تاریخ: ۰۸ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۰۷:۰۸
بازدید: ۲۷۷
کد خبر: ۷۶۸۹۰

آغاز دومین مرحله از طرح نو سازی ناوگان ریلی کشور

می متالز - دومین مرحله از طرح نو سازی ناوگان ریلی کشور دیروز همزمان با بهره برداری از ۴۳۲ واگن جدید باری و مسافری آغاز شد و مرحله سوم این طرح تاپایان امسال اجرا خواهد شد.
آغاز دومین مرحله از طرح نو سازی ناوگان ریلی کشور

به گزارش می متالز، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی دیروز در مراسم تحویل گیری واگن های جدید باری و مسافری در ایستگاه راه آهن تهران، با اشاره به برنامه کاهش آلودگی هوا و ترافیک کلانشهرها گفت: بطور جدی طرح افزایش تولید ریل‌ باس (قطارهای خودکشش) برای توسعه شبکه حومه‌ای کلانشهرها را دنبال می کنیم.

وی گفت: مسیر دسترسی کلانشهرها از جاده به ریل تبدیل خواهد شد و قطارهای حومه ای برای جابجایی مردم کلانشهرها به کار گرفته می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه فردا هم با افتتاح مترو گلشهر-هشتگرد گام بزرگی در جهت استفاده از قطار به جای خودرو در کلانشهرها برداشته خواهد شد، گفت: با احداث مترو هشتگرد که قطارهای آن آماده است و این مترو در اختیار شرکت بهره‌ برداری مترو تهران قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه ضرورت دارد نهضت تولید ریل‌ باس و قطارهای حومه‌ای افزایش یابد، گفت: باید هر چه سریع‌تر شهرهای اقماری را به کلان‌شهرها از طریق ریل متصل کنیم.

اسلامی اظهار داشت:‌ ما ظرفیت ارزشمندی در ساخت ناوگان ریلی داریم پس شرکت های سازنده انواع ناوگان ریلی و ۱۳ شرکت بهره‌بردار ظرفیت بزرگی هستند.

وی با اشاره به ارتباط منطقی بین تولید کننده، شرکت راه‌ آهن و شرکت‌های بهره‌ بردار گفت: اگر این ارتباط وجود داشته باشد هیچ تولید کننده‌ای بدون سفارش نمی‌ماند و شرکت بهره‌ بردار هم بدون تولید کننده نمی‌ماند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه واگن پارس تاکنون ۳۴۴ دستگاه انواع ناوگان تحویل داده است و این یک رکورد است،افزود:‌ اگر همدلی و همراهی وجود داشته باشد این تحریم‌ها که ادعای فلج‌ کنندگی دارد، بی‌خاصیت می‌شود و قدرت ملی افزایش می‌یابد.

وی در ادامه از حمایت وزارت نفت در تبصره ماده ۱۲ تشکر کرد و با بیان اینکه این تبصره برای کشور پیام سازنده دارد، افزود: انجمن شرکت‌های ریلی و انجمن شرکت‌های سازنده صنایع ریلی گام مهمی در رونق تولید برداشته‌اند. اسلامی همچنین در حاشیه این مراسم با اشاره به اتصال ۵ استان به شبکه ریلی کشور اظهار داشت:‌ باید ناوگان بار و مسافر ریلی را گسترش می دادیم که این کار فقط با توجه به توان داخل امکان پذیر بود.

وی گفت: صنعت داخلی ریلی در مسیر شکوفایی قرار گرفته است و همه حلقه‌های مفقوده تولید که وابستگی به خارج بود، قطع شده است و شاهد این هستیم که لکوموتیو و واگن‌های داخلی وارد ناوگان می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: وجه تمایز حرکت امسال تمهیداتی بود که دولت برای پشتیبانی از صنعت داخلی در تبصره قانون بودجه (۱۲و ۱۸) داشت که این بر اساس تفاهمنامه اسفند ۹۷ محقق شده است.

وی بیان کرد:‌ از ابتدای امسال ۴۵۶ دستگاه انواع ناوگان وارد شبکه ریلی شده و بازسازی سرمایه‌های فراموش شده احیا شده است، از برخی لکوموتیوها فقط اسکلت باقی مانده بود که آن را نوسازی و مدرن سازی کردیم. ضمن آنکه لکوموتیو ساخت داخل هم به مدار فعالیت آمده است.

اسلامی با اشاره به سیاست دولت مبنی بر توسعه خطوط ریلی گفت: ریل‌باس‌ها در مسیر تولید هستند که این می‌تواند به کاهش آلودگی هوا کمک کند و از خودرو محوری به سمت ریل محوری برویم.

وی با بیان اینکه آراستگی و زیبایی قطارها هم در دستور کار قرار گرفته است، ‌گفت:‌ پیش از این رمپ متحرک ویژه معلولان در ایستگاه راه‌ آهن نداشتیم که امروز به بهره‌ برداری رسید.

وزیر راه و شهرسازی گفت:‌ امسال در راستای حمایت از تولید داخل به تولیدکنندگان داخلی توجه کردیم و شرکتی مثل واگن پارس رکورد ۲۰ساله را در تولید زد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه خرید و فروش مسکن ملی تخلف است و در صورت انجام این تخلف، کد رهگیری متخلف باطل می‌شود،گفت: بعد از پایش اطلاعات در سامانه مسکن ملی، در صورت واجد شرایط بودن فرد متقاضی کد رهگیری برای وی ارسال خواهد شد و فردی که کد رهگیری خود را به فروش برساند، از طرح مسکن ملی حذف می شود.

سعید رسولی معاون وزیر راه و شهر سازی و مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران هم در این مراسم اعلام کرد: در ۵ماهه ابتدای سال ۲۱۳دستگاه و در مرحله دوم ۲۴۳دستگاه واگن وارد ناوگان ریلی شد که در مجموع ۹۵ درصد از ۴۵۶دستگاه واگن تازه وارد به ناوگان ریلی کشور تولید داخلی است.

وی با اشاره به اینکه برای ساخت واگن‌ها علاوه بر منابع داخلی شرکت‌ها، از سه بسته حمایتی ماده ۱۲، بازار سرمایه و تبصره ۱۸تامین مالی شد، ادامه داد: دیروز اولین مرحله تامین مالی از ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید به مبلغ ۱۸ میلیارد تومان به حساب راه آهن واریز شد و این امر نوید خوبی برای افزایش ظرفیت تولید ناوگان ریلی خواهد بود.همچنین تا پایان سال شاهد بهره‌ برداری تعداد دیگری از واگن‌ها خواهیم بود.

رسولی گفت: با حمایت وزیر راه و شهرسازی تبصره ۱۸ قانون بودجه در بودجه امسال هم پایدار مانده است و امیدواریم با حضور همه دست اندر کاران ریلی تعداد ناوگان قابل توجه تا پایان امسال وارد شود.

گزارش خبرنگارما حاکیست، دیروز در دومین مرحله از طرح نوسازی ناوگان ریلی ۱۱۳ واگن دو محوره حمل کانتینر، ۱۸ واگن حمل سنگ معدن، ۳۰ واگن شش محوره، ۱۰ واگن لبه کوتاه چند منظوره، ۵۰ واگن چهارمحوره، یک لکوموتیو نو، ۳ لکوموتیو بازسازی شده، ۵ واگن مسافری ۴۰ نفره، ۸ قطار خودکشش(ریل باس)، ۲ واگن مسافری خواب و ۳ واگن مختص حمل توشه به ناوگان ریلی کشور ملحق شد.

عناوین برگزیده