تاریخ: ۰۳ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۲۵
بازدید: ۱۴۴
کد خبر: ۷۷۸۶۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه مطرح کرد:

کاهش 25 درصدی صادرات از مرزهای استان/ مرز سومار بزودی بازگشایی می شود

می متالز - کیوان کاشفی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمانشاه از کاهش 25 درصدی صادرات از مرزهای استان در 8 ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد... .
کاهش 25 درصدی صادرات از مرزهای استان/ مرز سومار بزودی بازگشایی می شود

به گزارش می متالز، نشست خبری بمناسبت بیست و سومین سالروز ملی صادرات صبح امروز (سه شنبه سوم دی ماه) در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمانشاه با رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و مدیر کل گمرکات استان با اصحاب رسانه استان کرمانشاه برگزار شد.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران در این نشست از کاهش 25 درصدی صادرات از مرزهای استان خبر داد و افزود: در سال گذشته حدود 2 میلیارد و 907 میلیون دلار از مرزهای استان کرمانشاه به کشورهای دیگر صادر شد که با توجه به شرایط پیش آمده در زمینه صادرات متاسفانه در 8 ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش 25 درصدی را شاهد بودیم.

وی افزود در هشت ماهه نخست امسال حدود 1 میلیارد و 600 میلیون دلار کالا از مرزهای استان صادر شد که از این میزان 900 میلیون دلار سهم صادرکنندگان استان و حدود 725 میلیون دلار نیز از سایر استانها و از طریق مرزهای استان صادر شد که در مجموع 25 درصد کاهش صادرات داشتیم.

کاشفی بسته شدن مرز رسمی سومار، اصلاح نرخ ارز پایه های صادراتی، سیاست های اقتصادی عراق و شرایط موجود در کشورهای هدف از جمله عراق را از عوامل اصلی کاهش صادرات دانست و خاطر نشان کرد: با اصلاحاتی که در مورد نرخ ارزهای صادراتی صورت گرفت و با بازهارهای جهانی فاصله زیادی هم داشت شاهد کاهش ارزش صادرات در کل کشور بودیم که استان ما هم از این عامل بی نصیب نماند.

رئیس اتاق استان افزود: البته با جدی شدن بحث پیمان سپاری های ارزی و تمهیداتی که در این باره صورت گرفته است نرخ ارز تا حدودی تعدیل شده است و امیدواریم دوباره شاهد رونق صادرات باشیم.

وی یکی دیگر از عوامل کاهش ارزش صادرات را بسته شدن مرز سومار توسط طرف عراقی دانست و افزود: مرز سومار که یکی از مرزهای رسمی استان است و حجم قابل توجهی از صادرات استان از این مرز انجام می گیرد از تیرماه امسال از طرف کشور عراق بسته شد و عملاً در این شش ماه صادراتی از این مرز نداشته ایم که همین امر در روند نزولی رشد صادرات تاثیر بسزایی داشت.

کاشفی تصریح کرد: البته با رایزنی و تلاش های گسترده ای که از سوی استاندار، مدیرکل گمرکات استان، سازمان صمت و اتاق ایران در این مدت انجام گرفته است امروز سه شنبه سوم دی ماه این مرز بطور نمادین بازگشائی شد و پس از پایان تعطیلات کریسمس شاهد بازگشائی کامل و رسمی این مرز مهم استان خواهیم بود.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران گفت: در سال گذشته با توجه به بالا رفتن ناگهانی نرخ ارز بسیار از صادرکنندگان محصولات خود را صادر نمودند که اگر شرایط محیا و برخی دستورالعمل ها و بخشنامه های دست و پا گیر نبود بطور قطع صادرات بیشتری صورت می گرفت اما امسال نرخ ارز تا حدودی کاهش داشت و هم این امر بر کاهش نرخ صادرات تاثیر گزار بود.

وی ممنوعیت صادرات برخی کالاهای کشور را نیز یکی دیگر از عوامل کاهش صادرات دانست و تصریح کرد با توجه به افزایش شدید قیمت برخی کالاهای مورد نیاز مردم، مسئولان کشور ممنوعیت های را برای برخی کالاهای صادراتی اعمال کردند که  در نتیجه کاهش نرخ صادرات را بهمراه داشت.  

کاشفی افزود البته با توجه به ینکه بخش قابل توجهی از صادرات در سه ماهه پایانی سال انجام می گیرد و با باز شدن مرز سومار در روزهای آینده، امیدواریم تا حدودی این کاهش ارزش صادرات را جبران نمائیم هرچند جبران کامل آن پیش بینی نمی شود.

سیاست های اقتصادی عراق موجب کاهش رشد صادرات ایران به این کشور شد

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه اصلاحات و سیاست  های اقتصادی در کشور عراق در حال شکل گیری است که پس از ثبات نسبی که در این کشور شکل گرفته است، بالا رفتن درآمدهای این  کشور باعث شد که سرمایه گزاری های کلانی را در بحث تولیداداشته باشند و همین امر سبب عدم نیاز به محصولات وارداتی شوند و بدون شک بر صادرات ایران بی تاثیر نخواهد بود.

کاشفی یکی از این سیاست ها را ممنوعیت ورود سیمان به کشور عراق ارزیابی کرد و افزود: در کشور عراق 18 کارخانه تولید سیمان در حال فعالیت هستند و شش کارخانه را نیز در دست احداث دارند که با توجه به خود کفایی این کشور در زمینه تولید سیمان واردات سیمان را از تمام کشورها بخصوص ایران ممنوع کرده است و این ممنوعیت بر کارخانجات تولید سیمان استان ما نیز که امید فراوانی به صادرات به کشور عراق داشتند تاثیر گزار بوده است.

وی افزود: خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی و ممنوعیت ورود این محصولات به عراق و سرمایه گزاری کشور ترکیه در عراق در بحث محصولات لبنی نیز یکی از موانع افزایش صادرات ایران به کشور عراق  است که می تواند صادرکنندگان لبنیات ما را با چالش روبرو کند.

صادرات محصولات پتروشیمی راهگشای رونق دوباره صادرات 

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد با توجه به محدودیت های ذکر شده ای که توسط کشور عراق بر بسیاری از محصولات صادراتی تجار و بازرگانان ما  شکل گرفته است باید سیاست های صادراتی خود را به سمت تکنولوژی و کالاهای سوق دهیم که در آنها تخصص داریم و کشور عراق در تولید آن در حال حاضر دانشی ندارد.

کاشفی محصولات پتروشیمی را از جمله تولیداتی دانست که می توان بطور ویژه بر روی صادرات آن به کشور عراق تمرکز کرد و با توجه به عدم سرمایه گزاری کشور عراق و کشورهای همسایه در این نوع محصولات به دلیل نداشتن منابع و تکنولوژهای لازم ما می توانیم ارز آوری بسیار خوبی در این زمینه داشته باشیم.

وی تصریح کرد تولید محصولات کشاورزی دارای ارزش افزوده و صادرات آن به کشور عراق نیز یکی دیگر از مواردی جایگزینی است که صادرکنندگان ما می توانند بازار خوبی در عراق و کشورهای هم جوار داشته باشند .

عضو هیات رئیسه اتاق ایران در ادامه از توجه ویژه به بحث آموزش صادرکنندگان بعنوان یکی اولویت های اصلی اتاق بازرگانی نام برد و گفت: در این زمینه بدنبال احداث و راه اندازی یک واحد رشد صادرات در استان هستیم که منابع مالی و محل آن تعیین شده است و بزودی در این زمینه عمل خواهیم کرد.

وی افزود با توجه به تخصصی بودن بحث تولید و صادرات در این واحدهای رشد صادرات،  آموزش های نوین و بروزی در زمینه تولید، بسته بندی و راه های ورود به عرصه های تجارت بین المللی را آموزش خواهیم داد و امیدواریم در هر سال 5 تا 6 واحد که پتانسیل های لازم را دارند به بحث صادرات وارد کنیم.

افزایش چشمگیر واردات از مرزهای استان 

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی استان در بخش دیگری از سخنانش به میزان واردات  از مرزهای استان اشاره کرد و گفت: در هشت ماهه نخست امسال شاهد رشد 151 درصدی واردات به استان بوده ایم که عمده این واردات، محصولات و مواد اولیه کارخانجات بوده است که نشان از رونق تولید در بین واحدهای تولیدی استان است.

کاشفی توریسم درمانی را یکی از راهکارهای جذب سرمایه در استان ارزیابی کرد و افزود: با توجه به وجود زیرساخت های خوبی که در زمینه درمان در استان وجود دارد و ورود بخش خصوصی به این بحث که ساخت یک بیمارستان بسیار پیشرفته و مدرن با پیشرفت حدود 90 درصدی  را دستور کار دارد،  می توانیم شاهد ورود چشمگیر افراد عراقی به استان و در نتیجه رونق صنعت عظیم توریسم خصوصاً در بحث توریسم درمانی باشیم.

وی تاکید کرد سرمایه گزاری در بخش توریسم درمانی  ارز آوری بسیار خوبی را به همراه دارد و دولت نیز باید در این خصوص همکاری کند در همین زمینه در پی رایزنی و جلب نظر مسئولان شرکت های هواپیمایی هستیم تا پرواز مستقیم نجف به کرمانشاه، که در طول ایام اربعین انجام می گرفت را دوباره برقرار نمائیم و مدیر عامل شرکت هواپیمایی ایران نیز در این زمینه وعده های را داده است.

مرزهای استان مختص به کل کشور است

این فعال اقتصادی توجه ویژه به بحث زیر ساخت در مرزها را لازمه افزایش صادرات دانست و گفت: متاسفانه در بحث بارگیری در مرزها با مشکلات فراوانی روبرو هستیم که سبب کندی روند صادرات رسمی می شود و در نتیجه بر صادرات و واردات تاثیر منفی خواهد داشت.

کاشفی تاکید کرد،  371 کیلومتر مرز استان با کشور عراق را نه فقط مختص کرمانشاه بلکه مربوط به کل کشور است  و باید مورد توجه ویژه مسئولان کشور قرار بگیرد بنابریان باید تمام دستگاه های دولتی در فعال ماندن این گذرگاههای حیاتی و تهیه زیر ساخت های مرزی تلاش کنند.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه  اشاره ای هم به بازارهای هدف غیر از عراق داشت و افزود: در حال حاضر محصولات ایرانی زیادی در کشور سوریه وجود دارد که عمده آن از طریق دریا و واسطه های عراقی به این کشور صادر می شود و باید برای استفاده هرچه بیشتر استان از صادرات به کشور سوریه  ترانزیت زمینی به این کشور از طریق عراق را رونق بخشیم هرچند این مسیر بسیار طولانی است و شرکت های حمل و نقل عراقی زیادی در این زمینه  حاضر به همکاری با ما هستند . 

انتقاد شدید از نحوه برگزاری نمایشگاه های خارجی با مدیریت سازمان توسعه تجارت کشور و واگذاری آن به بخش خصوصی که ضعف های فراوانی در نحوه اجرای آن دارند از دیگر سخنان کاشفی بود و گفت: متاسفانه مشخص نیست احراز صلاحیت این شرکت ها توسط سازمان توسعه تجارت کشور چگونه صورت می گیرد که قادر نیستند یک نمایشگاه را بطور صحیح در خارج از کشور برگزار نمایند که نمونه بارز آن تغییر زمان نمایشگاه سلیمانیه است که چندین بار است به تعویق می افتد و در برگزاری آن تردید وجود دارد که این امر باعث کاهش  اعتماد بازرگانان خارجی از صادرکنندگان ما و در نتیجه ضربه به صادرات ایران می شود.

کاشفی در این نشست به تلاش های مثبت اتاق بازرگانی استان و استانداران کرمانشاه و کردستان برای تسهیل در امر کولبری هم اشاره کرد و گفت: در سالهای 96 و 97 کولبری به بازارچه های موقت غیر رسمی تغییر نام داد و بازارچه های تیله کوه، شیخ صله و شوشمی ترجیحاتی را برای مرزنشینان بوجود آورند از جمله معافیت و پرداخت 500 تا 700 هزار تومان برای هر نفر و 2 میلیون و 800 هزار تومان به هرخانوار مرز نشین فعال در این بازرچه ها و همچنین برداشتن اجبار داشتن نمایندگی محصولات و تغییر قانون اجباری ثبت سفارش به ثبت آماری. 

در پایان این نشست رئیس اتاق بازرگانی استان به تاخیر در مراسم تجلیل از صادر کنندگان نمونه استان به دلیل همزمانی با ایام اربعین و دهه پایانی صفر اشاره کرد و گفت بیست و سومین مراسم تجلیل از 13 صادرکنندگان نمونه استان که از بین 60 تا 80 واحد تولیدی صادر کننده انتخاب شده اند روز پنجشنبه پنجم دی ماه در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی کرمانشاه برگزار خواهد شد.

گفتنی است محسن دارابی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و خلیل حیدری مدیر کل گمرکات استان کرمانشاه نیز در بخش های از این نشست  سخنانی را با خبرنگارن مطرح کردند.

عناوین برگزیده