به گزارش می متالز به نقل از صما، محمد سالاری طی گفتوگویی بیان داشت: البته بحث برند فروشی معطوف به کشور ما نیست و این مسئله در کشورهای توسعهیافته و کشورهای غربی هم وجود دارد؛ منتهی دغدغه و نگرانی ما از اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران با دارا بودن 120 هزار مهندس ذیصلاح است.
عضو شورای شهر تهران ادامه داد: دغدغه ما این است که چرا باید در فضای جامعه شهری، مطالبه عمومی به سمت استفاده از ظرفیتهای مهندسی اعم از ظرفیتهای شهرسازی، معماری، سازه، برق و مکانیک وجود نداشته باشد و به جای آن تعدادی از افراد که حتی ممکن است به لحاظ علمی و فنی صلاحیت لازم را نداشته باشند؛ اما با برندسازی باعث شوند که عموم مردم به سمتوسوی آنها بروند.
سالاری در ادامه بیان کرد: در فرآیند راهاندازی کمیتههای نمای ساختمانها که برای اولین بار در کمیسیون معماری و شهرسازی این الزام برای شهرداری تهران ایجاد شد و در فرآیند صدور پروانه عملیاتی شد، ما این مسئله را موردتوجه قرار دادیم.
وی در این راستا تشریح کرد: ابتدا شاهد این بودیم که بسیاری از نماهایی که طراحی و اجرا میشوند، توسط معماران طراحی نمیشوند و یا طراحان آنها دارای پروانه اشتغال صادره از سازمان نظام مهندسی و وزارت راه و شهرسازی نیستند.
رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران افزود: این طراحان جزء افرادی هستند که دراصل کپیکاری میکنند و یکسری از نماهایی را که در شهر مورد توجه جامعه شهری است، آنها را انتخاب و در بین شهر تکثیر میکنند.
به گفته این مسئول، در اصل این دسته از افراد هستند که مسئولیت طراحی نماها را برعهده گرفتهاند. از همین رو ما تصمیم گرفتیم تا کسانی که در کمیتههای نما دفاع میکنند، پروانه نظام مهندسی خود را ارائه دهند و تغییر رویکردی را در این بخش باعث شدیم.
سالاری ادامه داد: اما واقعیت جامعه ما همچنان این است که مسئولان کیفیسازی و هویتبخشی به شهرهای ما، جامعه واقعی مهندسان نیستند.
رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با انتقاد از این روند افزود: این روند نشان از عدم موفقیت نهادهایی مثل شورای شهر، کمیسیونهای تخصصی و سازمان نظام مهندسی در صیانت از جایگاه نظام مهندسی و جایگاه حرفهای مهندسان کشور است.