به گزارش می متالز، علی اصغرکاظمی، مدیرکل راه و شهرسازی ایلام با اشاره به اینکه استان ایلام دارای ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق است، گفت: ایلام با توجه به امنیت مرزهای مشترک با عراق و قرابت مذهبی و قومی با مردم این کشور بهعنوان دروازه عتبات قلمداد میشود و از این نظر جایگاه ممتازی را در سطح کشور و منطقه به خود اختصاص داده است.
وی با اشاره به اولویتهای توسعه زیرساختهای استان افزود: با توجه به اینکه استان ایلام دارای ۱۰ شهرستان است، یکی از دغدغههای اصلی ما ارتقاء ارتباط بین این شهرستانهاست و در این راستا احداث حدود یکهزار و ۱۰۰ کیلومتر بزرگراه در استان در دستور کار ما قرار دارد.
کاظمی، اتصال استان به شبکه آزادراهی را دغدغه دیگر این اداره کل برشمرد و عنوان کرد: به این منظور دو پروژه از شمال و جنوب استان تعریف شده است؛ در شمال استان آزادراه کربلا را در دست انجام داریم که فاز اول آن از کرمانشاه به سمت حمیل بهطول ۵۰ کیلومتر عملیاتی شده است و با مشارکت بخش خصوصی در حال احداث است. هماکنون نیز برای اجرای فاز دوم این پروژه به طول ۱۷۵ کیلومتر در حال رایزنی با سرمایهگذاران هستیم.
وی، آزادراه نجف اشرف را پروژه مهم دیگر در این استان برشمرد و عنوان کرد: این پروژه را از جنوب استان در برنامه قرار دادیم و با توجه به فاصله ۲۵۰ کیلومتری که از طریق مرز چیلات استان ایلام با نجف اشرف وجود دارد، این آزادراه را از پل زال و سپس دهلران و مرز چیلات به طول ۱۲۶ کیلومتر تعریف کردیم. با پیگیریهای مستمر قرار شد، چهار بانک ملی، ملت، سپه و پارسیان در این پروژه مشارکت ۴۰ درصدی داشته باشند و دولت و بخش خصوصی نیز هر کدام ۳۰ درصد مشارکت کنند. تفاهمنامه این آزادراه در هفتههای گذشته نهایی شد و بر اساس این تفاهمنامه، پیگیری لازم را برای اخذ مجوز ماده ۲۳ قانون برنامه ششم پیگیری کردیم. به دنبال این تفاهمنامه مطالعات توجیهی تهیه و گزارش لازم با امضای وزیر راه و شهرسازی و تاییدیههای محیط زیست و پدافند غیرعامل بهعنوان یکی از معدود طرحهای جدید در لایحه بودجه ۹۹ تعریف شد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام افزود: بر اساس برآوردهای اولیه احداث این مسیر ۱۲۶ کیلومتری نیازمند اعتبار سه هزار میلیارد تومانی بود و بر اساس بازنگریهایی که انجام شد این عدد مقداری کاهش خواهد یافت؛ برای ساخت این پروژه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور فراخوان خود را اعلام کرده و شش سرمایهگذار بخش خصوصی برای اجرای پروژه اعلام آمادگی کردهاند که مراحل ارزیابی این سرمایهگذاران در دست انجام است. برنامه ساخت این آزادراه نیز پنج ساله در نظر گرفته شده است اما امکان کاهش این مدت به دو تا سه سال وجود دارد.
وی در خصوص زمان و نحوه بازگشت سرمایه سرمایهگذاران این پروژه گفت: مطالعات و جداول درآمد-هزینه پروژه تهیه و بر اساس اعدادی که پیشبینی شده است، در سال هشتم بازگشت سرمایه را برای این پروژه خواهیم داشت.
کاظمی با اشاره به اینکه از ابتدای محرم تا پایان ماه صفر نزدیک به چهار میلیون تردد از مرز مهران ثبت شد، افزود: این میزان با توجه به رایگان بودن هزینه ویزا دو برابر شد. این روند رو به رشد قطعا در سنوات آتی ادامه خواهد داشت و پیشبینی میکنیم که از این میزان تردد عواید خوبی برای کشور حاصل شود.
وی در خصوص آزادراه نجف که از پل زال تا مرز چیلات در کشور ادامه دارد نیز گفت: این آزادراه که کوتاهترین مسیر از شبکه آزادراهی کشور به نجف اشرف است میتواند بهعنوان یک آزادراه حرم تا حرم از مشهد مقدس تا نجف اشرف مورد نظر باشد و با توجه به تکمیل بودن شبکه آزادراهی کشور از مشهد تا پل زال به تسهیل تردد زائران و مردم دو کشور منجر شود؛ دورنمای ما در این پروژه اتصال به جنوبشرق اروپا و بنادر دریای سیاه و مدیترانه و نیز بندر لاذقیه در کشور سوریه است. ضمن اینکه این آزادراه میتواند حاشیه جنوبی خلیج فارس را نیز پوشش دهد.
مدیرکل راه و شهرسازی ایلام، اتصال این استان به شبکه ریلی را هدف مهم دیگر اداره کل راه و شهرسازی خواند و خاطرنشان کرد: خوشبختانه قطعه چهارم راه آهن غرب کشور و قطعه اول اسلام آباد به سمت ایلام به طول ۱۸ کیلومتر پس از پیگیریهای فراوان توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به فراخوان گذاشته شد؛ پیمانکار این قطعه مشخص و قرارداد نیز در ماه گذشته ابلاغ شد. پیمانکار هماکنون در حال تجهیز کارگاه است و عملیات اجرایی پروژه به طور رسمی با حضور رییسجمهوری آغاز خواهد شد.
کاظمی با اشاره به اینکه مطالعات اتصال ایلام به شبکه ریلی کشور از شمال و جنوب استان انجام شده است، گفت: فاز اول از اسلامآباد به ایلام به طول ۸۰ کیلومتر و فاز دوم به طول ۳۴۸ کیلومتر تا اندیمشک تعریف شده و با توجه به مکاتباتی که با سازمان برنامه و بودجه داشتهایم، فاز اول یعنی مسیر ایلام به اسلامآباد به طول ۸۰ کیلومتر برای احداث در دستور کار قرار گرفته است. انشاءالله با پیگریهایی که خواهیم کرد تلاش می کنیم یک قطعه از دهلران-اندیمشک به طول ۱۲۰ کیلومتر نیز در برنامه قرار گیرد تا بتوانیم از سمت جنوب استان نیز اتصال به شبکه ریلی را برقرار کنیم.
وی افزود: موضوع توسعه فرودگاه ایلام نیز در برنامه است. در حال حاضر در حدود ۵۰ تا ۶۰ سورتی پرواز در طول هفته دراین فرودگاه انجام میشود که فرودگاه ایلام را به یکی از فرودگاههای پرترافیک کشور تبدیل کرده است. این عدد در ایام اربعین تا ۱۲۰ پرواز در هفته نیز افزایش مییابد. پروازهای ایلام-مشهد و ایلام-تهران هماکنون برقرار است و با توجه به اینکه اتباع عراقی از ایلام وارد کشور میشوند، عمده مسافر این پروازها از این طریق تامین میشود. سال گذشته نیز پروازهای ایلام-نوشهر، ایلام-شیراز و ایلام-اصفهان را داشتیم که استقبال چندانی از برقراری این مسیرها نشد. توسعه سالن ترانزیت فرودگاه به مساحت شش هزار مترمربع نیز در دستور کار و با پیشرفت مناسبی در حال انجام است و با افتتاح این سالن بینالمللی فرصتی برای افزایش پروازها ایجاد خواهد کرد.
مدیرکل راه و شهرسازی با اشاره به اینکه پایانه مرزی مهران گنجایش ۱۰ هزار نفر را دارد، گفت: در ایام پرترافیک تا چندین برابر ظرفیت این پایانه را پذیرش کردیم و در ایام پرترافیک اربعین حتی عدد ۳۵۰ هزار نفر در یک روز را ثبت کردهایم که معادل ۳۵ درصد بیش از ظرفیت واقعی این پایانه است. نیاز داریم که پایانههای مرزی مهران و پایانه مسافری برکت و پارکینگهای اطراف شهر مهران ساماندهی و امکانات مناسبی در آنها ایجاد شود تا مردم به راحتی از خدمات حمل و نقل عمومی استفاده کنند و به راحتی مکانی برای پارک خودروی شخصی خود بیابند. به این منظور از محور اصلی ایلام-مهران و از مهران به سمت پایانه مرزی چند سناریو تعریف کردیم و احداث کنارگذرهای غربی، شرقی و جنوبی شهر مهران را در دستور کار قرار دادیم که بخش قابلتوجه آن انجام شد. کنارگذر غربی مهران به طول ۱۲ کیلومتر بهطور کامل آسفالت شد؛ در محل تلاقی محور مهران از پل زائر تا پایانه مرزی و محل تلاقی کنارگذر غربی و شرقی، زیرگذر برکت طراحی، ساخته و بهرهبرداری شد. ساماندهی پارکینگ پایانه برکت به لحاظ سکوهای مسافری، سرویسهای بهداشتی و مکانهایی برای اسکان و استراحت موقت مردم، روشنایی، جدولکاری، احداث معابر و خیابانکشی و ... نیز در دستور کار قرار گرفت و بخش قابلتوجه آن امسال انجام شده است و تا سال آینده این موارد تکمیل خواهد شد. همچنین برای دسترسی محورهای ارتباطی به پارکینگهای ساختهشده، چهارتقاطع غیرهمسطح را در دستور کار قرار دادیم که تقاطع برکت تکمیل شد و تقاطعهای سیدحسن، آذر و اربعین در مرحله برگزاری مناقصه و جذب پیمانکار است. ششخطه کردن مسیر از پل زائر تا پایانه مرزی و در نظر گرفتن پیادهراه برای زائران پیاده نیز آغازشده و پیمانکار در حال کار است. امیدواریم با تامین مالی مناسبی که انجام خواهد گرفت این موارد را نیز تکمیل کنیم.
وی در خصوص طرح ابرار نیز گفت: نقدهایی به دستورالعمل ابلاغی داشتیم که به وزارت راه و شهرسازی منتقل کردیم و وزیر راه و شهرسازی نیز به استانداران سراسر کشور ابلاغ کرد که موافقتنامههای احداث راه روستایی در سال ۹۸ نیز با ادارات کل راه و شهرسازی باشد و تغییرات برای سال ۹۹ انجام شود. بنابراین پروژههای راه روستایی تا پایان سال در اختیار ادارهکل راه و شهرسازی ماند و هیچکدام از پروژه های راه روستایی این اداره متوقف نشده است. هم اکنون ۱۴۶ کیلومتر راه روستایی شامل راه ارتباطی ۳۰ روستا را آماده آسفالت داریم و به سازمان راهداری درخواست دادهایم که پنج هزار تن قیر مورد نیاز این پروژهها را تامین کند و تخصیص لازم را در این زمینه انجام دهد. تاکنون از کل اعتبارات ملی که در اختیار سازمان راهداری بوده است، در مجموع یک میلیارد تومان به اداره کل راه و شهرسازی استان ایلام تخصیص داده شده است که اگر در این بخش تخصیص بهتر و بیشتری به ما داده شود و قیر مورد نیاز نیز تامین شود، میتوانیم محورهایی که آماده آسفالت شده است را تکمیل کنیم.