تاریخ: ۱۰ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۰۶
بازدید: ۱۸۶
کد خبر: ۷۸۳۲۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

یادداشت قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در روزنامه آفتاب یزد/ جمع آوری لوازم خانگی قاچاق

می متالز - کالاهای قاچاق معمولا از مرزها و راههای مواصلاتی وارد کشور شده و دست فروشگاهها رسیده است. بنابراین، این واحدهای صنفی باید کنترل شوند.
یادداشت قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در روزنامه آفتاب یزد/ جمع آوری لوازم خانگی قاچاق

به گزارش می متالز، ضرب الاجل ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای شناسه دار شدن کالاها و جمع آوری و ضبط لوازم خانگی از سطح فروشگاه ها که تا تاریخ ۱۵ دیماه در بخش تولید داخل و ۱۵ بهمن در بخش کالاهای خارجی، شناسه کالا ندارند، در راستای جلوگیری و توزیع کالاهای قاچاق و زیر پله ای است. برای تولید داخل اگر قرار است طرح شناسنامه دار کردن کالاها اجرا شود، باید توجه داشت که هزینه سنگینی بر صنایع تحمیل نکند. چرا که کالاهای ایرانی در یک دوره ای الزامی شد که بارکد طراحی شده توسط ایران کد را دریافت کنند. یعنی هر قلم کالایی که تولید می شد هزینه ای برای تولید کننده در بر داشت. حالا اگر قرار است طرح جدید اجرایی شود نباید دیگر هزینه ای را بر تولیدات داخلی بیافزاید. در طرح جمع آوری لوازم خانگی قاچاق باید نکته دیگری را هم در نظر بگیریم. یک سری کالاهای ایرانی تولیدی ما از قبل در داخل تولید شدند و در انبارهای فروشگاه هاست. اینها شاید زمانی تولید شدند که طرح دریافت شناسه کالا مشمول آنها نبوده است و اگر قرار باشد تا ۱۵ دی از انبار فروشگاه ها جمع آوری شوند، مشکل ساز است چرا که مشمول قبل از این طرح بودند. ما اگر قرار است با قاچاق مبارزه کنیم، تولید کننده ایرانی کالای قاچاقی ندارد . او قطعه وارد و محصول تولید می کند. مشکل باید کالاهایی باشند که نه خدمات پس از فروش مناسب دارند و نه تضمین کیفی لازم، یعنی این کالاها قاچاق هستند و باید جمع آوری شوند. از سوی دیگر در این طرح محل عرضه تمام کالاها نیز مشخص است. یا در واحدهای صنفی است که باید شناسایی و ضبط شوند و یا به صورت قاچاقی به فروشگاه ها رسیده است. کالاهای قاچاق معمولا از مرزها و راههای مواصلاتی وارد کشور شده و دست فروشگاهها رسیده است. بنابراین، این واحدهای صنفی باید کنترل شوند. محل دیگر عرضه کالاهای قاچاق فروشگاه های فضای مجازی واینترنتی است که تنها با یک زنگ مشتری وارد خانه شده ونصب می شوند.این کالاها گارانتی ندارند اما همچنان عرضه می شوند. ما محل برخورد با واحدهای صنفی را داریم، چرا که آنها مشخصه لازم را دارند. اما کالاهای عرضه شده در فضای مجازی مشخصه لازم را ندارند و در دسترس برای ضبط ستاد مبارزه با قاچاق کالا نیستند. بنابراین اگر قرار است این طرح اجرایی شود، باید راهی برای جمع آوری این دسته از محصولات اندیشید. بر این اساس نظارت بر فروشگاههای مجازی و کنترل آنها در این طرح ضروری است .

عناوین برگزیده