به گزارش می متالز، در این میان توجه به استارت آپ های نوپا و بهره گیری از تجارب دیگر جوامع در چارچوب منافع ملی می تواند موجبات رشد و تعالی اقتصاد در بهره گیری از این قابلیت ها را فراهم آورد.
استارت آپها نقش بیبدیلی در رشد و توسعه جوامع در دنیای کنونی ایفا میکنند. خلق اندیشه، کارآفرینی، رشد صنعت گردشگری، کسب و کارهای متنوع جدید، فناوری های نوآورانه و ظهور اقتصاد جدید مبتنی بر آن، نقطه عطفی در عرصه اقتصاد و گردش نقدینگی به شمار می رود که پنجره جدیدی برای کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه باز کرده است.
ترغیب شرکت ها و سازمان ها برای اضافه شدن به جمع شتاب دهنده ها، تعدیل برخی قوانین دست و پاگیر در حوزه راه اندازی استارت آپ ها، کاهش زمان و هزینه های مرتبط با راه اندازی و ادامه فعالیت استارت آپ ها، تدوین نقشه راه جامع و متناسب به وسیله دولت در ارتباط با سرمایه گذاری، تنظیم یک برنامه کوتاه مدت و میان مدت روشن با تکیه بر افزایش اشتغال، ایجاد امکان دسترسی کامل به وضعیت بازارهای مالی، پولی و سرمایه، ایجاد واحدهای حمایتی در دانشگاه ها و بسته های حمایتی برای دانشجویان کارآفرین، راه اندازی سازوکار بهره برداری از ایده های جوانان خلاق از جمله دانش آموزان، حمایت بدون قید وشرط از استارت آپ ها و بنگاه های کسب و کار و هدایت نظام مند بخش خصوصی به طرف حمایت از استارت آپ ها از جمله اقدام های ضروری برای بهبود اکوسیستم استارت آپی در ایران به شمار می روند.
هم اکنون ظرفیت اشتغال شرکتهای دانش بنیان نسبت به تعداد فارغ التحصیلان دانشگاه ها بسیار پایین است. بنابراین در راستای ایجاد توسعه در کشور باید به طرف اشتغالزایی پیش رفت. یکی از عوامل بهبود وضعیت اشتغال در شرایط کنونی، استفاده از ظرفیت همین شرکت های دانش بنیان، کارآفرین و در صدر آنها اهمیت دادن به راه اندازی و توسعه استارت آپ ها است.
باید گفت که استارتاپ بر تجارت مدرن و امروزی تاثیر بسزایی دارد. تمام استارتاپها در ابتدا به صورت یک تجارت کوچک آغاز میشوند. اما تمام کسب و کارهای کوچک یک استارتاپ به حساب نمیآیند. تفاوت startup و یک تجارت کوچک در این موضوع است که یک استارتاپ در آیندهای نه چندان دور، تنها یک تجارت کوچک باقی نمیماند.
تجارتی که به شرکتهای بزرگ وابسته است، استارت آپ نیست. استارت آپ یک تجارت مستقل است و به هیچ شرکتی وابسته نیست. در واقع این شرکت با خلاقیت خود باید هدف مخصوص به خود را داشته باشد. بنابراین تنها روش پیشرفت یک استارت آپ، استقلال و نوآوری است.
دراین میان می توان به نقش انکار ناپذیر صنایع معدنی در رشد اقتصادی کشور اشاره کرد. بهره مندی از روش ها و به کارگیری راه کارهای مختلف به منظور توانمند سازی این بخش از صنعت بدون شک گره های ناگشوده اقتصاد را باز خواهد کرد.
با توجه به کارآمدی استارت آپ ها درکشور و گشوده شدن درهای بسته به روی این تجارت آینده دار، می توان آینده ای درخشان را برای بخش صنایع معدنی با همراهی استارت آپ ها متصور شد.
در این باره می توان اینگونه گفت که مدیران معدنی که با رویکردهای سنتی به اداره حوزه فعالیت خود مشغول بودهاند، امروزه ناگزیرند به حوزه استارت آپ ها نیز ورودی داشته باشند و وقت آن رسیده به مدیران نسل جدید جوان اعتماد کنند.
قطعا با استفاده از این دانش ها فضای فعالیت شرکت های معدنی تغییر می کند و چشم انداز روشنی در انتظار بخش معدن کشور خواهد بود. با وجود این که استارت آپ های معدنی ممکن است قادر به حل کامل مشکلات در حوزه معدن و زمین شناسی نباشند اما به عنوان مُسکنی موثر و راهکاری برای ایجاد مشاغل پایدار در این حوزه عمل میکنند.
همچنین فعالیت استارت آپ های معدنی بستری را فراهم میکند تا تفکر سنتی در بخش معدن ارتقا یابد و ظرفیتهای جدیدی پیش روی مدیران قرار گیرد.
گفته می شود که برای ترویج استارت آپهای معدنی بهتر است فعالان این حوزه، ذهنیت سنتی خود را در خصوص مساله ورود به تجارت الکترونیک تغییر دهند و با بازاریابی محتوایی که یکی از خصیصههای این عرصه از کسب و کار است، آشنا شوند و سپس برای مخاطبان خود اعتماد سازی کنند.
وجود مشکلات در گامهای نخستین استارت آپهایی که مسیر رشد خود راطی میکنند، امری طبیعی است و نباید آن را مانعی برای پیشرفت در حوزه های مختلف دانست، بلکه باید برای حل این مشکلات یا عبور از آن ها راه حلی پیدا کرد تا کسب و کارها و استارت آپ های قدیمیتر و با تجربهتر از این ظرفیتها بهره بگیرند.
آن چه باعث می شود تا متخصصان و دانش آموختگان رشتههای مرتبط با معدن از این ظرفیت دوری کنند، نگرانی از ریسک این جنس اقدامات، ضعف حمایت ها و معرفی نکردن صحیح و مبسوط ظرفیت های موجود در حوزه استارت آپ های معدنی است.
علاوه بر این مشکل تأمین مالی و سرمایه گذاری خطرپذیر، نبود نهادهای پشتیبان و همکاری بین سازمانی، ضعف دسترسی به زیر ساخت های فنی مناسب، مسائل حقوقی و قانونی و… نیز به عنوان برخی دیگر از موانع پیش روی این ساختارهای نوآورانه مطرح است.
مسوولان و صاحب نظران مهم ترین عامل برای رشد استارتآپها و ضرورت آن را اطلاع رسانی و ارتباط با توسعه جامعه معدنی عنوان می کنند.
متاسفانه امروز، فعالیت های استارت آپی در بخش معدن مغفول مانده و خوب بر روی آن کار نشده است اما آنچه که مطرح است درخصوص توسعه جامعه معدنی توجه به استارتآپها است.
شورای هماهنگی طرح احیا، فعالسازی و توسعه معادن کوچک مقیاس برای پیشبرد این مهم پیشنهاد راه اندازی کافه معدن را داده است تا به واسطه این امر فضایی برای رشد معدن فراهم شود.
اما خداداد غریب پور رئیس هیات عامل ایمیدرو نیز چندی پیش با اشاره به ضرورت حضور شرکتهای استارت آپی در توسعه معادن کوچک مقیاس گفت: اکنون بیش ۳ هزار شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارد که به نظر میرسد بیش از ۲۰۰ شرکت به صورت مستقیم و غیر مستقیم در حوزه معدن فعالیت کنند.
نقش و جایگاه فناوری در رشد و پیشرفت صنعت انکار ناپذیر بوده برهمین اساس باید به رسوب فناوری در بخش معدن بپردازیم که بخشی از این مهم از کانال شتاب دهندهها و استارتآپها عبور میکند.
اما شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران از جمله شرکت هایی است که توجه ویژه ای بر آمدن استارت آپ ها به میدان عمل در بخش صنعت دارد.این شرکت دراین راستا با معاونت علمی، فناوری ریاست جمهوری و استارتآپها تعامل برقرار کرد. بر همین اساس فرمولی طراحی شده برای اینکه دو بخش معدنکاری بهعنوان متقاضی و استارتآپ بهعنوان تولید کننده ایده باهم مرتبط شوند.
حمایت از استارتآپها نوعی حمایت از توسعه بخش معدن در شرایط حاضر تلقی میشود.
مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران طی اظهاراتی درباره میزان پیشبرد طرح توسعه معادن کوچک مقیاس گفته که در هدف گذاری سال۹۸، پیش بینی شده، که ۶۰۰ بسته سرمایه گذاری عملیاتی شود که حاصل آن ایجاد ۳هزار شغل است.
این تعداد بسته سرمایه گذاری برای فعالسازی ۱۵۰معدن، منجر به ایجاد شغل برای ۳هزار نفر در حوزه معادن کوچک میشود.
فعال سازی معادن کوچک، اکنون به عنوان طرح اولویتدار اقتصاد مقاومتی در بند۳۷ سیاستهای ابلاغی گنجانده شده است.
با چنین تفاسیری می توان گفت که اهمیت کسب و کارهای نوین در اقتصاد بر کسی پوشیده نیست و از آنجایی که صنایع معدنی قطعه کلیدی پازل اقتصاد کشور به شمار می رود بنابراین رونق اقتصاد به گونه ای در گرو رونق بخش صنعت معدن است و بهره مندی از استارت آپ ها به عنوان کسب و کار نوین می تواند رونق بخش اقتصاد کشور باشد.