تاریخ: ۱۰ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۰۹:۲۰
بازدید: ۶۴۹
کد خبر: ۷۷۱۲۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
آیا جای خالی آنلاینی‌ها در بازار سرمایه پر می‌شود؛

«دیجی کالا» و رشد ۱۱۱ برابری فروش

می متالز - افزایش روز افزون تعداد کاربران اینترنت و رشد فروش آنلاین، نگاه‌های بسیاری را به سمت شرکت‌های خرده فروش آنلاین همانند «دیجی کالا» جلب کرده و در همین راستا، رشد فروش ۱۱۱ برابری را در این شرکت شاهد هستیم.
«دیجی کالا» و رشد ۱۱۱ برابری فروش

به گزارش می متالز، با توجه به سهم اندک فروش آنلاین در کشور و همچنین روند رو به رشد تراکنش‌های آنلاین می‌توان انتظار بهبود این فضای کسب و کار در سال‌های آتی را داشت. سهم خرده فروشی آنلاین از کل بازار خرده فروشی در ایران حدود ۲ درصد است که رقم نازلی محسوب می‌شود چرا که این رقم در کشور‌هایی نظیر کره جنوبی ۱۳ درصد و ترکیه ۵ درصد است.

تجارت الکترونیک سهم ۱۰ درصدی از تولید ناخالص داخلی سال ۹۷ داشت. در آن سال تعداد تراکنش‌های آنلاین از مرز یک میلیارد عبور کرد و تعداد کاربران اینترنت موبایل از ۶۵ میلیون فراتر رفت.

در بین بیش از ۳۱ هزار فروشگاه آنلاین، «دیجی کالا» جزو شرکت‌های شناخته شده و مطرح به حساب می‌آید. سهم قابل توجه گروه «دیجی کالا» از بازار خرده فروشی آنلاین، گستردگی فروش، تنوع بیش از ۱.۵ میلیون کالا و همچنین ۲۰ میلیون بازدیدکننده ماهانه از سایت و اپلیکیشن دیجی کالا باعث شد تا سری به آمار و گزارش‌های این شرکت بیندازیم.

«دیجی کالا» در سال ۱۳۸۵ با سرمایه اندک شروع به کار کرد و امروز پربازدیدترین فروشگاه آنلاین ایران و منطقه به شمار می‌رود. بر اساس آمار‌های ارائه شده، یک چهارم مردم ایران ماهانه از سایت و اپلیکیشن این شرکت بازدید می‌کنند.

مبلغ فروش این شرکت در طی ۸ سال گذشته به طور میانگین، در هر سال ۱۱۱ درصد رشد داشته که تنوع کالایی ۱.۷ میلیونی در این امر بسیار دخیل بوده است. البته این نکته را نیز باید مدنظر داشت که افزایش نرخ ارز و به دنبال آن، رشد قابل توجه قیمت ها، بر افزایش مبلغ فروش شرکت اثر بالایی داشته است.

طی نیم سال اول سال ۹۸ بالغ بر ۲۷۴۸ برند ایران در سبد کالایی «دیجی کالا» حضور داشتند و در مجموع، از میان کالا‌های فروش رفته، ۶۸ درصد کالای ایرانی بوده است.

ظرفیت انبارش مرکز پردازش دیجی کالا بیش از ۵ میلیون کالا است و توانایی پردازش بیش از ۵۰۰ هزار کالا در هر روز را دارد. شاید جالب توجه باشد اگر بدانیم مساحت مرکز پردازش این شرکت برابر با ۸ زمین فوتبال است و بزرگترین مرکز پردازش کالا در خاورمیانه و شمال آفریقا به شمار می‌رود.

با اضافه شدن کالا‌های غیر دیجیتال در سال ۹۴، تنوع کالایی شرکت افزایش یافت و در سال ۹۶ با اضافه شدن مدل مارکت پِلیس، جهش بلندی در این زمینه رخ داد. مارکت پِلیس یا بازارگاه بستری است که امکان خرید مشتریان از چند هزار تأمین‌کننده متفاوت را ایجاد می‌کند. در این بستر، چندین هزار فروشنده برای فروش محصولات خود گردهم آمده‌اند و با یکدیگر رقابت می‌کنند. در این میان، خریداران می‌توانند با بررسی محصولات آن ها، بهترین انتخاب را داشته باشند. در واقع «دیجی کالا» با راه‌اندازی مارکت پِلیس طیف وسیعی از محصولات را در دسترس مشتریان قرار داده و بازاری به وسعت ایران ایجاد کرده است.

شایان ذکر است که از درگاه «دیجی کالا» حدود ۳۴۰۰ فرصت شغلی ایجاد شده و بیش از ۳۰ هزار کسب و کار ایرانی را با خود همراه کرده است.

بنابراین، به نظر می‌رسد جای چنین شرکتی در بازار سرمایه خالی است؛ در زمانی که «آمازون» به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های دنیا از حیث ارزش بازار محسوب می‌شود، انتظار می‌رود با توجه به روند رو به رشد «دیجی کالا»، حضور در بازار سرمایه برای این شرکت و سایر سهامداران و سرمایه گذاران حاضر در این بازار اتفاقی مثبت باشد.

برای اطلاعات بیشتر از آمارهای دیجی‌کالا می‌توان فایل دانلود زیر را مطالعه کرد.

عناوین برگزیده
دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه:

دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت