تاریخ: ۰۴ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۵۳
بازدید: ۲۸۰
کد خبر: ۷۶۳۶۳
سرویس خبر : آهن و فولاد

کارگاه آموزشی خود مراقبتی در بیماری‌های تنفسی در شرکت صنایع فولاد اندیمشک

می متالز - کارشناس ارشد آموزش بهداشت اندیمشک گفت: کارگاه آموزشی خود مراقبتی در بیماری‌های تنفسی در شرکت صنایع فولاد در این شهرستان دایر شد.
کارگاه آموزشی خود مراقبتی در بیماری‌های تنفسی در شرکت صنایع فولاد اندیمشک

به گزارش می متالز، حیدری فرد کارشناس ارشد آموزش بهداشت در خصوص بیماری‌های واگیر و غیر واگیر گفت: بیماری‌های واگیر مانند بیماری‌های ایدز و هپاتیت و بیماری‌های غیرواگیر قابل انتقال نیستند مانند بیمارب‌های دیابت و فشار خون بیماری‌هایی قابل انتقال بوده که علت آن میکروب یا ویروس است.

کارشناس ارشد آموزش بهداشت اندیمشک ادامه داد: یکی از بیماری‌های واگیر که امسال نسبت به سال گذشته شیوع بیشتری داشته بیماری آنفولانزاست و آنفولانزا یک بیماری ویروسی ساده است که دوره نقاهت آن ۵ تا ۷ روز است که با خود مراقبتی و درمان‌های خانگی و رعایت بهداشت فردی می‌توان بهبود پیدا کرد.

این کارشناس گفت: گروهی از افراد جامعه مانند مادران باردار، کودکان زیر ۵ سال، سالمندان بالای ۶۵ سال، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و خاص و همچنین افراد دارای نقص ایمنی مانند افرادی که مبتلا به آلرژی، ایدز و آسم هستند گروه‌های پرخطر برای بیماری آنفولانزا محسوب می‌شوند که رعایت بهداشت فردی و درمان کامل این افراد تحت نظر پزشک انجام می‌گیرد.

او اظهار داشت: در صورت بروز آنفولانزا به فرم شدید، داروی درمان در بیمارستان‌ها و تحت نظر متخصص مربوطه وجود دارد و یکی از راهکار‌هایی که برای افراد پرخطر توصیه می‌گردد تزریق واکسن آنفولانزا در اوایل پائیز است.

حیدری فرد افزود: ۶ گام کلیدی برای پیشگیری از بیماری آنفولانزا است که هنگام عطسه و سرفه دهان خود را بپوشانیم، هنگام بیماری از دست زدن به چشم‌ها و بینی خودداری کنیم، هنگام بیماری از حضور در اماکن عمومی خودداری کنیم (استراحت کنیم)، بطور مکرر دستهایمان را بشوییم (شستن دست‌ها به عدم انتقال بیماری کمک میک ند)، هنگام بیماری از دست دادن و روبوسی با دیگران خودداری کنیم (فاصله دو متر را با فرد مبتلا رعایت کنیم)، از رها کردن دستمال کاغذی‌های مصرف شده در محیط خودداری کنیم.

کارشناس ارشد آموزش بهداشت بیان کرد: آنفولانزا درمان خاصی ندارد و استراحت، بخور، مصرف مایعات و سبزیجات و استفاده از داروی استامینوفن در صورت بروز تب را کمک کننده دانست و متذکر شد در صورت حاد شدن علائم به پزشک مربوطه مراجعه نمایند و در طی بیماری آنفولانزا از مصرف دارو‌های کورتیکو استروئید‌ها مانند دگزامتازون به دلیل طولانی‌تر کردن مدت بیماری خودداری گردد.

عناوین برگزیده