به گزارش می متالز، این مقام مسوول همچنین درباره روند خرید هواپیما و بهبود ناوگان هوایی کشور گفت: با توجه به اینکه میانگین سنی ناوگان هوایی ایران ۲۴ سال است، باید برای کاهش این میانگین، هواپیماهایی خریداری کنیم که سن کمتری دارند اما با توجه به محدودیتهایی که در زمینه تامین هواپیما برای ناوگان هوایی وجود دارد، نیاز کشور ایجاب میکند که هواپیماهای با سن بالاتر که مورد تایید سازمان هواپیمایی کشور است را هم در ناوگان هوایی استفاده کنیم.
به همین منظور برای بهبود ناوگان هوایی با هر کشوری که بتوانیم وارد مذاکره میشویم. به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی عنوان کرد: میتوان پس از تغییر شرایط کشور و تسهیل خرید هواپیما، مقررات را تغییر داد. دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی همچنین گفت با توجه به میزان ساعتی که در کتاب هواپیما آمده، هواپیماها باید برای بررسی روانه آشیانه شوند و این یک روند عادی است. اما تامین ارز یکی از چالشهای جدی شرکتهای هواپیمایی در ماههای اخیر بوده است. به گفته دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی، این شرکتها بهطور نسبی از طریق بانکهای عامل نیاز خود را تامین میکنند و مشکل خاصی در این زمینه ندارند، با این حال قرار بود بانک مرکزی بهطور نقدی ارز را در اختیار شرکتها قرار دهد که این مطالبه هنوز محقق نشده است. اسعدی سامانی گفت: شرکتها مجبورند برای دریافت ارز نقدی به صرافیها مراجعه کنند و ارز را با قیمت روز از صرافی بخرند. دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی هم از این گفت که روند پرواز شرکتهای هواپیمایی ایران به فرودگاههای نجف و بغداد عادی است و پروازها در حال انجام است.