تاریخ: ۰۲ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۰۰
بازدید: ۲۶۲
کد خبر: ۷۶۴۵۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بررسی دردسر تعهدات ارزی برای صادرکنندگان پسته در گفت‌وگو با کارگزار کمرگ؛

تزریق نامناسب منابع حاصل از صادرات، عامل عقب ماندگی کرمان است

می متالز - کارگزار رسمی گمرک ایران گفت: سهم استان کرمان از درآمد صادرات اندک است و همین امرسرعت پیشرفت استان را کند کرده است، از این رو لازم است که درآمد هر استان با توجه به منابعی که در اختیار دارد برای رفع نیازهای همان استان به کار گرفته شود.
تزریق نامناسب منابع حاصل از صادرات، عامل عقب ماندگی کرمان است

به گزارش می متالز، بهنام شهروان کارگزار رسمی گمرک ایران در ارتباط با اهمیت صادرات و واردات در اقتصاد کشور گفت: صادرات و واردات از گذشته تاکنون دریچه ورود به مرزهای جهانی بوده است از این رو هر کشوری که به دنبال دستیابی به پیشرفت اقتصادی است باید به این دو امر مهم در کنار یک دیگر توجه داشته باشد.

وی افزود: لازمه صادرات ورود تکنولوژی و پیشرفت در علوم مختلف به کشور است، این مهم یا با تکیه بر توان ملی و یا به واسطه واردات از سایر کشور ها برای تولید روز افزون محصولات صادراتی تامین می شوند.

این کارشناس اقتصاد بازرگانی مطرح کرد: صادرات به دنبال افزایش تولید ناخالص ملی صورت می گیرد بدین معنی که این افزایش بازدهی اقتصادی کشور را بالا برده و سبب ایجاد قدرت شکوفایی اقتصادی و کمک به هدفمند شدن جامعه در شرایط بحرانی اقتصاد در کشور می کند.

ورود تکنولوژی های روز دنیا مستلزم وجود سرمایه گذاری های هدف دار است

شهروان یادآور شد: وارد کردن تکنولوژی های روز دنیا مستلزم وجود سرمایه گذاری های هدف دار است از این رو برای رسیدن به برابری در میزان واردات و صادرات مشکلات متعددی به دنبال تعدد بخشنامه های بی حاصل ایجاد شده است.

وی تصریح کرد: عدم گروه بندی کالاها، تائید نشدن بسیاری از کالاها و خدمات تولیدی و خطوط تولیدی که باید به کشور وارد شوند، نتیجه تعدد بخشنامه هایی است که سبب کند شدن یا توقف روند صادرات و واردات محصولات شده است.

کارگزار رسمی گمرک ایران ادامه داد: از این رو برای رفع اینگونه مشکلات همکاری همه سازمان های مربوطه که متولی اصلی آن نیز گمرک جمهوری اسلامی ایران بوده، لازم است تا تکنولوژی های جدید برای افزایش محصولات صادراتی به کشور ورود پیدا کنند.

شهروان بیان داشت: برای دستیابی به صادراتی قدرتمند بایستی از هدف های کوچک برای رسیدن به اهداف بزرگ استفاده کرد مانند تولید محصولات پتروشیمی و معدنی که نیازمند تکنولوژی های جدید و دستگاه های به روز است.

کندی روند واردات تکنولوژی پیشرفت اقتصاد را تحت تاثیر قرار می دهد

این کارشناس اقتصاد بازرگانی عنوان کرد: کند شدن روند واردات برخی علوم و تکنولوژی های جدید، پیشرفت اقتصاد را تحت تاثیر قرار داده و در نتیجه آن با کاهش کارایی و صادرات مواجه خواهیم شد.

وی افزود: شرایط لازم برای صادرات و واردات باید به گونه ای باشد که این دو با توان برابر بتوانند در کنار یک دیگر قرار گرفته و در جهت بهبود وضعیت اقتصادی جامعه گام بردارند.

کارگزار رسمی گمرک ایران با اشاره به وجود ظرفیت های عظیم استان در حوزه صنعت، معدن و کشاورزی و قابلیت ارزآوری این محصولات گفت: استان کرمان جز استان های برتر کشور در حوزه صادرات است، مرکبات جنوب استان، پسته و فرآورده های معدنی همچون فولاد و مس به سایر کشورها صادر می شوند.

ایجاد فرصت های شغلی فراوان توسط شرکت های معدنی در استان کرمان

شهروان یادآور شد: شرکت های زیر مجموعه معادن موجود در استان توانسته اند فرصت های شغلی فراوانی به صورت مستقیم و غیر مستقیم در منطقه ایجاد کنند، شرکت مس یکی از این شرکت ها است که در بطن خود دستگاه ها و تجهیزات فراوانی دارد و بخش اعظم آن ها به واسطه واردات تامین شده است.

این کارشناس اقتصاد بازرگانی اذعان کرد: از این رو نیاز است این شرکت های بزرگ توسط سازمان های مربوطه حمایت شوند تا ضمن تجهیز شدن به تکنولوژی روز دنیا بتوانند تولید، کارایی و بهره وری خود را افزیش دهند.

وی اظهار داشت: زمانی که دستگاه های جدید جایگزین دستگاه های قدیمی شوند به دنبال آن ساعت استفاده ازآن ها افزایش پیدا می کند، در نتیجه محصول بیشتری فرآوری می شود و نهایتا آمار صادرات و درآمد حاصل از آن نیز بالا می رود.

تعهدات ارزی گریبان گیر صادرکنندگان پسته

کارگزار رسمی گمرک ایران ادامه داد: یکی از مشکلات اصلی که در 2 سال گذشته گریبان گیر صادرات پسته شده، تعهدات ارزی صادرکنندگان است، به دنبال اتخاذ تحریم ها علیه ایران هیچ نوع مبادله رسمی پولی بین ایران و سایر کشورها صورت نمی گیرد از این رو بازگشت ارز را برای صادرکنندگان با مشکل رو به رو می کند.

شهروان عنوان کرد: در صورتی که این مشکلات رفع شود و ارز به داخل کشور باز گردد می تواند نجات بخش اقتصاد ما باشد در حالیکه محصول برای صادرات فرستاده شده اما پول آن همچنان سرگردان است.

این کارشناس اقتصاد بازرگانی بیان داشت: تنها از طریق همکاری بین همه سازمان ها در کنار یک دیگر و کمک به مجموعه ای که شاهراه اصلی اقتصاد کشور است، می توان بر مشکلات غلبه کرد و اقتصادی رو به رو رشد ایجاد می شود.

وی گفت: استان کرمان یکی از استان هایی است که ارزآوری بالایی برای اقتصاد کشور به ارمغان می آورد به ویژه در بخش معدن با تولید محصولات پایین دستی و مواد خام جانی تازه به اقتصاد می بخشد.

کارگزار رسمی گمرک ایران با بیان اینکه در استان محصولات بالقوه ای وجود دارد که تاکنون از حیث صادرات مغفول مانده اند، افزود: زعفران استان کرمان قابلیت رقابت با زعفران خراسان دارد چرا که کیفیت، رنگ و طعم مناسبی دارد اما برای انجام صادرات باید زیرساخت های تولید آن فراهم شود.

شهروان مطرح کرد: تاکنون این زیرساخت ها برای کشت زعفران محدود بوده و قابلیت رقابت با زعفران خراسان را نداشت از این رو لازم است مسوولان امر در استانداری با حمایت های خود از کشاورزان منطقه کوهبنان و ماهان زمینه کشت گسترده این محصول را فراهم کنند.

زعفران کالایی گرانبها با ارزآوری بالا برای اقتصاد کشور

این کارشناس اقتصاد بازرگانی ابراز داشت: زعفران از نظر بازر فروش با تقاضای بالا و ارزش دلاری، کالای گرانبهایی است بنابراین اگر بتوان زمینه تولید بیشتر این محصول را فراهم کرد، ارزآوری بسیاری سهم اقتصاد کشور می شود.

وی تاکید داشت: مهم ترین نکته در شرایط فعلی کشور بازگرداندن ارز حاصل از صادرات به کشور است، فروش محصول مهم است اما مهم تر از آن تزریق پول حاصل از آن به چرخ اقتصاد کشور و ایجاد اشتغال زایی است.

کارگزار رسمی گمرک ایران در خصوص بازار رقابتی برخی محصولات در جامعه جهانی، بیان کرد: اگر ما نتوانیم رقابت خود در بازار جهانی را حفظ کنیم و به دنبال آن در فروش محصولات خود ناتوان باشیم بلافاصله کشورهای رقیب جایگاه ما در بازار جهانی را اشغال می کنند و صادرات ما ضعیف می شود.

شهروان گفت: از این رو شرایط  برای صادرات باید به گونه ای طراحی شود که علاوه بر ممانعت از شکست در بازارهای رقابتی بتوانیم بازارهای جدید برای ارائه محصولات جدید را نیز به دست آوریم.

گشایش دریچه‌ای جدید به روی اقتصاد ایران با صادرات گیاهان دارویی

این کارشناس اقتصاد بازرگانی توصیه کرد: استان ما منبع غنی از گیاهان دارویی است که امروزه از اهمیت بالایی در جهان برخوردار هستند از این رو بهره وری و صادرات این نوع از گیاهان می تواند دریچه ای دیگر از صادرات را به روی استان و کشور بگشاید.

وی ادامه داد: درآمد حاصل از صادرات استان جز درآمد ملی کشور محسوب می شود که متاسفانه سهم استان از این درآمد اندک است، لازم است که درآمد هر استان با توجه به منابعی که در اختیار دارد برای رفع نیازهای همان استان به کار گرفته شود.

کارگزار رسمی گمرک ایران تصریح کرد: هر استان دارای نیازهای بالقوه خود است، استان کرمان از نظر منابع معدنی و کشاورزی سرشار است از این رو اگر این درآمد به استان باز می گشت و توسط مسوولان صرف عمران و آبادانی استان می شد قطعا نتیجه بهتری به دنبال داشت که در نتیجه آن کیفیت فروش هم بالا می رفت.

شهروان اظهار داشت: سرمایه گذاری در حوزه های مختلف استان با سرعت کندی در حال انجام است و بازدهی طولانی مدت برای استان را به دنبال دارد، بنابراین پیشرفت زمانی اتفاق می افتد که سرمایه به شکل مستقیم به مجموعه وارد شود.

این کارشناس اقتصاد بازرگانی خاطرنشان کرد: معادن و کشاورزی استان نیازمند حمایت مسئولان است تا درآمدهای حاصله به جهت افزایش کارایی آن ها به کار گرفته شوند و در نهایت صادرات و ارزآوری افزایش یابد.

وی در پایان تاکید کرد: لازم است بخش مالی معادن بزرگ استان کرمان همچون مس سرچشمه از تهران به کرمان انتقال یابد این امر دریافت بودجه استان از این محل را با سختی همراه کرده در نتیجه آن توسعه استان با سرعت کمی انجام می شود.

عناوین برگزیده