به گزارش می متالز، شینا انصاری درباره منابع آلودهکننده شهر تهران اظهار کرد: اختلافی که در ارائه آمار مربوط به آلایندههای هوای شهر تهران به وجود میآید به این دلیل است که به نوع آلایندههای گازی و آلایندههای ذرات معلق توجه نمیشود و همه آنها را بدون تفکیک شدن، با یکدیگر درنظر میگیرند.
وی افزود: به عنوان مثال آنچه باعث خلط مبحث میشود این است که میگویند خودروی شخصی 13 درصد آلودگی تولید میکند بنابراین نقش زیادی در آلودگی هوا ندارد؛ در حالی که باید سهم ذرات معلق و گازها را بهصورت جداگانه درنظر گرفت.
مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهردار تهران تصریح کرد: آلایندههای شاخص شهر تهران شامل مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، دی اکسید نیتروژن، اُزن، ذرات کمتر از 2.5 میکرون و کمتر از 10 میکرون است؛ به غیر از فصل تابستان امسال که با مشکل آلاینده اُزن مواجه بودیم و به خاطر آن چند روز در شرایط ناسالم قرار داشتیم در حال حاضر چالشی که با آن مواجه هستیم مربوط به آلایندههای کمتر از 2.5 میکرون است.
وی خاطرنشان کرد: بنابراین تمرکز ما روی این آلاینده قرار دارد و به عنوان مثال اگر تصمیم گرفته میشود که تردد خودروهای دیزلی بهصورت مقطعی محدود شود به این دلیل است که سهم بیشتری در انتشار ذرات معلق دارند؛ سوخت گازوئیل نیز اگر گوگرد بالاتر از 50 پیپیام داشته باشد، میتواند باعث تولید ذرات معلق شود بنابراین گازوئیل و خودروهای سنگین در ایام آلودگی هوا زیر ذره بین قرار میگیرند.
انصاری با اشاره به اینکه آنچه باعث آلودگی هوا میشود و عامل اصلی به شمار میآید پایداری هواست، ادامه داد: آلاینده شاخصی که در بنزین رصد میکنیم نیز "بنزن"، آروماتیک و الفین است که باید تحت نظر باشد تا از حد مجاز بالاتر نرود؛ در صنایع و نیروگاهها نیز سهم انتشار آلایندگی مشخص است و این موضوع به سوخت مصرفی آنها مربوط میشود؛ اگر سوخت آنها مازوت باشد آلاینده گوگرد و ذرات معلق تولید میشود.
انصاری خاطرنشان کرد: نیروگاههای اطراف تهران نیز در فصل پاییز از گازوئیل و پالایشگاه و کارخانه سیمان از مازوت استفاده کردند که خوشبختانه این امر متوقف و شرکت گاز ملزم شد به آنها سوخت گاز ارائه دهد.
به گفته وی، وقتی در شرایط اینورژن قرار داریم گاز مناسبترین سوخت است ولی گازوئیل و مازوت دی اکسید گوگرد و ذرات معلق تولید میکند.
مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهردار تهران همچنین درباره علت تعطیلی مدارس در روزهای آلوده سال گفت: هدف از اجرای این امر این است که کودکان به عنوان گروههای حساس جامعه آسیب کمتری ببینند بنابراین هدف، کاهش آلودگی هوا نیست و در سایر کشورهای دنیا نیز در این موقعیتها محدودیتهایی از این دست اعمال میکنند.
وی همچنین در خصوص تأثیر خودروهای فرسوده در آلودگی هوا نیز گفت: خودروهای فرسوده آلاینده گازی، ذرات معلق و همچنین ترکیبات آلی فرار تولید میکنند؛ این خودروها حتی اگر سوخت یورو5 استفاده کنند نیز به دلیل احتراق ناقص آلودگی تولید میکنند.
انصاری درباره از رده خارج شدن خودروهای فرسوده نیز گفت: در قانون هوای پاک که دارای چندین آیین نامه اجرایی است، سن فرسودگی خودروها به تفکیک آنها قید شده و زمانی که به سن تعیین شده برسند باید اسقاط و از رده خارج شوند بنابراین باید قانون اجرایی شود و اگر هر دستگاهی به وظایف خود عمل کند شاهد وضعیت بهتری خواهیم بود اما متأسفانه قانون وضع و آیین نامه تصویب میکنیم اما اجرای آن را رصد نمیکنیم.
وی همچنین درباره ورود قوه قضاییه به موضوع آلودگی هوا نیز گفت: استانداری به این موضوع ورود کرده و از نظر حاکمیتی و قانونی نیز سازمان حفاظت محیط زیست یک تکلیف قانونی برعهده دارد که بر این اساس میتواند علیه واحدهای صنعتی متخلف "اعلام جرم" کند؛ به عقیده بنده اگر قانون هوای پاک جلوی دستمان باشد و براساس مفاد آن عمل کنیم بسیاری از مشکلات حل میشود، این در حالی است که در قانون مذکور گفته شده اگر واحدی تمکین نکند محیط زیست میتواند علیه آن اعلام جرم کند و این درحالی است که در قانون نیز مشخص شده برای تسهیل رسیدگی به تخلفات زیست محیطی قوه قضاییه شعب تخصصی رسیدگی ایجاد کند که در این صورت نیاز به ورود مستقیم قوه قضاییه نباشد.