تاریخ: ۰۴ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۰۰
بازدید: ۱۶۷
کد خبر: ۷۷۷۹۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
تا پایان سال‌جاری؛

۶ میز عرضه محصولات ساخت داخل برگزار می‌شود

می متالز - سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت از برگزاری ۶ میز ساخت داخل در صنعت تاسیسات و لوازم خانگی، صنعت ریلی، پتروشیمی و خودرو تا پایان سال‌جاری خبر داد.
۶ میز عرضه محصولات ساخت داخل برگزار می‌شود

به گزارش می متالز، مهدی صادقی‌نیارکی چهارشنبه‌ شب در نشستی با فعالان اقتصادی به میزبانی اتاق بازرگانی کاشان تشریح کرد: امسال هفت برنامه محوری در حوزه‌های مختلف در دستور کار قرار گرفت که محوری‌ترین آن رونق تولید و توسعه ساخت داخل بود که طرح نهضت ساخت داخل نیز زیر آن تعریف شده است.

وی افزود: ۶ میز ساخت داخل از ابتدای سال‌جاری تا کنون برگزار شده است و این برنامه در سال آینده نیز پیگیری خواهد شد.

سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به برخی اقلامی که تا پیش از این به کشور وارد می‌شد، بیان کرد: تامین‌کنندگان و مصرف‌کنندگان را که از جنس صنعت بودند، در یک کار جهادی و نهضتی بهم رساندیم و بیشترین کاری که اتفاق افتاد در حوزه صنعت خودرو با حدود ۲۸۰ میلیون یورو قرارداد ساخت داخل و ۶۰ میلیون یورو میز ساخت داخل صنعت پتروشیمی بود.

وی اضافه کرد: ۲ میز ساخت داخل صنعت مخابرات با حضور پنج اپراتور اول کشور را هم داشتیم و در مجموع افزون بر ۴۵۶ میلیون یورو در قالب برگزاری میزهای ساخت داخل با تولیدکنندگان و سازندگان تبدیل به قراردادهای داخلی شده است.

صادقی‌نیارکی، هدف از این طرح را کاهش ۱۰ میلیارد دلار از واردات تا پایان سال ۱۴۰۰ عنوان کرد و گفت: در این شرایط حساس اگر بخواهیم واردات مواد اولیه، واسطه‌ای، ماشین‌آلات، اجزا و قطعات از حدود ۳۱ میلیارد دلار به صورت تجمیع تقاضا داخلی‌سازی شود، نیاز به سرمایه‌گذاری دست‌کم چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری دارد.

وی تاکید کرد: اگر این اتفاق بیافتد، ضریب خوداتکایی و تاب‌آوری افزایش پیدا می‌کند و میزان آسیب‌پذیری کاهش می‌یابد.

سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: ایران سومین رتبه دانش‌آموختگان رشته‌های فنی مهندسی را در دنیا دارد و چنان که سهم بخش صنعت از تولید ناخالص داخلی افزایش یابد، به نوعی آینده اشتغال دانش‌آموختگان این رشته‌ها تضمین می‌شود و نویدبخش رونق در این بخش خواهد بود.

وی همچنین بر مطالبه تامین نقدینگی بنگاه‌های تولیدی تاکید کرد و یادآور شد: اگر بر اساس ارزش ستانده سال ۹۷ که ارزش تولیدات صنعتی حدود ۱۳۰۰ هزار میلیارد برآورد شد، در نظر بگیریم با دوبار گردش، ۳۶۰ هزار میلیارد تومان نیاز نقدینگی بخش صنعت است که به صورت جدی با بانک‌های عامل مطرح می‌کنیم تا به عنوان موتور محرک بنگاه‌ها تامین شود.

صادقی‌نیارکی افزود: توسعه صادرات برنامه بعدی است که تلاش داریم سهم خود را از حدود ۱۲۰۰ میلیارد دلار واردات ۱۵ کشور همسایه افزایش دهیم؛ این مبلغ در زمان حاضر نزدیک به ۲۴ میلیارد دلار است که هدف‌گذاری شده تا سال ۱۴۰۰ به ۴۸ میلیارد دلار در زمینه‌ها و گروه‌های کالایی مشخص ارتقا یابد.

وی تصریح کرد: تمرکز بر چهار کشور روسیه، ترکیه، پاکستان و سوریه است و تصمیم گرفتیم قدری عملیاتی‌تر کار را دنبال کرده، از کاغذ عبور کنیم و به صورت میزکالا یا گروه کالا طرح را تعریف کنیم؛ مانند همین کاری که در قالب نهضت ساخت داخل با بهم رساندن نیازها و توانمندی‌ها انجام شد، این‌بار با برگزاری نشست‌هایی با این کشورها به صورت جدی و تخصصی دنبال می‌شود.

سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره بازدید از چند واحد تولیدی در شهرستان کاشان اظهار کرد: یکی از زمینه‌هایی که حرفی برای گفتن داریم، فرش ماشینی است که با پیشرفت در طرح، نقشه، رنگ و ظرافت در حال رقابت با فرش دستباف هم هست که می‌تواند به عنوان یکی از زمینه‌های توسعه بیشتر معرفی شود که منطقه کاشان با تعداد اشتغال قابل توجه و زیرساخت‌ها و ظرفیت تولید خوب به عنوان قطب تولید فرش ماشینی کشور چنین توانمندی دارد.

وی افزود: چند واحد تولیدی بسیار خوب عصاره و اسانس در شهر کاشان حضور دارند و گیاهان دارویی نیز در بخش تولید مواد اولیه، محصولات و مکمل‌ها از بحث‌های محوری مورد توجه وزارت صنعت، معدن و تجارت و هم جهاد کشاورزی است.

صادقی‌نیارکی به بحث پیشران‌ها نیز اشاره کرد و گفت: صنایعی که بیشترین ارزش افزوده را داشتند و در زنجیره‌های تولید نقش بسزایی ایفا کردند، به عنوان پیشران سایر صنایع مطرح هستند و بر اساس تدابیری که اندیشیده شده، طرح‌های بالای ۶۰ درصد در راستای توسعه صادرات بر اساس اولویت‌بندی و مصوبه ابلاغی به بانک مرکزی معرفی شدند.

وی تاکید کرد: در بازدیدهای میدانی و گزارش‌های رسمی خوشبختانه در صنعت ساخت پیشرفت‌های خوبی داشتیم؛ محدودیت واردات موجب شده، تولید داخل امروز توجیه فنی و اقتصادی داشته باشد و از جمله بر اساس بررسی‌ها در هشت ماهه امسال در صنعت الکتروموتور ۲۰۰ درصد رشد تولید داشتیم.

سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: در بیشتر رشته‌هایی که پیشینه و توان فنی مهندسی داریم، این اتفاق افتاده است و باید از این فرصت طلایی به بهترین شکل استفاده کنیم تا این محدودیت برای کشور به یک فرصت تبدیل و عمق ساخت داخل افزایش یابد و تولیدمان پایدار شود و با تلاش صنعتگران و مسوولان فضای مناسب‌تری در حوزه تولید رقم بخورد.

۸۴ هزار واحد صنعتی در کشور فعالیت می‌کنند که ۹۳ درصد آنها را صنایع کوچک تشکیل می‌دهند.

عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد