به گزارش می متالز، کمبود منابع کبالت سازندگان باتری در سراسر جهان را به یافتن جایگزینی برای آن ناچار کرده است. درهمینزمینه، IBM به فناوری نوینی دست پیدا کرده است که مواد معدنی موردنیاز برای تولید باتری را از آب دریا تأمین کنند. این شرکت فاش کرده است بهدلیل بازار داغ خودرهای برقی و تقاضای فراوان شرکتها برای فلز کبالت، به طراحی باتری جدیدی روی آورده است که برای ساخت آن از مواد معدنی موجود در آب دریا استفاده میشود.
برای بهثمر رسیدن تحقیقات در زمینهی باتری جدید مذکور، علاوهبر IBM بخش تحقیقات مرسدس بنز و Central Glass (از تأمینکنندگان الکترولیت باتری) و شرکت سایدوس (یکی از سازندگان باتری) مشارکت کردهاند. بهگفتهی جف وسلر، نایب رئیس تحقیقات IBM، نمونهی اولیه این باتری جدید حداقل تا یک سال آینده آماده بهرهبرداری نخواهد بود و این شرکت لزوما برای تولید انبوه این باتری اقدام نخواهد کرد.
یانگ هاینا، یکی از مدیران IBM که درزمینهی ابداع مواد جدید برای نسل بعدی باتریهای این شرکت فعالیت میکند، در پاسخ به این پرسش که «چرا IBM در جستوجوی مواد جدیدی برای تولید باتریهای خود است؟»، پاسخ میدهد:
بسیاری از مواد تشکیلدهنده اعم از فلزات سنگینی مثل نیکل و کبالت ممکن است موجب بروز آسیبهای جبرانناپذیری به انسان و محیطزیست شوند. بهعنوان نمونه، استخراج بیرویه فلز کبالت که بهطور گسترده در مناطق مرکزی آفریقا دردسترس قرار دارد، بهشدت با انتقاد روبهرو شده است. بااینحال، محققان IBM با ترکیب سه مادهی معدنی اختصاصی که تا پیش از این هیچوقت از آنها در تولید باتری استفاده نمیشد، به ترکیب شیمیایی نوینی برای تولید باتریهای جدید خود دست پیدا کردهاند که حاوی فلزات سنگین و عناصر کمیاب نیست.
کارشناسان پیشبینی میکنند بهدلیل رشد فزایندهی صنعت خودروهای برقی و درخواست روزافزون مواد اولیهی تولیدکنندگان باتری که عمدتا از معادن کشور جمهوری دموکراتیک کنگو در آفریقا تأمین میشوند، در آینده با کمبود شدید این مواد مواجه خواهیم شد. همین موضوع تولیدکنندگان بزرگ باتری را واداشته است از میزان کبالت موجود در باتریهای لیتیوم یونی تاحدممکن بکاهند.
ناگفته نماند IBM ادعا میکند فناوری نوین استفادهشده در باتریهای جدید این شرکت درمقایسهبا باتریهای لیتیومیونی مرسوم، ارزانتر است و شارژدهی و بازده انرژی بیشتر و سازگاری بهتری با محیطزیست دارد.