تاریخ: ۱۰ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۰:۴۵
بازدید: ۱۱۸
کد خبر: ۷۸۳۰۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
صبوری عنوان کرد؛

تسهیل صادرات با تشکیل ستاد توسعه صادرات

می متالز - مشاور قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی گفت: فرآیند صادرات در کشور با تشکیل ستاد توسعه صادرات تسهیل و تسریع می شود.
تسهیل صادرات با تشکیل ستاد توسعه صادرات

به گزارش می متالز، «صبوری» افزود: پیش نویس تشکیل «ستاد توسعه صادرات» با اختیارات اصل ۱۲۷ قانون اساسی به معاون اول رئیس جمهوری ارائه شده است.

وی اظهارداشت: توسعه صادرات در کشور به عنوان یکی از راهکارهای اساسی برای رونق تولید باید مدنظر سیاست گذاران قرار گیرد.

مشاور قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی گفت: لازمه توسعه و رونق صادرات اینکه مشکلات صادرکنندگان و تولید کنندگان بخش خصوصی بسیار روان و با سرعت برطرف شود.

وی در ادامه افزود: برنامه ریزی و سیاست گذاری دولت باید به نحوی باشد که فرآیند صادرات در حوزه بخش خصوصی تسهیل و صادرکنندگان بتوانند با طیب خاطر به امر صادرات بپردازند و برای مملکت ارزآوری داشته باشند.

صبوری اظهارداشت: متاسفانه با اعمال تحریم های ظالمانه از سوی آمریکا علیه ایران صادرکنندگان در بازگشت ارز دچار مشکل هستند.

وی ادامه داد: وقتی صادر کنندگان در خصوص بازگشت ارز مشکل داشته باشند در زمینه عودت مالیات بر ارزش افزوده نیز مشکل خواهند داشت.

مشاور قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی گفت: قواعدی که در زمینه بازگشت ارز و عودت مالیات بر ارزش افزوده در کشور گذاشته شده مربوط به شرایط عادی است نه جنگ اقتصادی!.

وی افزود: بطورکلی با اعمال تحریم ها دیگر شرایط عادی نیست از اینرو سیاست گذاران مجبورند با استفاده از ارز صادرکنندگان حوائج ارزی کشور را برطرف کنند به همین دلیل سیاست گذار ارزی ناچار شده سیاستی اتخاذ کند که صادرکنندگان ارز حاصل از صادرات خود را به مملکت بازگردانند.

صبوری بیان داشت: سازمان امور مالیاتی نیز می گوید تسویه حساب مالیات بر ارزش افزوده را زمانی پرداخت می کند که ۷۰ درصد ارز حاصل از صادرات به کشور برگشته باشد.

وی ادامه داد: این بحث مشکلات جدی برای صادرکنندگان ایجاد کرده صادرکنندگانی که مردم به عنوان سربازان خط مقدم جنگ اقتصادی و تحریمی می شناسند.

مشاور قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی گفت: برای اینکه این مشکل و موارد مشابه دیگر برطرف شود یک ستاد عملیاتی مانند ستاد تنظیم بازار نیاز است که به همین دلیل پیش نویس تشکیل «ستاد توسعه صادرات» با اختیارات اصل ۱۲۷ قانون اساسی به معاون اول رئیس‌جمهوری ارائه شده است.

وی افزود: واقع امر اینکه با تشکیل این ستاد می تواند خیلی از مشکلات صادر کنندگان را در کوتاه ترین زمان ممکن برطرف کرد.

صبوری یادآورشد: بخش عمده ای از اعضای این ستاد را بخش خصوصی در قالب اتاق های سه گانه بازرگانی، اصناف و تعاون تشکیل می دهد.

عناوین برگزیده