تاریخ: ۱۴ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۲۶
بازدید: ۱۴۸
کد خبر: ۷۸۱۴۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد:

۸۰ درصد شرکت‌ها حباب‌ساز نیستند

می متالز - شرکت‌های کوچکی که ارزشمند نبوده و با حجم تقاضای بی‌جهت مواجه می‌شوند، طبیعتا رشد نرخ تجربه خواهند کرد که این نوع سهم‌ها حباب سازند.
۸۰ درصد شرکت‌ها حباب‌ساز نیستند

به گزارش می متالز، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با وضعیت شاخص اظهار کرد: رشد شاخص طی یک ماه گذشته ناشی از افزایش قیمت در برخی صنایع بوده و این رشد قیمت‌ها از ارزش ذاتی آن‌ها بالاتر هست.

وی ادامه داد: برخی از شرکت‌ها با توجه به قیمت‌گذاری که دارند، ۷۰ درصد سهم‌شان معامله می‌شود اما؛ این رشد جامع نیست.

این فعال بازار سرمایه افزود: رشد حبابی به طور کلی در ۸۰ درصد صنایع و شرکت‌ها وجود ندارد و بسیاری از شرکت‌ها بنابر تورمی که وجود دارد و افزایش نرخ ارز، سودآوری داشتند و نسبت قیمت به سودشان بالا نیست.

کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: صنایع فلزی، پتروشیمی و پالایشی علی رقم افزایش قیمت، حباب نیستند و نسبت قیمت به سودشان منطقی و معقول هست و جای رشد نیز دارد.

وی در ادامه گفت: شرکت‌های کوچکی هستند که در جو مثبت بازار ارزشمند نیستند واگر با افزایش تقاضا مواجه شوند خیلی راحت افزایش قیمت پیدا می‌کنند.

این فعال بازار تصریح کرد: طی چند وقت گذشته بازار به دلیل افزایش سودآوری ناشی از سهام اسمی شرکت‌ها و به دلیل تغییر در ارزش جایگزینی و تغییرات شاخص قیمت در یک دهه گذشته بالا بوده و تجدید ارزیابی و ارزش جایگزینی این شرکت‌ها مطرح هست و به نظر نمی‌رسد این سهم‌ها نیز حبابی باشند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: طبیعی هست دربازار‌های جهانی نیز در اثر صعودی شدن شاخص، حباب ایجاد می‌شود و زمانی که نزولی می‌شود برخی شرکت‌ها اوور ولیو می‌شوند و در سهم‌های بزرگ حباب شکل نمی‌گیرد. موافق حبابی بودن بازار نیستم.

عناوین برگزیده