تاریخ: ۰۱ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۷:۱۲
بازدید: ۳۹۷
کد خبر: ۷۶۲۲۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
بعد از ۶ سال توقف، عملیات اجرایی طرح‌های تکمیلی مجتمع مس سونگون آغاز شد؛

مدیرعامل قبلی مس بخاطر نوع نگاهش به سونگون تغییر یافت/ رکورد رکورد امسال تولید مس را می‌شکنیم/ درخواست تخصیص ۱۰ میلیون مترمکعب آب دیگر از سد حاجیلار برای سونگون

می متالز - عملیات اجرایی طرح‌های تکمیلی چرخه تولید در مجتمع مس سونگون با سرمایه گذاری ۱۴ هزار میلیارد تومان آغاز شد با تکمیل این طرح‌ها و تولید سالانه ۱۰۰هزار تن مس کاتد در این مجتمع، ۲۰ درصد بازار هدف ترکیه تامین می‌شود.
مدیرعامل قبلی مس بخاطر نوع نگاهش به سونگون تغییر یافت/ رکورد رکورد امسال تولید مس را می‌شکنیم/ درخواست تخصیص ۱۰ میلیون مترمکعب آب دیگر از سد حاجیلار برای سونگون

به گزارش می متالز، در آخرین روز پاییز، ورزقان شاهد برگزاری مراسم آغاز عملیات اجرایی طرح‌های تکمیلی چرخه تولید در مجتمع مس سونگون بود. مراسمی که حضور مقامات بلندپایه کشوری و استانی از وزیر صنعت، معدن و تجارت، نایب رییس مجلس شورای اسلامی و مدیرعامل شرکت صنایع ملی مس ایران گرفته تا استاندار و فرماند‌هان سپاه عاشورا و نیروی انتظامی استان و چندین نماینده و مدیر استانی و شهرستانی، اهمیت آغاز مجدد عملیات اجرایی این پروژه‌ها را بر همگان عیان کرد.

ضرورت اجرای فازهای ۴، ۵ و ۶ تغلیظ در درازمدت

البته سخنرانان مراسم نیز هرکدام به نوعی بر اهمیت موضوع تاکید کردند. مدیر مجتمع مس سونگون با اشاره به افزایش ذخایر شناسایی شده معدن سونگون از ۳۴۰ میلیون تن به یک میلیارد تن، اجرای طرح‌های توسعه این مجتمع را ضروری دانست و گفت: با توجه به اکتشافات جدید و برنامه‌های پیش‌بینی شده، اجرای فاز ۴ تغلیظ در میان مدت و فازهای ۵ و ۶ در درازمدت ضرورت خواهد یافت.
رضا شریفی، همچنین از برداشته شدن محدودیت‌ها برای توسعه معدن در ماه‌های اخیر خبر داد و افزود: این مجتمع هم اکنون ۴ درصد از برنامه پیش‌بینی شده و ظرفیت تولید جلو است.
وی با بیان اینکه عملیات اجرایی پروژه‌های توسعه مس سونگون از خیلی وقت پیش آغاز شده، اظهار داشت: بخشی از این طرح‌ها، تامین زیرساخت‌هایی چون راه، آب و برق را شامل می‌شوند که هرکدام از پروژه‌های احداث جاده خواجه – ورزقان – سونگون، انتقال آب از سد حاجیلار، تسطیح و زیرسازی فاز ۳ تغلیظ و نیز تسطیح، آماده‌سازی و احداث سوله‌ها و… ما بین ۷۰ تا ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.
شریفی با اشاره به آغاز پروژه لیچینگ سونگون از سال گذشته، گفت: این پروژه در کمتر از یک و نیم سال آینده به بهره‌برداری رسیده و سالانه ۳ هزار تن مس کاتد به بازار عرضه خواهد کرد.
وی پیشرفت لوله‌گذاری طرح انتقال آب از سد حاجیلار را ۹۰ درصد اعلام کرد و افزود: با تکمیل این طرح، ۱۰ میلیون مترمکعب آب موردنیاز مجتمع سونگون تامین خواهد شد. البته درخواست تخصیص ۱۰ میلیون مترمکعب آب دیگر از سد حاجیلار را نیز نموده‌ایم چرا که طرح‌های توسعه‌ای سونگون به طرح‌های فعلی محدود نخواهد شد.
مدیر مجتمع مس سونگون، تامین مصالح مورد نیاز دهیاری‌ها و شهرداری‌های شهرستان به ارزش ۱۰۰ میلیارد ریال، تامین ۴۵۰۰ تن آسفالت برای شهرداری ورزقان و جذب حدود ۵۰۰ نفر در بخش‌های مختلف را از دیگر اقدامات مهم این مجتمع در حوزه اشتغال و عمران شهرستان در سال جاری برشمرد.

افزایش عمر معدن سونگون به بالای ۶۰ سال

مدیرعامل شرکت صنایع ملی مس ایران نیز در این مراسم با اشاره اینکه ترکیه سالانه ۵۰۰ هزار تن مس کاتد از قزاقستان وارد می‌کند، خاطرنشان کرد: با تکمیل طرح‌های توسعه‌ای سونگون و تولید سالانه ۱۰۰ هزار تن مس کاتد در این مجتمع، ۲۰ درصد بازار هدف کشور همسایه را تامین می‌کنیم.
اردشیر سعدمحمدی از افزایش ۲.۵ میلیون تنی تقاضای مس در بازارهای جهانی تا ۵ سال آینده خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی‌هایی برای تامین بخشی از تقاضای بازار جهانی از سوی کشورمان انجام گرفته است.
وی افزود: علیرغم تحریم‌های اعمال شده، بازار مس ایران به جهت کیفیت منحصربفرد تولیداتش، تقاضای بالایی دارد. چرا که عیار مس تولیدی ایران ۹۹.۹۹۹ در برابر ۹۹.۹ مس تولیدی جهان است.
مدیرعامل شرکت صنایع ملی مس ایران در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه روند اکتشاف ذخایر جدید مس در مسیر تحقق اهداف تعریف شده بطور جدی پیگیری می‌شود، گفت: با افزایش ذخایر مس سونگون به یک میلیاردتن، عمر این معدن به بیش از ۶۰ سال افزایش یافته است.
وی بر رعایت استانداردهای جهانی و الگوهای زیست محیطی در تمام مراحل اکتشاف و بهره‌برداری تاکید و تصریح کرد: در مسیر رسیدن به برنامه‌های بلندمدت، نیاز به بهره‌برداری از معدن هفت‌چشمه بشدت احساس می‌شود.
سعدمحمدی با اشاره به اینکه تلاش‌ها برای احیای طرح‌های توسعه سونگون به نتیجه رسیده و امروز شاهد عملیاتی شدن فاز۳ تغلیظ، ذوب و پالایش و ۱۷ پروژه اقماری دیگر در سونگون هستیم، گفت: ظرف ۴-۳ سال آینده شاهد رونق و شکوفایی اقتصادی شهرستان ورزقان و تحول و دگرگونی ژرف در وضعیت زندگی مردم خواهیم بود.

تاکید امام جمعه ورزقان بر تسریع در عملیات اجرایی پروژه‌ها

امام جمعه ورزقان، در ابتدای سخنانش پاسخ دندان‌شکنی به شایعات موجود در خصوص دلایل عدم حضور نماینده ولی فقیه و امام جمعه تبریز در مراسم داد و گفت: دکتر آل‌هاشم بدلیل شرکت در همایش ائمه جمعه نتوانست در مراسم امروز حضور یابد.
حجت الاسلام پورمحمد با اشاره به اینکه طرح‌های توسعه سونگون بدلایلی متوقف و امکانات موجود از منطقه خارج شده بودند، افزود: با تلاش مسوولان امروز شاهد آغاز مجدد عملیات اجرایی این طرح‌ها هستیم و امیدواریم در آینده نزدیک به بهره‌برداری برسند.
وی با تشکر از تمام کسانی که برای احیای طرح‌های توسعه سونگون تلاش کرده بودند، خواستار تسریع در عملیات اجرایی پروژه‌ها و تکمیل آنها در زمان مقرر شد.

نباید غفلت خام فروشی نفت در معادن تکرار شود

استاندار آذربایجان‌شرقی، تکمیل چرخه تولید مس در سخت‌ترین شرایط تحریم‌ها را نشانگر عزم و اراده دولت و نیز توانمندی‌های بالای علمی و فنی کشور برای توسعه استان دانست و گفت: آذربایجان‌شرقی رتبه اول معادن کشور را به لحاظ وسعت و غلظت دارد و نباید همان غفلتی که در خام فروشی نفت داشته‌ایم را در مورد دیگر معادن مان نیز تکرار کنیم.
محمدرضا پورمحمدی با بین اینکه با تکمیل طرح‌های توسعه‌ای مس سونگون در چند سال آتی، صدها فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می‌شود، اظهار داشت: نماینده ورزقان علیرغم اینکه بیشترین تلاش را در پیگیری و احیای این طرح‌ها داشتند اما برای جلوگیری از ایجاد هرگونه شائبه تبلیغات، از حضور در این مراسم خودداری کردند.

اجازه نمی‌دهیم سهم استان را به جاهای دیگر بدهند

نایب رییس اول مجلس دیگر سخنران مراسم، موفقیت بدست آمده در احیای طرح‌های توسعه سونگون را نتیجه وحدت و انسجام موجود در داخل استان و همگرایی نمایندگان آذربایجان‌شرقی برشمرد و گفت: اینکه تصور کنیم نماینده، استاندار و یا امام جمعه به تنهایی این کار را به سرانجام رساند، از انصاف به دور است.
مسعود پزشکیان، با بیان اینکه امکانات مس سونگون را به جایی دیگر برده و در آنجا سرمایه‌گذاری می‌کردند، خاطرنشان ساخت: این مجموع نمایندگان استان بود که با سیاست‌گذاران، وزرا و مسوولین نشستند و امروز با هماهنگی استاندار، امام جمعه و مسوولین به جایی رسیدیم که اتقاق مهمی در حوزه مس سونگون، نفلین سینیت، جاده، راه‌آهن و دریاچه می‌افتد.
وی افزود: در این کشور هرکس می‌خواهد امکانات را به منطقه خودش بکشاند. قرار نیست در مملکت جایی را تبدیل به بهشت کنیم و در جاهای دیگر، جهنم بسازیم. عدالت چیزی است که ما دنبالش هستیم. ما نه سهم جای دیگری را می‌خواهیم و نه حاضریم به این سادگی سهم اینجا را به جای دیگر بدهیم.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس، با اشاره به اینکه مدیرعامل قبلی مس، قبول نمی‌کرد اینجا توسعه پیدا کند و همه امکانات را به کرمان و جاهای دیگر می‌برد، تاکید کرد: ایشان فقط به خاطر نوع نگاهش به مس سونگون تغییر یافت و باید تغییر می‌یافت چرا که هیچ کس حق ندارد همه چیز را برای یک جای خاص و خودشان بخواهد.
وی ادامه داد: قرار است چندین هزار میلیارد تومان در اینجا سرمایه‌گذاری شود و هزاران نفر نه تنها در اینجا مشغول به کار شوند بلکه تغییر و تحولاتی در این منطقه اتفاق افتد که قابل قدردانی است.
پزشکیان تاکید کرد: باید از دولت و آقای روحانی قدردانی کرد. کسانی بودند که پول و ارز داشتند اما هیچ کاری برای استان ما نکردند. ولی همین دولت روحانی که از چپ و راست علیه‌اش هجمه است، برای استان ما کارهایی کرد که قابل قدردانی است. در همین وضعیت بی‌پولی و نبود امکانات و تحریم در سونگون سرمایه‌گذاری می‌شود، در همین وضعیت، قطار ما به بستان‌آباد می‌رسد و قرار است سال آینده به تبریز برسد. خط یک متروی ما تمام می‌شود، آب زاب به دریاچه می‌رسد و هزاران همین وضعیت و مساعدت‌هایی که در حال شکل گرفتن است.
نایب رییس مجلس با اشاره به اینکه برادر عزیزمان علیزاده که در مراسم حضور ندارد، قطعا بیشترین پیگیری‌ها را درخصوص احیای طرح‌های توسعه سونگون داشته و دغدغه همیشگی‌اش بود، گفت: وحدت و انسجام ما می‌تواند کشورمان را در مقابل آمریکا و اروپا و همه آنهایی که می‌خواهند مردم ایران را به زانو درآورند، نگه دارد.

سال آینده، رکورد رکورد امسال تولید مس را می‌شکنیم

وزیر صنعت، معدن و تجارت به عنوان آخرین سخنران مراسم با بیان اینکه در یک دوره جنگ تحمیلی اقتصادی فعالیتم در وزارتخانه را آغاز کردم، گفت: سال گذشته فراز و نشیب‌های زیادی داشتیم و تولید و توزیع در کشور با مشکلاتی مواجه شد اما ثابت کردیم در این جبهه هم با کار جهادی می‌توان پیروز شد.
رضا رحمانی با اشاره به اینکه امسال در تولید مس، فولاد، کاشی و سرامیک، سیمان، شیشه، صنایع غذایی و دارو رکورد زده‌ایم، افزود: برنامه‌ریزی کرده‌ایم سال آینده، رکورد رکورد امسال تولید مس را بشکنیم.
وی افزود: اجازه ایجاد صنعت آلوده‌کننده را نمی‌دهیم و هر کس می‌خواهد سرمایه‌گذاری کند باید اصول و مبانی زیست‌محیطی را رعایت کند.
وزیر صمت با بیان اینکه در مجموع ۱۷ پروژه با ۱۴ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در مجتمع مس سونگون در حال اجراست، تصریح کرد: پیشرفت فیزیکی برخی از پروژه‌های سونگون بالاست بطوری که پروژه لیچینگ تا پایان سال ۹۹ افتتاح شده و اولین تولید مس کاتد در سونگون را شاهد خواهیم بود.
رحمانی در خاتمه سخنانش از شهروندان و سرمایه‌گذاران منطقه خواست از هم اکنون به فکر سرمایه‌گذاری در حوزه حمل و نقل و صنایع پایین دستی مس باشند.

منبع: تبریز من
عناوین برگزیده