به گزارش می متالز، عبدالله هندیانی درباره قاچاق سوخت و تاثیر افزایش نرخ بنزین بر این پدیده، اظهار کرد: اقدامات خوبی در حوزه مربوط به پیشگیری از قاچاق سوخت صورت گرفته است که در کنار این مسائل، بحث سهمیهبندی بنزین و کارت سوخت نیز میتواند در جلوگیری از قاچاق بنزین اثرگذار باشد. معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: در برخی از مرزهای ما همچون استانهای شرقی با توجه به وضعیت کشورهای همسایه که تقاضای زیادی برای سوخت دارند ظرفیت قاچاق بسیار بالاست؛ قبلا کارتهای سوخت را در این استانها کدینگ کرده بودیم، الان هم با سیاست جدید جلوی انتقال کارتهای سوخت به آن استانها گرفته میشود که خود این موضوع میتواند به پیشگیری از قاچاق کمک کند.
وی با بیان اینکه سهمیهبندی حتما در کاهش قاچاق بنزین تاثیر دارد، ادامه داد: در این مدت بیش از ۵۰۰ هزار کارت سوخت در سطح استانها باطل شده است؛ این موضوع به این معناست که قبل از اجرای طرح سهمیهبندی، ۵۰۰ هزار کارت سوختی که ۳۰۰ لیتر ذخیره داشت به جای دیگری منتقل میشد و مورد استفاده قرار میگرفت. هندیانی افزود: سهمیهبندی از انتقال کارتهای دیگر به استانهای مرزی برای خروج سهمیه جلوگیری میکند چراکه سهمیه هر کسی محدود است و نمیتواند سهم خود را بهصورت آزاد بفروشد. معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تاکید کرد: حجم قابلتوجهی از قاچاق سوخت مربوط به گازوئیل است اما این مساله به معنای این نیست که قاچاق بنزین نداریم. وی با اشاره به قاچاق گازوئیل، گفت: در حوزه گازوئیل اقدامات پیشگیرانهای صورت گرفته است که از جمله آنها میتوان به سامانه پیمایش برای کامیونها اشاره کرد که البته این سامانه از قبل فعال بود اما هماکنون درحال گسترش لینکهای ارتباطی سامانه مذکور هستیم تا از این طریق جلوی انحرافات را بگیریم.
هندیانی افزود: قبلا در حوزه چاههای آب کشاورزی امکان شناسایی نداشتیم، اما از سال ۹۷ فقط چاههایی سوخت میگیرند که دارای پروانه باشند و شرکت آب و فاضلاب بهصورت رسمی این پروانه را تایید کرده باشد. وی ادامه داد: سامانه صدف نیز فعال شده است که موجب شده صرفهجویی خوبی را در جلوگیری از انحرافات سوخت گازوئیل داشته باشیم. معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مورد انحرافات سوخت، توضیح داد: سوختی که از مبدا به مقصد میرود در بین راه ممکن است دچار انحراف شود؛ بهعنوان مثال سوختی که از پالایشگاه به چاههای کشاورزی میرود، اگر چاه کشاورزی وجود خارجی نداشته باشند اما متقاضی وجود داشته باشد و ما کنترلی روی آن نداشته باشیم در اینجا انحراف صورت گرفته است. وی افزود: همچنین میتوان به بخش ماشینآلات کشاورزی نیز اشاره کرد که در بحث ساماندهی، متوجه شدیم تعداد قابل توجهی ماشینآلات داریم که وجود خارجی ندارند اما با توجه به اینکه کارت و اسناد مالکیت داشتند سوخت را میگرفتند.
هندیانی یادآور شد: این موارد را در سامانه صدف شناسایی کردیم که البته وزارت نفت نیز همکاری خوبی با ستاد در این زمینه میکند. وی گفت: امیدوار هستیم با طرحهایی که پیشرو داریم در نصب جیپیاس برای بحثهای ترانزیتی در حوزه حملونقل و شناورهای کوچک و بزرگ در حوزه سوخت، قاچاق را در این بخش به حداقل برسانیم. معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تاکید کرد: نکته حائز اهمیت این است که سوخت ما نسبت به کشورهای همسایه اختلاف قیمتی زیادی دارد که این اختلاف قیمتی بهصورت خودکار به افزایش قاچاق دامن میزند و امیدوار هستیم با راهاندازی سامانهها و لینک آنها همچون بارنامه برخط و ... طی سالجاری بتوانیم قاچاق سوخت را کاهش دهیم. وی گفت: تاکنون بیش از ۶۰ درصد از اقدامات مربوط به برقراری لینک بین سامانهها انجام شده که با تکمیل این برنامه، کنترلها بهصورتی انجام خواهد شد که امکان انحراف را تشخیص بدهیم.