تاریخ: ۰۷ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۶:۵۹
بازدید: ۲۷۴
کد خبر: ۷۶۶۶۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

بررسی مشکلات کوره مس مات/ توسعه صنعتی باید با رعایت حفط قوانین انجام شود

می متالز - فرماندار رفسنجان گفت: هشت کارگاه تولید مس مات از سرباره های مس در رفسنجان وجود دارد اما این فعالیت برای مردم منطقه آلودگی های صوتی، آبی و هوایی ایجاد می کند که لازم است ساماندهی شوند.
بررسی مشکلات کوره مس مات/ توسعه صنعتی باید با رعایت حفط قوانین انجام شود

به گزارش می متالز، مجید فصیحی هرندی امروز (۷ دی) در جلسه بررسی مشکلات کوره مس مات در محل فرمانداری‌ بیان کرد: نیازمند توسعه صنعتی در کنار حفظ کشاورزی و منابع آبی هستیم تا ضمن خروج از تک محصولی با توسعه صنعتی، رونق در شهر بیش از پیش پویا شود.
فرماندار رفسنجان افزود: از آنجایی که حریم شهر بیش از حد معمول گسترده تر شده لذا در همه عرصه ها حفظ محیط زیست و رعایت‌ قوانین و ضوابط مقرراتی لازم است.
وی ادامه داد: ۸ کارگاه تولید مس مات از سرباره های مس در رفسنجان وجود دارد اما این فعالیت برای مردم منطقه آلودگی های صوتی، آبی و هوایی ایجاد می کند که لازم است ساماندهی شوند.
فصیحی هرندی بیان کرد: در بحث توسعه صنعتی و کشاورزی هر اتفاقی بیفتد اگر در چهارچوب رعایت قوانین و مقررات انجام نشود طبیعی است که آلودگی های صوتی، محیط زیست، آلودگی آب و هوا را در بر دارد و سلامتی انسان‌ ها را به خطر می اندازد؛ لذا نباید اشخاص تخطی کنند و باید بر‌ اساس ضوابط صادقانه عمل کنند.
وی خاطرنشان کرد: متقاضیان از ما انتظار دارند تا در زمینه فراهم سازی زیرساخت ایجاد کارگاه ها، واگذاری تسهیلات و اشتغالزایی آنها را حمایت کنیم همچنین مردم انتظار دارند برای جلوگیری از بروز آسیب های ناشی از فعالیت‌ این واحدها به مردم، نظارت داشته باشیم.


فرماندار رفسنجان با افزودن این مطلب که تلاش می کنیم فضا و زمین مناسب برای انتقال  و تعیین‌ وضعیت کارگاه های تولید مس مات جهت ادامه فعالیت آنها و جلوگیری از وارد شدن  خسارت و آسیب به مردم و محیط زیست، تامین شود؛ با اشاره به اینکه کارگاه تولید سرباره مس، آلودگی صوتی ایجاد می کند؛ تأکید کرد: از هر نوع فعالیت در چهارچوب قانون حمایت و برای مردم خدمت می کنیم آرامش و احساس امنیت مردم باید حفظ شود.

وی به وجود ۸ کارگاه تولید مس مات در رفسنجان‌ اشاره و اظهار کرد: 5 واحد کارگاه تولید مس مات در رفسنجان در زمانی که به آنها فرصت داده شد، فیلتر نصب کردند که سازمان محیط زیست در این خصوص در حین کار، نمونه برداری، آنالیز و راستی آزمایی انجام می دهد و کارگاه هایی که اقدام به فیلترگذاری نکردند، فعالیت آنها تعلیق می شود تا بر اساس شرایط و ضوابط زیست محیطی عمل کنند.
فصیحی هرندی ادامه داد: یکی دیگر از کارگاه ها، سرمایه گذار کارگاه مس مات در کشت و صنعت با پیمانکار قرار داد را لغو کرده و کارگاه از عملیات خارج شده و تا به حال برگزاری این جلسات خروجی و نتایج خوبی در برداشته است زیرا سلامت مردم برای ما بسیار اهمیت دارد.
وی خاطرنشان کرد: ذخایر مس در رفسنجان‌ از موهبت‌ های الهی هستند که باید از‌ آنها در راستای ایجاد ارزش افزوده بهره گرفت، ایجاد کارگاه‌ های تولید مس مات از سرباره های مس، موجب اشتغال زایی و ارزش افزوده است لذا ما دنبال این نیستیم که کارگاه‌ ها تعطیل شوند زیرا اگر تعطیل شوند پیمانکاران‌ سرباره های مس را‌ به خارج برده و با فرآوری ایجاد ارزش افزوده می کنند پس خوب است این فرصت را غنیمت شمرده و در کنار ساماندهی آنها، هم اشتغالزایی و هم ارزش افزوده ایجاد کنیم.


حسن محمدی رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت رفسنجان هم در این جلسه گفت: در این ۸ کارگاه دارای مجوز تأسیس بیش از هزار و ۲۰۰ نفر مشغول به کار هستند اما به دلیل عدم مجوز گاز مجبور شدند در کارگاه‌ های دیگر فعالیت تولید مس مات را انجام دهند.
وی افزود: طی یک ماه اخیر برای ۵ مورد از این کارگاه‌ ها سیستم فیلتر نصب شده است.

عناوین برگزیده