تاریخ: ۰۴ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۵۴
بازدید: ۱۵۷
کد خبر: ۷۵۹۹۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
اعضای شورای مشترک ایران و شرق آفریقا مطرح کردند

مشکلات بانکی و محدودیت‌های حمل‌ونقلی مانع تجارت با آفریقا

می متالز - فعالان اقتصادی در ارتباط با کشورهای آفریقایی با مشکلات بانکی و حمل‌ونقلی مواجه هستند. در این رابطه اعضای شورای مشترک ایران و شرق آفریقا برای بیان مشکلات و پیدا کردن راهکارهای مناسب نشستی با تعدادی از نمایندگان مجلس و وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار کردند.
مشکلات بانکی و محدودیت‌های حمل‌ونقلی مانع تجارت با آفریقا

به گزارش می متالز، اعضای شورای مشترک ایران و شرق آفریقا در نشستی با حضور تعدادی از نمایندگان مجلس و وزارت صنعت، معدن و تجارت به بررسی موانع و مشکلات نقل و انتقالات مالی در ارتباط با کشورهای آفریقایی پرداختند.

در این میان، علاوه بر مسائل مالی، حمل‌ونقل و ترانزیت نیز به عنوان یک معضل جدی مطرح شد. با اعمال فشارهای ناشی از تحریم‌ها، شرکت‌های بیمه‌ای همکاری خود را با سیستم حمل‌ونقل دریایی ایران متوقف کردند در نتیجه به دلیل ریسک بالا و مسافت طولانی، حمل‌ونقل به کشورهای آفریقایی توجیه اقتصادی ندارد. این درحالی است که به نظر فعالان اقتصادی، آفریقا بازار بسیار مناسبی برای کالاها و خدمات ایرانی است و می‌توان با حضور در این کشورها، سرمایه‌گذاری‌های مناسبی کرد.

حسن خسروجردی، رئیس شورای مشترک ایران و شرق آفریقا با بیان این مطلب که آفریقا در سال‌های آینده به عنوان اصلی‌ترین بازار در دنیا شناخته خواهد شد، سرمایه‌گذاری در کشورهای آفریقایی را اقدامی آینده‌نگرانه و ضروری توصیف کرد و گفت: امروز بیشتر کشورهای فعال در عرصه روابط تجاری، برای حضور در بازار آفریقا برنامه‌ریزی کرده و به عنوان رقبای اصلی ایران در این منطقه شناخته می‌شوند، از جمله چین و کره جنوبی.

به باور این فعال اقتصادی، صنایع مختلف کشور می‌توانند با انتقال بخشی از خط تولید خود مانند خط مونتاژ به کشورهای آفریقایی علاوه بر توسعه فعالیت‌های خود به توسعه تجارت و سرمایه‌گذاری خارجی کشور کمک کنند.

او استفاده از صرافی‌ها را به عنوان راهکاری برای نقل و انتقالات مالی و کار با کشورهای آفریقایی پیشنهاد داد و از رایزنی با چند بانک کوچک در کشورهای مختلف آفریقا برای حل مشکلات مالی و تجاری خبر داد.

در این نشست علاوه بر محدودیت‌های مالی و بانکی، اجرایی نشدن قوانینی که برای حمایت از تولید و صادرات به تصویب رسیده‌اند نیز به عنوان یک معضل مطرح شدند. در این بین به قوانینی اشاره شد که با وجود ملغی شدن همچنان از سوی بانک‌ها اجرایی می‌شوند و مشکلاتی را برای فعالان اقتصادی به وجود آورده‌اند. از طرفی تخلفات بانکی و عدم توان و قدرت بانک مرکزی در برخورد با آنها نیز مورد انتقاد فعالان اقتصادی حاضر در جلسه قرار گرفت.

افشار فتح الهی، معاون پارلمانی وزارت صنعت، معدن و تجارت معتقد است علی‌رغم وجود تحریم‌ها، وضعیت تولید، مطلوب بوده و به جز در چند بخش، همه صنایع کشور با افزایش تولید روبه‌رو بوده‌اند. برای مثال صنعت خودرو به دلیل تحریم‌های مستقیم با افت تولید مواجه شده است.

او ادامه داد: از طرفی به دلیل شرایط حاکم بر کشور تصمیم گرفته شد خلاف قانون 1500 قلم کالای وارداتی که توان تولید آنها را در کشور داشتیم، ممنوع شود. این اقدامات صورت گرفت تا بتوانیم فشارهای ناشی از تحریم را مدیریت کنیم.

فتح الهی همچنین به اولویت‌های تجاری ایران در سال 98 اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر سیاست‌های کلان کشور به سمتی است که بتوانیم روابط و مناسبات تجاری خود را با کشورهای منطقه و همسایگان، توسعه دهیم. البته ای به معنای از دست دادن سایر بازارها نیست برای مثال صادرات خدمات فنی مهندسی به کشورهای آفریقایی از جمله اولویت‌هایی است که باید همین امروز هم دنبال شود. هرچند متأسفانه با افت شدید صادرات این خدمات به کشورهای آفریقایی مواجه هستیم.

در ادامه این نشست اعضای حاضر به بیان دغدغه‌ها و خواسته‌های خود برای توسعه روابط تجاری و حل مشکلات خود در ارتباط با بازار آفریقا پرداختند.

عناوین برگزیده