تاریخ: ۰۱ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۲۳
بازدید: ۸۶۸
کد خبر: ۷۴۷۷۲
سرویس خبر : آهن و فولاد
بومی سازی قطعات وخدمات فنی در مدیریت مهندسی نت

فعالیت های بومی سازی مدیریت مهندسی نت/ بومی سازی بیش از ۸۵ درصد از قطعات و تجهیزات مکانیکی ذوب آهن اصفهان

می متالز - ذوب آهن اصفهان به عنوان بنیانگذار صنعت فولاد کشور با توجه به داشتن نقش محوری در توسعه صنعتی کشور، همواره توانسته است در مسیر تامین نیازهای مصرف داخل محصولات فولادی وافزایش تنوع آن ها و همچنین بدست آوردن سهم قابل توجه ایی از بازارهای صادراتی گام بردارد.
فعالیت های بومی سازی مدیریت مهندسی نت/ بومی سازی بیش از ۸۵ درصد از قطعات و تجهیزات مکانیکی ذوب آهن اصفهان

به گزارش می متالز، در این رابطه نقش واحدهای پشتیبانی تولید به ویژه مدیریت مهندسی نت در حفظ آماده به کاری تجهیزات خطوط تولید وپویایی وارتقاء جایگاه ذوب آهن در کشور همواره اثرگذار وستودنی بوده و است.

سید وحید رضوی مدیر برنامه ریزی و نظارت بر نگهداری و تعمیرات (مهندسی نت مکانیک) در این خصوص گفت: این مهندسی با عنوان اولیه مهندسی کل مکانیک از ابتدای شروع بکار واحدهای تولیدی و با در اختیار داشتن نیروی انسانی متخصص و مجرب وهمچنین زنجیره تولیدی کارگاه های ساخت و تعمیر قطعات و تجهیزات بدون وقفه در راستای انجام شرح ماموریت خود به ویژه بومی سازی ورفع نیازهای کارخانه گام برمی دارد.

وی افزود: این مهندسی در بر گیرنده گستره وسیعی از نیروی انسانی توانمند در قالب دپارتمان های سرپرستی بازرسی فنی، معاونت برنامه ریزی و ساخت قطعات (با زیر مجموعه واحدهای طراحی، برنامه ریزی وتکنولوژی تولید، ترمیست و متالورژی سطح، کنترل کیفی،کارگاههای اسکلت فلزی و آهنگری، ریخته گری و مدلسازی، ماشینکاری وعملیات حرارتی، تعمیر تجهیزات سنگین و انبار)، معاونت برنامه ریزی وتعمیر تجهیزات (با زیر مجموعه سرپرستی های برنامه ریزی وپایش و تعمیرات و همچنین اجرای تعمیر تجهیزات) و همچنین واحدهای فنی و اقتصادی، IT، ایمنی فنی  و اداری با قریب به ۱۳۰۰ نفر پرسنل می باشد.

 

بیش از ۸۵ درصد از قطعات و تجهیزات مکانیکی ذوب آهن اصفهان بومی سازی شده است

رضوی در ارتباط با بومی سازی های انجام شده اظهار داشت: هم اکنون بیش از ۸۵ درصد از قطعات و تجهیزات مکانیکی ذوب آهن اصفهان بومی سازی شده است و مابقی نیز به جزء اندکی که در حال حاضر امکان تامین آنها در داخل کشور وجود ندارد، با توجه به دستیابی به دانش فنی وتکنولوژی ساخت آن ها در کارخانه، به دلیل محدودیت های تجهیزاتی و بعضاً ترافیک کاری در این مهندسی، از طریق سازندگان توانمند داخل کشور بومی سازی و تامین می شوند.

 

محیط زیست مهم ترین اولویت ذوب آهن به عنوان پرچم دار صنعت سبز

مدیر مهندسی نت با بیان اهمیت و حساسیت موضوع حفظ محیط زیست ونقش اساسی آن در توسعه پایدار وتاکیدات وحمایت های مدیریت محترم عامل در این رابطه افزود: مهندسی نت در سال جاری با برنامه ریزی منسجم ودقیق نسبت به ساخت و مونتاژ و تحویل ۷۴ مجموعه درب فلکسیبل (سمت جنوب باتری۳بخش تولیدات کک و مواد شیمیایی) سهم بسزایی ایفاد نموده، به نحوی که نتایج موفقیت آمیز آن بازتاب بسیار گسترده وافتخار آمیزی برای ذوب آهن داشته است.

وی همچنین اعلام نمود: ساخت ۷۴ مجموعه درب فلکسیبل (سمت شمال باتری) نیز شروع شده که امید است تا بهار سال آینده به پایان رسیده وانشاا… منجر به رفع آلودگی های زیست محیطی در این بخش از ذوب آهن گردد.

 

ساخت قطعات وتجهیزات واجرای پروژه های توسعه

رضوی در رابطه با نقش این مدیریت در اجرای پروژه های توسعه کارخانه اظهار داشت: با حمایت های معاونین بهره برداری وبرنامه ریزی و توسعه وبه همت وتلاش پرسنل مهندسی نت و با اتکاء به دانش و تجربه این تلاشگران، سرعت و کیفیت اجرای پروژه های توسعه افزایش چشمگیری یافته که از آن جمله می توان به پروژه های هات شارژینگ، تغلیظ سنگ آهن، برج خاموش کننده کک سازی و مهم ترین آنها پروژه افتخارآمیز PCi اشاره نمود.

 

نیروی انسانی متخصص و توانمند، محور توسعه و ارتقاء شرکت

ذوب آهن اصفهان یکی از موفق ترین شرکت ها در زمینه بومی سازی قطعات و تجهیزات مورد نیاز کارخانه در ایران به شمار می رود.

وی در پاسخ به این سوال که برای انتقال دانش وتجربیات به نسل آینده چه برنامه ریزی دارید، چنین گفت: ذوب آهن اصفهان یکی از موفقترین شرکت ها در زمینه بومی سازی قطعات و تجهیزات موردنیاز کارخانه در ایران به شمار میرود که این مهم ثمره سال ها تلاش وکوشش های شبانه روزی نسل های گذشته است که در جای جای کارخانه به بار نشسته و به یادگار مانده است و لذا ما نیز می بایست به سهم خود در این راستا وبرای نسل های بعدی اقدام نمائیم.

 

مهندس رضوی اهم فعالیت های بومی سازی مدیریت مهندسی نت را بدین شرح عنوان نمود:

  • ساخت قطعات مجموعه هوای دم کوره بلند های شماره۱و ۲و ۳
  • ساخت رولیک و رینگ اسلیو کارگاه های مهندسی نورد
  • طراحی دربهای فلکسیبل  باتری شماره۳ بخش کک سازی
  • ساخت ستاره خردکن آگلوماشین های شماره۱، ۲، ۳و۴
  • تهیه نقشه های تجهیزات مکانیکی وساخت قطعات وتجهیزات واجرای ریومپینگ ایستگاه ریخته گری شماره۷بخش فولاد سازی به روش مهندسی معکوس
  • مطالعه و برنامه ریزی به منظور ساخت سیستم بارگیری کوره بلند شماره۱ با مشارکت شرکت های توانمند خارج ازکارخانه
  • ساخت لوله وتجهیزات نمونه بردار گاز کوره بلند شماره۳
  • ساخت تجهیزات روتاری والوهای سیستم های تصفیه غبار
  • ساخت بخشی از قطعات پروژه شارژشمش گرم به خط نورد
  • طراحی و ساخت تجهیزات پروژه تغلیظ سنگ آهن
  • ساخت دریچه های هوای گرم وسرد کوره های شماره ۱ و ۲
  • ساخت بخش زیادی از تجهیزات شاخه هاوایستگاه های ریخته گری (رام نوسان ،کاست، دامی بار، فیکسکتور و…)
  • طراحی و ساخت قطعات طرح جایگزین واگن توزین کوره بلند شماره۱ (جایگزینی از طریق بونکرهای توزین و انتقال نوار نقاله)
  • تعمیر و بازسازی بیرینگ اصلی برج گردان (لدل تارت) ایستگاه ریخته گری شماره ۷ فولادسازی
  • ساخت پاتیل های سرباره بخش کوره بلند وفولادسازی
  • ساخت وتعمیر پاتیل های حمل چدن وفولاد مذاب
  • ساخت روتور بارگیر با قطر حدود ۷ متر بخش آگلومراسیون
  • مهندسی معکوس وساخت دریچه های اطمینان، MGSV،MCG
  • ساخت انواع خنک کننده های چدنی بدنه کوره بلند ها
  • ساخت انواع شافت ها ومحورهای اشپیندل های نورد (خصوصاً نورد ۶۵۰)
  • طراحی وساخت انواع تاندیش های ایستگاه ریخته گری
  • ساخت برج گردان (لدل تارت)
  • ساخت عدسی های میکسر ۱۳۰۰ تنی بخش فولادسازی (نگهدارنده چدن مذاب)
منبع: چیلان
عناوین برگزیده