به گزارش می متالز، وضعیت شرکتهای حمل و نقلی در بازار سرمایه طی سال جاری فراز و نشیب بسیاری داشته است. برخی از شرکتها روند مثبتی را طی کردهاند و برخی دیگر روند بینابینی داشتهاند. ضمن اینکه شرکتهای بزرگی همچون شرکت حمل و نقل خلیج فارس و شرکت حمل و نقل پتروشیمی به بازدهی صفر و زیان رسیدهاند. اما وضعیت شرکتهای ریلی که طی سال جاری به جا به جایی مسافر یا حمل بار برای شرکتهای معدنی و فولادی پرداختهاند، مثبت بوده و این شرکتها توانستهاند به سود نسبتا خوبی دست پیدا کنند. درادامه به بررسی سه شرکت حمل و نقلی که بهترین عملکرد را بهلحاظ سودسازی طی سال جاری داشتهاند، پرداختهایم.
شرکت تایدواتر بهعنوان یکی از شرکتهای قدیمی فعال درحوزه حمل و نقل دریایی و کشتیرانی است. درآمد عملیاتی این شرکت طی شش ماه نخست از سال جاری به بیش از ۱۱۵ میلیارد تومان رسیده است. سود ناخالص شرکت نیز به بیش از ۱۰۱ میلیارد تومان دراین دوره رسیده است. تایدواتریها همچنین درپایان ششماه ابتدایی سال جاری به سود عملیاتی ۱۱۲ میلیارد تومانی دست پیدا کردهاند.
سود خالص شرکت نیز در پایان این دوره مالی به ۱۱۷ میلیارد تومان رسیده است. نکته بسیار جالب صورتهای مالی این شرکت کاهش چشمگیر بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی این شرکت است که توانسته تا ۱۳ میلیارد تومان هزینههای مالی خود را کاهش دهد.
شرکت کشتیرانی دریای خزر نیز یکی از شرکتهای فعال در صنعت حمل و نقل است. این شرکت با وجود تحریمها، درآمد عملیاتی خود را از ۸۹ میلیارد تومان طی شش ماه از سال گذشته به ۱۴۸ میلیارد تومان طی ششماه از سال جاری رسانده است. هرچند بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی این شرکت نیز رشد داشته است.
سود ناخالص شرکت نیز از ۱۹ میلیارد تومان سال گذشته به ۴۱ میلیارد تومان درسال جاری رسیده است. سود عملیاتی شرکت نیز از ۱۸ میلیارد تومان ششماه نخست سال گذشته بهبیش از ۵۲ میلیارد تومان در سال جاری رسیده است. درنهایت سود خالص شرکت با بیش از دو برابر افزایش نسبت بهمدت مشابه سال گذشته به ۵۱ میلیارد تومان تا پایان شهریور سال جاری رسیده است.
در بین شرکتهای حمل و نقلی که عملکرد مناسبی داشتهاند، یک شرکت ریلی نیز دیده میشود. شرکت ریل سیر کوثر که در دو بخش حمل بار و جابهجایی مسافر فعالیت دارد توانسته طی شش ماه از سال جاری بهدرآمد عملیاتی ۳۳ میلیارد تومانی دست پیدا کند.
سود ناخالص شرکت نیز در روندی افزایشی از ابتدای سال به حدود ۱۰ میلیارد تومان رسیده است. ضمناینکه سود عملیاتی شرکت رشد را نشان میدهد و طی شش ماه از سال جاری بهبیش از ۸.۵ میلیارد تومان رسیده است. درمجموع سود خالص شرکت با افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به بیش از ۱۴ میلیارد تومان رسیده است.
بازسازی واگنهای قدیمی و افزایش واگنهای جدید دلیل اصلی افزایش درآمد و سوددهی شرکت بوده است. درآمدهای عملیاتی شرکت درحوزه مسافری درمقایسه با دوره مشابه قبل مجموعا ۳۴ درصد افزایش داشته که عمدتا ناشی از افزایش قیمت بلیت و اقدامات بازاریابی، ایجاد ضریب اشتغال بالاتر و بهرهبرداری و درسیر قرار دادن بهینه واگنهاست.
دربین نمادهای بورسی صنعت حمل و نقل، کم ترین نسبت هزینه مالی به درآمد در سالهای ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ درگروه حمل و نقل دریایی مربوط به حخزر با یک درصد و صفردرصد، در گروه حمل و نقل ریلی مربوط به حپارسا بدون هزینه مالی و حآسا با یک درصد و صفردرصد و در گروه حمل و نقل جادهای هر دو نماد حتوکا و حفارس دودرصد و یک درصد هستند.
علاوه براین، بیشترین بازدهی سهام از ابتدای سال تاکنون مربوط به حپترو با ۵۶۸ درصد افزایش و کمترین بازدهی مربوط به حفارس با ۱۷درصد افزایش است.
همچنین بیشترین افزایش حاشیه سود خالص مربوط به نمادهای حتاید و حسیر به مقدار ۴۷ درصد و ۳۱ درصد است. باتوجه به مجموع نسبتهای مالی، شرکتهای حخزر و حتاید درحمل و نقل دریایی، حسیر درحمل و نقل ریلی و حتوکا درحمل و نقل جادهای قابلیت بررسی بیشتر دارند.