به گزارش می متالز، آن طور که دبیر کمیته فنی صدور گواهینامههای زیست محیطی سازمان محیط زیست عنوان کرد، طبق ماده ۴ قانون هوای پاک شماره گذاری و فروش خودروها از ابتدای سال آینده، منوط به رعایت استاندارد آلایندگی یورو۵ است، با این حال ایرانخودروییها اقدام به پیشفروش محصولات خود با استاندارد یورو۴ کردهاند.
بهزاد اشجعی افزود: با توجه به اینکه چنین پیش فروشی اصلا نباید انجام میشد، سازمان حفاظت محیط زیست مراتب شکایت خود را از ایرانخودرو به سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد. وی تاکید کرد: در دیداری که با مسوولان سازمان بازرسی کل کشور داشتیم، قول دادند این موضوع را پیگیری کنند.
هفته گذشته بود که ایرانخودرو برای چهار محصول خود پیش فروش با موعد تحویل سال آینده در نظر گرفت و این اقدام، با واکنش سازمان حفاظت محیط زیست مواجه شد. محیط زیستیها در مکاتباتی که با ایرانخودرو داشتند، ممنوعیت پیش فروش خودروها با استاندارد پایینتر از یورو۵ از ابتدا سال آینده را متذکر شدند.
آنها تاکید کردند که طبق قانون هوای پاک، شماره گذاری و فروش خودروها از ابتدای سال آینده، منوط به داشتن استاندارد آلایندگی یورو۵ است، اما محصولات پیش فروش شده توسط ایران خودرو، از این استاندارد تبعیت نمیکند.
در واکنش این موضوع، انجمن خودروسازان ایران اعلام کرد به دلیل تحریم و استاندارد نبودن بنزین، امکان تجهیز خودروها به استاندارد آلایندگی یورو۵ وجود ندارد. اما ایران خودروییها تاکید کردند که محصولات پیش فروش شده را در سال آینده با استانداردهای مصوب از جمله آلایندگی یورو۵ تحویل خواهند داد.
با این حال سازمان حفاظت محیط زیست قانع نشده و همانطور که دبیر کمیته فنی صدور گواهینامههای زیست محیطی گفته، از ایرانخودرو به سازمان بازرسی کل کشور شکایت کرده است.
این در حالی است که ایرانخودرو چند روز پس از پیش فروش نخست، برای هفت محصول دیگر خود نیز پیشفروش گذاشت. در پیش فروش جدید نیز نام خودروهایی به چشم میآید که از استاندارد آلایندگی یورو۵ برخوردار نبوده و موعد تحویل شان نیز سال آینده است.
در این شرایط باید منتظر ماند و دید سازمان بازرسی چه واکنشی به شکایت محیط زیست از ایران خودرو نشان داده و حق را به کدام طرف خواهد داد و چه سرنوشتی در انتظار خودروهای پیش فروش شده است.
دبیر کمیته فنی صدور گواهینامههای زیست محیطی سازمان محیط زیست به سرنوشت خودروهایی که استاندارد یورو۵ ندارند و قرار است سال آینده از رده تولید خارج شوند، پرداخت.
بنابر اعلام خودروسازان، دو مدل از پراید و همچنین پژو ۴۰۵ مدل GLX نهایتا تا پایان تیر ماه ۹۹ به تولید رسیده و پس از آن حذف خواهند شد. با توجه به اینکه طبق ماده ۴ قانون هوای پاک، از ابتدای سال آینده هیچ خودرویی بدون اخذ استاندارد یورو۵ مجوز شماره گذاری نمیگیرد، این پرسش پیش آمده که سرنوشت پراید و پژو ۴۰۵ چه خواهد شد. در پاسخ به این پرسش، اشجعی از احتمال شماره گذاری خودروهای موردنظر به صورت محدود خبر داد.
وی گفت: سازمان حفاظت محیط زیست از ابتدای سال آینده به خودروهای زیر استاندارد آلایندگی یورو۵ مجوز شماره گذاری نخواهد داد، مگر آنگه به یورو۵ تجهیز شده یا خودرو سازان برنامه حذف آنها را ارائه کنند.
اشجعی تاکید کرد: اگر خودرو سازان واقعا قصد حذف پراید و پژو ۴۰۵ را داشته باشند، ممکن است برای تعداد محدودی از این خودروها مجوز شماره گذاری (با وجود عدم تجهیز به استاندارد یورو۵) صادر شود.
موضوع دیگری که دبیر کمیته فنی صدور گواهینامههای زیست محیطی سازمان محیط زیست آن اشاره کرده، واقعی نبودن استاندارد برخی خودروهای داخلی است.
اشجعی گفت: در بررسیهایی که انجام دادیم، مشخص شد ۲۰ درصد خودروهای داخلی با وجود اعلام خودرو سازان مبنی بر یورو۴ بودن آنها، عملا این استاندارد را پاس نمیکنند.
وی در مورد خودروهای یورو۵ نیز تاکید کرد: بررسیهای ما نشان میدهد ۵۰ درصد خودروهایی که گفته شده به استاندارد یورو۵ مجهز هستند، حتی یورو۴ را نیز پاس نمیکنند.
دبیر کمیته فنی صدور گواهینامههای زیست محیطی سازمان محیطزیست ادامه داد:در واقع خودرو سازان خواستهاند این محصولات را به استاندارد آلایندگی یورو۵ مجهز کنند، اما عملا آنها را یورو۴ هم نکردهاند.
وی این را هم گفت که دو خودرو در محدوده مشکی استاندارد (محدودهای که امکان صدور مجوز شماره گذاری به خودروها را نمیدهد و خودروسازان باید اقدامات لازم برای ارتقای آنها را انجام دهند) قرار داشتهاند و در این بین، یکی اصلاح شده و وضع دیگری در دست بررسی است.
اما آن طور که دبیر انجمن خودرو سازان اخیرا اعلام کرده، به دلیل تحریم و نبود بنزین استاندارد، امکان تجهیز خودروها به یورو۵ وجود ندارد. در واکنش به این ادعا، دبیر کمیته فنی صدور گواهینامههای زیست محیطی سازمان محیط زیست تاکید کرده که این دلایل بیشتر بهانه است.
اشجعی گفت: بنزین یورو۴ و یورو۵ تفاوت زیادی با هم ندارند، بنابراین اگر در خودرو یورو۵، سوخت یورو۴ استفاده شود، آسیب عدیدهای ایجاد نخواهد کرد.
وی با بیان اینکه البته ممکن است در مواردی خاص، صدماتی به خودروها وارد شود، افزود: این صدمات به حدی نیست که بخواهیم به خاطر آن، استاندارد آلایندگی یورو۵ را عقب بیندازیم.
به گفته اشجعی، در حال حاضر کشورهایی مانند مکزیک، برزیل و استرالیا از خودروی یورو۵ و بنزین یورو۴ استفاده میکنند و کلا در دنیا این طور نیست که بگویند ابتدا سوخت استاندارد توزیع شود و بعد خودرو متناسب با آن.
وی در واکنش به اینکه گفته میشود بنزین توزیعی فعلی از استاندارد یورو۴ هم برخوردار نیست، گفت: طبق پایشهای صورت گرفته توسط وزارت نفت، سازمان ملی استاندارد و ما در سازمان محیط زیست، ۸۰ درصد بنزین توزیعی در کشور از استاندارد یورو۴ برخوردار است.
علاوه بر مساله سوخت اما تحریم نیز یکی از دلایلی است که انجمن خودروسازان با استناد به آن تاکید کرده نمیتوان به استاندارد آلایندگی یورو۵ دست پیدا کرد.
در این مورد، دبیر کمیته فنی صدور گواهینامههای زیستمحیطی سازمان محیط زیست گفت: ازآنجا که بیشتر خودروهای داخلی از داخلی سازی بالایی برخوردارند، تحریم و نبود شرکای خارجی نمیتواند مانع دستیابی به استاندارد موردنظر باشد.
وی در مورد محصولات مونتاژی در خودروسازی کشور نیز تاکید کرد: بیشتر آنها استاندارد یورو۵ را پاس میکنند و بنابراین مشکل خاصی ندارند.