئولان بالادست انجام می‌شود، در آینده نزدیک شاهد ساخت خطوط ریخته‌گری در کشور خواهیم بود.  وی تاکید کرد: در بخش نورد نیز به‌دنبال کسب دانش فنی آن هستیم تا دیگر نیازمند سازندگان خارجی نباشیم.
 

حمایت سازمان صنعت، معدن و تجارت

خلیل قاسمی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هرمزگان نیز در نخستین کنفرانس ملی ریخته‌گری مداوم فولاد گفت: کنگره ملی شهدای استان هرمزگان در حال شکل‌گیری است. وی افزود: مدیران و کارکنان شرکت فولاد هرمزگان در جبهه دفاع از کشور به‌خوبی درخشیدن و آبروی کشور شدند. قاسمی تاکید کرد: براساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب صنعت فولاد در بحث تولید خوش درخشیده است و استان هرمزگان در کنار دیگر استان‌های فولادی کشور جزو ۳ استان برتر در تولید فولاد است. وی تاکید کرد: پیش از سال ۱۴۰۴ به بخش قابل‌قبولی از اهداف دست پیدا خواهیم کرد و با توجه به کاهش فروش نفت تنها امیدمان تولید فولاد و محصولات فولادی است.  وی تصریح کرد: استان هرمزگان غیر از حوزه فولاد در بخش دریایی هم نقش بسزایی دارد. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هرمزگان ادامه داد: از ابتکار فولاد هرمزگان در زمینه برگزاری این همایش تشکر می‌کنم، اما حضور دانشگاهیان و استادان دانشگا‌ه‌ها را در این کنفرانس کمرنگ می‌بینم.
قاسمی با بیان اینکه شرکت فولاد هرمزگان قرارداد بازی با شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاهی بسته است که این جای قدردانی دارد، اظهارکرد: پارک علم و فناوری هرمزگان به اصفهان نزدیک شده و امیدواریم این کنفرانس به‌طور سالانه برگزار شود. گفتنی است از کتاب «تولید فولاد تمیز از آهن‌اسفنجی تا تختال» در نخستین کنفرانس ملی ریخته‌گری مداوم فولاد رونمایی شد.  این رونمایی ازسوی خلیل قاسمی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هرمزگان، فرزاد ارزانی مدیرعامل فولاد هرمزگان، کسری غفوری مدیرعامل فولاد خراسان و رضا صفریان مدیر روابط‌عمومی فولاد هرمزگان انجام ‌شد.
 

پایان کنفرانس ملی ریخته‌گری مداوم فولاد با برگزاری ۵ کارگاه تخصصی

معاون توسعه و فناوری فولاد هرمزگان گفت: در نخستین کنفرانس ملی ریخته‌گری مداوم فولاد به میزبانی بندرعباس ۵ کارگاه تخصصی برگزار و ۱۵ مقاله داخلی و ۲ مقاله خارجی و ۲۴ مقاله به عنوان پوستر در آن ارائه شد.
ظهر روز چهارشنبه در آیین پایانی کنفرانس ملی ریخته‌گری مداوم فولاد که به همت شرکت فولاد هرمزگان با حضور پژوهشگران داخلی و خارجی در این حوزه در محل هتل هرمز بندرعباس برگزار شد، علیرضا کاظمی معاون توسعه و فناوری فولاد هرمزگان گفت: ۵ کارگاه تخصصی برگزار شد که در آن ۱۵ مقاله داخلی و ۲ مقاله خارجی و ۲۴ مقاله به‌عنوان پوستر ارائه شد؛ دومین دوره برگزاری این کنفرانس در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ نیز در شهر بندرعباس برگزار می‌شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان نیز در آیین پایانی نخستین کنفرانس ملی ریخته‌گری مداوم فولاد بیان کرد: انشاالله نتایج این کنفرانس به صورتی باشد که بتواند نیازهای این صنعت را رفع کند.
حیدری افزود: ارتباط بین مراکز علمی و دانشگاهی یک ضرورت محسوب می‌شود. این ارتباط گرچه دیرهنگام بود ولی قطعا موثر خواهد بود.
به‌گفته وی، اگر مبنای کار صنعت علم باشد بسیار در صنعت تاثیرگذار خواهد بود.
این مسئول در ادامه با اشاره به اینکه باید زنجیره تولید را تکمیل کنیم، خاطرنشان‌کرد: استان هرمزگان با نگاه مثبت صنایع و مراکز آموزشی و علمی به بحث تولید و اشتغال ورود کرده چراکه به توسعه پایدار از این طریق اعتقاد دارد.
حیدری بیان کرد: هرمزگان به‌عنوان یک قطب مهم تولید در کشور مطرح است و انشاالله به هدف تولید ۱۰ میلیون تن نیز می‌رسد.
وی با بیان اینکه هر کاری که منطبق با علم باشد رسیدن به اهداف آن سهل‌الوصول خواهد بود، خاطرنشان کرد: مقاله‌های علمی باید بر مبنای نیازهای صنعتی جامعه باشد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان ادامه ‌داد: حمایت از تولید و صنایع از اولویت‌های مهم استاندار هرمزگان است که برای رسیدن به آن به صورت پویا عمل می‌کند.
مدیر پارک علم و فناوری استان هرمزگان نیز در این آیین اظهار کرد: دانشگاه در کنار صنایع است و براساس مدل طراحی شده با هم همکاری خواهند داشت. فتی با اشاره به اینکه کارهای پژوهشی مختلفی در فولاد هرمزگان انجام شده است، خاطرنشان کرد: در حال‌ حاضر انقلاب صنعتی چهارم مطرح است و دانشگاه باید به صنعت و جامعه خدمت کند. در پایان آیین تجلیل از مدیران فولادی در نخستین کنفرانس ملی ریخته‌گری مداوم فولاد برگزار شد. در طرح بومی‌سازی مجموعه ذوب‌آهن اصفهان، در بخش طرح برتر بهبود فولاد هرمزگان، در طرح نظام مشارکتی فولاد خراسان، در طرح پژوهشی برتر فولاد مبارکه اصفهان و در بخش مقاله‌های برتر مقاله ارائه شده مهندس مقدس مقاله برتر و مهندس پاکزمان مقاله برتر دوم انتخاب شدند.
همچنین در این کنفرانس از عبدالله خاری شاه از دانشگاه لیوبون اتریش، آنری واتاشاریا از کشور اتریش و در ادامه نیز از مهندس مصعب ناصری از ایران و شریف شریفیان مولف و نویسنده کتاب فولاد تمیز تقدیر شد.
از مینا ارژنگ، مسئول دبیرخانه کنفرانس ملی، فرزانه ایرانمش، وحید منصوری از مجموعه کنترل پروژه، مینا سالارزاده و محسن علیزاده نیز قدردانی شد.
همچنین از علیرضا کاظمی دبیر اجرایی کنفرانس، نیرومند دبیر علمی کنفرانس، آرمان زارع عضو کمیته علمی کنفرانس، علیزاده رئیس پژوهشکده فولاد، مدنی معاون بهره‌برداری فولاد هرمزگان، ندایی معاون منابع انسانی، صفریان، مدیر کل روابط عمومی فولاد هرمزگان و مهندس زارع و مهندس خجسته‌نژاد دیگر مدیران فولاد هرمزگان تجلیل شد.

عناوین برگزیده