به گزارش می متالز، قیمت نفت محبوب موربان ابوظبی طی هفته گذشته کاهش یافته است، چون پالایشگاهها درجات نفتی را ترجیح میدهند که سوخت دریایی کم سولفور به آنها بدهد. نرخ باربری سوپر نفتکشها هم افزایش یافته درحالیکه حاشیه سود پالایشگاهی برای نفت گاز در آسیا پایینتر از میانگین آن در سالجاری بوده است. هفته گذشته، نفتخام موربان با API برابر با ۴/ ۴۰ درجه و سولفور ۷۳/ ۰ درصد، ۱۵ سنت پایینتر از قیمت رسمی فروش معامله شد، درحالیکه چند روز قبل ۲۵ سنت بالاتر از قیمت رسمی به فروش رسیده بود. دلیل اصلی برای قیمت پایینتر این نفت، قوانین جدید سوخت کشتیرانی است که از اول ژانویه اجرایی میشود و طبق آن پالایشگاهها به درجاتی از نفت روی آوردهاند که میتواند سوخت دریایی سولفور پایین تولید کند. افزایش هزینه سفرهای دریایی نفتکشهای بزرگ بین خاورمیانه و چین در هفتههای اخیر عاملی بازدارنده برای خریداران موربان در آسیا بوده است. این خریداران بیشتر به نفت روسیه و منطقه آسیا پاسیفیک روی آوردهاند. طبق قوانین جدید سازمان بینالمللی دریانوردی، از اول ژانویه ۲۰۲۰ تنها از سوخت دارای نیم درصد سولفور یا پایینتر از آن میتوان برای کشتیها استفاده کرد، مگر اینکه کشتیها سیستم تصفیهکننده سوخت را در اختیار داشته باشند. این سیستمها سولفور را از گاز تولید شده حذف میکنند. در این صورت کشتیها میتوانند از سوخت دارای سولفور بالا استفاده کنند. این قوانین جدید باعث میشود تقاضا برای گازوئیل دارای سولفور پایین افزایش یابد. این هفته قبل از اجرایی شدن قوانین جدید جهانی برای سوختهای پاکتر دریایی، پالایشگاههای آسیا شاهد افزایش حاشیههای سود پالایشگاهی برای سوختهای دریایی پاکتر بودند. طبق گفته پالایشگاهها و تاجران آسیا، شرکتهای کشتیرانی که تا الان گازوئیل سولفور پایین خریداری نکرده بودند، در این ماه خرید این سوختهای پاکتر را آغاز کردهاند، بنابراین تقاضا برای این سوختها و حاشیه سود پالایشگاهی آنها افزایش یافته است.