تاریخ: ۰۴ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۴۸
بازدید: ۳۲۲
کد خبر: ۷۵۹۶۶

5 خط ریلی که در صورت تکمیل، ترانزیت ایران را متحول می‌کند

می متالز - یک کارشناس حمل و نقل ریلی معتقد است که برای اینکه درآمد زایی بیشتری از حمل ونقل ریلی داشته باشیم لازم است در توسعه زیر ساخت های ریلی اولویت ها مشخص شود.
5 خط ریلی که در صورت تکمیل، ترانزیت ایران را متحول می‌کند

به گزارش می متالز،  میثم لاجوردی کارشناس حمل‌ونقل ریلی گفت: به‌صورت کلی حمل‌ونقل ریلی از منظر اقتصادی بیشتر کاربرد حمل کالا دارد و حمل کالا محرک جریان اقتصادی کشور است.

وی افزود: با توجه به موقعیت ترانزیتی حاکم بر کشور و درآمد حاصل از حمل بار ترانزیتی که 4 برابر حمل کالا در داخل کشور است؛ طبیعتاً اولویت با پروژه‌هایی است که با ساخت آنها جابه‌جایی کالا به خارج از کشور راحت‌تر انجام شود.

وی در خصوص پروژه‌های ریلی که باید در اولویت باشند گفت: با این توصیفات 5 پروژه ریلی که  از اهمیت بیشتری برخوردار است مشخص می‌شود.

خط ریلی چابهار- سرخس دسترسی همسایگان شمالی به آب‌های آزاد را تسهیل می‌کند

او پروژه چابهار - سرخس را اولویت‌دارترین پروژه ریلی کشور عنوان کرد و افزود: این خط ریلی که کریدور ترانزیتی شمال و جنوب کشور را احیا می‌کند، دسترسی به آب‌های آزاد را ایجاد می‌کند و مبادله کالا بین هند و افغانستان را مهیا می‌کند و از اهمیت زیادی برخوردار است. همچنین این خط ریلی  کشورهای جنوب شرق آسیا که می‌خواهند به اروپا تجارت داشته باشند را مهیا می‌کند.

به گفته وی دومین و سومین محور مهم ترانزیتی کشور، محور شلمچه و بصره و محور کرمانشاه خسروی است. لاجوردی افزود: این دو محور اتصال کشور را به عراق فراهم می‌کند و کریدور شرقی و غربی احیا می‌کند.

و اضافه کرد: اگر 32 کیلومتر خط ریلی شلمچه به بصره و کرمانشاه و خسروی احداث شود به شبکه عراق وصل می‌شویم و می‌توانیم از طریق حمل‌ونقل ریلی، بار را تا بندر لاذقیه جابه‌جا کنیم.

لاجوردی گفت: چهارمین و پنجمین پروژه مهم کشور محور رشت-آستارا و خواف-هرات است.

محور خواف - هرات، ایران را به افغانستان متصل می‌کند

او افزود: اگر محور ریلی رشت-آستارا در شمال کشور احداث شود شبکه ترانزیت کشور تکمیل می‌شود. همچنین محور خواف-هرات که در دست ساخت است قطعه‌ای است که ایران را به کشور افغانستان متصل می‌کند.

این کارشناس حمل‌ونقل ریلی گفت: این 5 محور اصلی هستند که باید در تکمیل زیرساخت‌ها در اولویت باشند و طبیعی است که از درآمد این خطوط می‌توانیم اتصال  مراکز استان‌ها به شبکه ریلی را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه اولویت دولت با اتصال استان‌ها به خط ریلی کشور است گفت: به خاطر بُعد اجتماعی که اتصال مراکز استان به خط ریلی کشور دارد، اولویت دولت اتصال مراکز استان به خط ریلی کشور است.

لاجوردی گفت: برای مثال خط آهن همدان به تهران را افتتاح کرده‌ایم اما این خط آهن، نه تقاضای بار دارد و نه مسافر. از طرف دیگر راه‌آهن کرمانشاه را به شبکه ریلی کشور متصل کرده‌ایم اما آن را تا مرز خسروی ادامه نداده‌ایم تا بحث ترانزیتی را احیا کند و بعد از گذشت دو تا سه ماه از افتتاح این خط، دیگر مورد استقبال مردم واقع نشد.

وی افزود: اینکه صرفاً به دلیل اینکه مراکز استان‌ها را به خطر ریلی متصل کنیم؛ احداث خطوط ریلی توجیه اقتصادی ندارد درحالی‌که می‌توان با درآمد حاصل از شبکه ریلی ترانزیتی کشور مراکز استان‌ها را به شبکه ریلی متصل کرد.

منبع: تین نیوز
عناوین برگزیده