تاریخ: ۳۰ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۵۵
بازدید: ۱۳۵۸
کد خبر: ۷۴۷۷۹

معرفی کتاب "تولید فولاد تمیز از آهن اسفنجی تا تختال"

می متالز - در این خبر به معرفی کتاب "تولید فولاد تمیز از آهن اسفنجی تا تختال" خواهیم پرداخت.
معرفی کتاب "تولید فولاد تمیز از آهن اسفنجی تا تختال"

به گزارش می متالز، امروزه فولادهای تمیز به علت خواص ویژه ای نظیر استحکام کششی، شکل پذیری، چقرمگی، جوش پذیری و مقاومت زیاد در برابر شوک و خوردگی، جایگاه مهمی در صنعت پیدا کرده اند. به طوری که در سال های اخیر، تقاضا برای تولید آنها به ویژه در کاربردهایی نظیر تولید فولادهایIF ، لوله های کربنی با کیفیت مطلوب، فولادهای کشش عمیق و صنعت خودرو، مخازن تحت فشار و ورق های جوشکاری افزایش یافته است. فولاد تمیز به طور کلی به فولادهای عاری از ناخالصی گفته می شود.

از سوی دیگر تولید این فولادها به ویژه در صنعت ساخت ورق های فولادی، چالش بزرگ فولادسازان است به طوری که می کوشند در فولادهای تمیز مقدار ناخالصی های حل شده نظیر فسفر، گوگرد، اکسیژن، نیتروژن و هیدروژن و فلزات همراه نظیر مس، سرب، روی، قلع و منیزیم و همچنین ناخالصی های غیرفلزی نظیر اکسیدها، سولفیدها و سیلیکات ها بسیار کم باشد.

برای آنکه فولاد تولیدی از تمیزی و کیفیت مطلوبی برخوردار شود به تنظیم و بهبود عوامل زیادی در واحدهای فولادسازی نیاز است، عواملی نظیر مواد نسوز، افزودنی های آلیاژی، اکسیژن زداها، عملیات متالورژی ثانویه و سیستم های ریخته گری. این موارد بارها از نظر علمی بررسی شده اند ولی در محدوده صنعتی و اجرایی، اطلاعات و گزارش های کاربردی در این باره بسیار اندک است.

کتاب حاضر، مجموعه ارزشمندی از تجارب صنعتی فولادسازی و تولید فولادهای تمیز بر پایه اصول مهندسی و علمی در شرکت فولاد هرمزگان بوده که نویسنده پرتلاش و علاقمند و همکاران، آنها را جمع آوری و ارائه کرده اند. این کتاب حاوی نکات، راه حل های علمی و عملی ارزشمندی است که مجامع پژوهشی و واحدهای صنعتی فولادسازی می توانند از آن بهره بگیرند.

گفتنی است، طی دو دهه اخیر تغییرات چشمگیری در فرایندهای فولادسازی در دنیا رخ داده است. هدف عمده این تغییرات تولید فولادهای تمیز و کیفی برای برآوردن خواسته های مشتریان بوده است. با وجود توسعه تدریجی این فرآیندها در کشور، منابع علمی اندکی در این زمینه وجود دارد، این نوشتار با هدف مستندسازی تجربیات و دانش کشف شده در سازمان، برای بهره برداری در امر آموزش و توسعه توانمندی های کارکنان، تهیه و تدوین گردیده است. گام برداشتن در مسیر تعالی فرهنگ صنعتی و توسعه پایه های دانش سازمان بدون مستندسازی تجربه ها، فعالیت ها، رویدادها و طرح ها امری ناممکن است. از سوی دیگر، توسعه توانمندی های سازمان در گرو توسعه شایستگی های کارکنان است. در سازمانی که اعضای آن، برای تحقق اهداف و آمال مشترک، همواره به رشد و ارتقای خود می اندیشند، بینش مشترک و مشارکت گسترده کارکنان شکل می گیرد و یادگیری همگانی تحقق می یابد.

موضوع فولاد تمیز و تامین نیازهای کیفی مشتریان، اکنون از اولویت های راهبردی فولاد هرمزگان است. ضرورت پاسخگویی به نیازهای روزافزون کیفی مشتریان و بازار ایجاب می کند که کل مجموعه سازمان در پی یادگیری باشند. در این کتاب، ابتدا مفاهیم اولیه ناخالصی ها بیان شده و سپس، به نقش واحدهای احیا مستقیم، نسوز، کوره قوس الکتریکی، متالورژی ثانویه و ریخته گری پیوسته در تولید فولاد تمیز پرداخته شده است. امید است کتاب حاضر بتواند با افزایش سطح دانش فعالان صنعت فولادسازی، گامی هرچند کوچک در جهت رشد این صنعت بردارد. این نوشتار اولین نگارش این کتاب و ماحصل بیش از دو سال کار پیوسته و تدریجی است.

این کتاب که به همت شرکت فولاد هرمزگان گردآوری شده است نوشته محمد شریف شریفیان و جواد قرارگوزلو می باشد و در 252 صفحه و در هشت فصل به چاپ رسیده است.

در این کتاب به موضوعاتی چون ناخالصی ها، روش های تولید فولاد، نسوز، کوره های قوس الکتریکی، کوره پاتیلی، فرایندهای گاززدایی تحت خلا، ریخته گری پیوسته و اقدامات و مستندسازی پرداخته شده است.
ناشر کتاب انتشارات فردای شرق بوده و علاقمندان جهت خرید کتاب می توانند از طریق روابط عمومی شرکت فولاد هرمزگان اقدام نمایند.

معدن نیوز در سری پانزدهم به معرفی کتاب "زمین شناسی زیست محیطی (معرفی، اساس و عملکرد)" پرداخته بود.

عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد