تاریخ: ۰۸ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۳۳
بازدید: ۳۵۷
کد خبر: ۷۶۶۵۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

«دوره آموزشی تجارت اوراسیا» برای صادرکنندگان استان گیلان‌ برگزار می‌شود

می متالز - استاندار گیلان، در نشست مشترک شورای هماهنگی و توسعه صادرات ایران با محوریت اوراسیا با حضور وزیر نیرو گفت: در شرایط فعلی و در شرایطی که با تحریم‌های ظالمانه دشمن روبه‌رو هستیم باید‌ بتوانیم با تلاش و اقدامات مناسب از مسیر با سربلندی عبور و شاهد امیدبخشی در جامعه‌ باشیم.
«دوره آموزشی تجارت اوراسیا» برای صادرکنندگان استان گیلان‌ برگزار می‌شود

به گزارش می متالز، ارسلان زارع با اشاره به ظرفیت‌های ارزشمند استان گیلان خاطرنشان کرد: استان گیلان دارای ظرفیت‌های ارزشمندی همچون مرزهای زمینی و دریایی، 3 بندر مهم کاسپین، انزلی و آستارا و حجم مبادلات با ارزش ریالی بیش از 20 میلیون دلار با کشورهای حاشیه دریای خزر و سایر کشورها است.

زارع با اشاره به فرصت اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت: استان گیلان در زمینه انجام کارهای مقدماتی مربوط به اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز پیشگام بوده و هم‌اکنون برگزاری دوره آموزشی ویژه اوراسیا توسط سازمان صمت برای تجار و صادرکنندگان، به‌روزرسانی ارزش کالاها و شناسایی کالاهای اولویت در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: پیشنهاد می‌کنم که نمایشگاه ایران و اوراسیا در منطقه آزاد انزلی جهت ارائه توانمندی‌های 6 کشور و تولیدات آنها برگزار شود و سامانه‌ای نیز به منظور دسترسی تجار ایجاد شود تا هرگاه که دچار مشکلی شدند مطالبات خود را به‌صورت آنلاین منعکس کنند.

رضا اردکانیان نیز در نشست شورای هماهنگی و توسعه صادرات ایران با محوریت اوراسیا اظهار کرد: باید با همکاری همه‌جانبه و اثرگذاری هدفمند دولت با بخش خصوصی در اوراسیا تا تحریم‌ها تمام نشده موفقیت‌ها حاصل شود.

وی با بیان اینکه تحریم‌ها فرصت هستند و اوراسیا می‌تواند تعلیم‌دهنده راه ساختاری برای برون‌رفت مشکلات باشد، افزود: تا زمانی که در دولت حضورداشته باشم از ظرفیت بین بخشی خودم در تقویت بخش خصوصی و دولتی بهره خواهم گرفت.

رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه با تأکید بر اینکه ایران هیچ راهی جز کارکردن و تعامل بین بخشی با یکدیگر ندارد، گفت: اوراسیا ما را مجبور می‌کند تا با همکاری بین بخشی دستگاه‌ها نظیر گمرکات و استانداری‌ها و بخش خصوصی اهداف اقتصادی را با پیوستگی دنبال کنیم.

وزیر نیرو با بیان اینکه GDP اوراسیا ۴۰۰۰ میلیارد دلار است، گفت: ۶۳۰ میلیون دلار از این معادلات مربوط به روسیه است و این کشور واردات ۲۵۰ میلیارد دلاری دارد و با توجه به روابط حسنه بین ما و روسیه باید در بازار این کشور نفوذ کرد.

اردکانیان با بیان اینکه دولت روسیه ساختار متمرکزی برای قفقاز شمالی دارد، تصریح کرد: رئیس این مرکز متمرکز آمادگی بسیار زیادی برای تعامل با استان‌های شمالی ازجمله ایران دارد و لذا باید توریسم خزر را به سبب ارزآوری فعال کرد.

وی با بیان اینکه طبق آمار حدود ۲۵۰ میلیارد دلار اوراسیا به ایران صادرات داشته درحالی‌که ایران در این نسبیت ۱۸۰ میلیارد دلار بهره برده، افزود: سهم اوراسیا در صادرات به ایران ۸۶ و ایران در این اتحادیه تنها حدود ۲۳ درصد بهره برده است.

رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه بزرگ‌ترین مشکل در اوراسیا را مسائل پولی و بانکی برشمرد و گفت: در اتحادیه اوراسیا کمیته مشترک پولی برقرارشده و قرار است نظام سوئیفت روسیه و استفاده نظام کالا با ارز، پروژه و سایر موارد مشکل تبادلات پولی و مالی حل شود.

وزیر نیرو با اشاره به ظرفیت بی‌نظیر قفقاز شمالی و جمعیت ۱۰ میلیونی آن بیان کرد: گیلان با توجه به قرابت با قفقاز شمالی می‌تواند آمدوشد فرهنگی و اقتصادی خود را افزایش دهد تا بتواند سهم مطلوبی از بازار هدف آن را از آن خود کند.

اردکانیان همچنین اشاره به زیرساخت‌های برقی گیلان کرد و گفت: گیلان هیچ مشکلی در ارتباط با تأمین برق موردنیاز صنایع ندارد و ۱۰۰۰ کیلووات برق بیش از مصرف در استان برق در گیلان تولید می‌شود.

وی همچنین از تشکیل کارگروهی در سطح وزارتخانه برای حل مشکلات حوزه انرژی صنایع گیلان با حضور معاونین وزیر و رئیس سازمان صمت گیلان داد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان نیز در این جلسه با بیان اینکه این استان دارای ظرفیت‌ها و ‌زیرساخت‌های مناسب برای مبادلات تجاری و اقتصادی با کشورهای حاشیه دریای خزر است گفت: در جلسات کارگروه صادرات غیرنفتی استان، تصمیمات خوبی گرفته شد و بسیاری از سیاست‌های صادراتی را جهت شفاف‌سازی اقتصادی و رشد صادرات کاهش دادیم.

فرهاد دلق‌پوش ابراز داشت: در 9 ماهه اخیر حدود 99 کارت بازرگانی صادر شد و 189 کارت بازرگانی نیز تمدید شد همچنین میزان ثبت سفارشات واحدهای تولیدی نیز 8 هزار و 490 مورد بوده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان با اشاره به برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در این استان که در توسعه صادرات غیرنفتی نیز موثر هستند تصریح کرد: هفته پیش نخستین نمایشگاه فرصت‌های داخل و رونق تولید با حضور تولیدکنندگان گیلان در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی گیلان برپا شد.

محمود شکری، نماینده مردم تالش،‌ رضوانشهر و ماسال در مجلس نیز در این جلسه اظهار داشت: استان گیلان همواره خسارات متعددی در بخش نیروگاه و برق داشته که با وجود تلاش شبانه‌روزی مدیران اما به علت کمبود اعتبارات، برخی خسارت‌ها هنوز جبران نشده است که باید تمهیدات مناسبی برای آن اتخاد شود.

نماینده مردم رودبار در مجلس نیز در این جلسه اظهار داشت: مشکلات کشور در زمینه‌ اقتصاد، تولید و صنعت و واحدهای صنعتی مشهود است که در این راستا باید از پویایی و توانمندی بخش خصوصی برای کاهش حجم این مشکلات بهره ببریم که البته بنده فکر می‌کنم در این‌ زمینه موفق نبودیم.

منوچهر جمالی گفت: برای کاهش حجم مشکلات کشور باید موانع سر راه تولیدکننده و صنعتگران برداشته شود و درد و دل‌های تولیدکنندگان شنیده و از ظرفیت بخش خصوصی نیز استفاده شود چون ما برای کاهش بیکاری، بهبود اقتصاد و معیشت خانوار نیازمند ورود فعالانه بخش خصوصی هستیم.

هادی تیزهوش‌تابان، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان نیز در این جلسه با اشاره به ظرفیت اتحادیه اقتصادی اوراسیا اظهار داشت: دولت باید شرایط مناسبی را جهت تسهیل صادرات کالاهای ایرانی به کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا فراهم کند‌.

عناوین برگزیده