تاریخ: ۱۸ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۰:۳۱
بازدید: ۴۸۶
کد خبر: ۷۹۲۰۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

زمان بهره‌برداری قانونی از معدن سرب و روی اسفراین هنوز معلوم نیست/ گنج ممنوعه آلبلاغ همچنان قربانی می‌گیرد

می متالز - آلبلاغ مثل میوه‌ای ممنوعه شده است؛ در جایی که خانواده‌های روستاهای اطراف معدن هریک از درد بیکاری و بی‌شغلی مبتلایند، برداشت از این معدن غیر مجاز اعلام شده در حالی که در پایین کوه، از حسن آباد نزدیک‌ترین روستا به آلبلاغ گرفته تا اسفراین، خریداران سنگ‌های خام معدن منتظرند تا بار سنگ‌ها را نزدشان ببری، قیمت بگذارند و نقداً پولش را بدهند.
زمان بهره‌برداری قانونی از معدن سرب و روی اسفراین هنوز معلوم نیست/ گنج ممنوعه آلبلاغ همچنان قربانی می‌گیرد

به گزارش می متالز، مسوولان محلی گفته‌اند اگر این معدن راه بیفتد شاید دو هزار نفر مشغول کار شوند. اما بهره‌برداری از این معدن هنوز در مراحل اداری است. استاندار می‌گوید ایمیدرو کاری انجام نداده و ما داریم نامه‌های اعتراض‌آمیز برایشان می‌نویسیم!
 این دست روی دست گذاشتن‌ها باعث شده تا برداشت‌های غیر مجاز از «آلبلاغ» که در ارتفاعات سخت گذرمحدوده منطقه حفاظت شده پارک ملی «ساریگل» شهرستان اسفراین خراسان شمالی قرار دارد، تاکنون منجر به‌وقوع حوادثی ناگوار و مرگ چند کارگر محلی شود. تنها در دو هفته گذشته ۳ حادثه غم انگیز بر اثر ریزش دالان‌ها و تونل‌های دست‌ساز در این معدن رخ داده که این حوادث از ابتدای امسال تاکنون جان ۶ نفر از افراد محلی را گرفته است.
این افراد که برای گذران زندگی به این معدن روی می‌آورند، عمدتاً کارگران فصلی هستند که سنگ‌ها را بعد از استخراج از تونل‌هایی که با دست و بدون هیچگونه نظارت حفر کرده‌اند بار قاطر و الاغ ‌کرده و به دلالان می‌فروشند. پولی که این کارگران برای هر کیلوگرم سنگ معدن دریافت می‌کنند، بسیار ناچیز است.
این معدن خیلی وقت است که شناسایی شده، اما به‌دلیل اینکه در منطقه حفاظت شده «ساریگل» قرار گرفته هیچ کار مطالعاتی و اکتشافی روی آن انجام نشده و تنها تلاش شده از ورود مردم به آن جلوگیری شود که آنهم بخوبی عمل نمی‌شود. در حالی که از اواخر اردیبهشت ماه امسال با ورود شورای تأمین خراسان شمالی این ناحیه از حضور سودجویان پاکسازی شد، اما اینک پس‌از گذشت چند ماه با حضور دوباره برخی افراد محلی و غیرمحلی، برداشت غیرمجاز از این معدن بار دیگر افزایش یافته است. همچنین شورای تأمین شهرستان اسفراین از ابتدای امسال سعی کرد، تا با پاکسازی این منطقه از دلالان، برخورد با سودجویان و ایجاد ایست و بازرسی مبادی ورودی به این منطقه را کنترل کند، اما به گفته مسوولان استانی، گستره زیاد منطقه، حفاظت کامل از آن را مشکل کرده است.
«علی محمدنیا» یکی از اهالی روستای همجوار این معدن با اشاره به اینکه فشار اقتصادی، بیکاری و سختی معیشت مردم را مجبور به حضور در این منطقه خطرناک کرده، گفت: این درحالی است که سود اصلی این معدن را دلالان به جیب می‌زنند و کارگران کولبر این معدن تنها سختی کار را به‌جان می‌خرند و سنگ‌های درشت و ریز را از بالای کوه به پایین حمل می‌کنند. هر کارگر در گذر از مسیر معدن پر خطر آلبلاغ تنها بار اندکی را می‌تواند جا‌به‌جا کند. یکی دیگر از اهالی منطقه نیز که نخواست نامش اعلام شود، گفت: بسیاری از کسانی که در ماه‌های گذشته به‌صورت کوله‌بری اقدام به حمل سنگ معدن سرب کرده‌اند، دچار زخم‌های زیاد در بدن یا به بیماری مبتلا شده‌اند، اما از ترس پیامدهای برخوردهای امنیتی و قضایی سکوت اختیار کرده‌اند.
محمد علی شجاعی استاندار خراسان شمالی نیز در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهارداشت: متأسفانه سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) تاکنون در خصوص معدن «آلبلاغ» کاری انجام نداده و به هیچ کدام از تعهداتش عمل نکرده است. مراتب اعتراضمان را در این مورد طی نامه‌ای به وزیر صنعت اعلام کرده‌ایم و پیگیر کاریم.
استاندار خراسان شمالی با اشاره به اینکه یکی از مصوبات سفر رئیس جمهوری به استان، امضای تفاهمنامه‌ای با «ایمیدرو» در این باره بود، افزود: طبق این تفاهمنامه، «ایمیدرو» متعهد شد که مطالعه و اکتشاف از معدن «آلبلاغ» وهزینه‌های حفاظت از منطقه را پرداخت کند که متأسفانه تاکنون به هیچ کدام از تعهداتش عمل نکرده است. «آلبلاغ» یکی از معادن پر بار استان است و سرمایه‌گذاری عظیمی محسوب می‌شود که پیگیر هستیم تا بزودی به مرحله بهره‌برداری برسد.در همین حال، حجت‌الاسلام ابوالقاسم یعقوبی امام جمعه بجنورد هم اعلام کرد: باید مسوولان امر نسبت به غارت اموالی که به طرق مختلف در این معدن انجام گرفته پاسخگو باشند. معادن ارزشمند و گران قیمتی که در استان وجود دارد و کم هم نیست بایدبا تدبیر مسوولان بدرستی استحصال و استخراج شود.
همچنین «طاهر رستمی» فرماندار اسفراین  با تشریح آخرین اقدامات انجام شده برای جلوگیری از تکرار حوادث در این معدن، گفت: تاکنون 210 تن سنگ معدن قاچاق به همراه 200 رأس چهارپا حمل‌کننده سنگ معدن توسط نیروی انتظامی و محیط زیست شهرستان کشف و ضبط شده است. بخشی از سنگ معدنی که در چند ماهه گذشته از قاچاقچیان به‌دست آمده، در مزایده‌ای به فروش گذاشته شد و درآمد حاصل از آن به حساب خزانه دولت واریز شد. وی تأکید کرد: با وجود غیر قانونی بودن برداشت از این معدن و حضور افراد در منطقه «آلبلاغ»، امدادگران به وسیله بالگرد برای نجات جان افرادی که بر اثر ریزش تونل‌های معدن و پرت شدن از ارتفاع دچار حادثه شده بودند در محل حاضر شدند، اما متأسفانه به‌دلیل گیر افتادن آنان زیر آوار 6 نفر فوتی داشته‌ایم و دو نفرهم که زخمی شده بودند با بالگرد به بیمارستان انتقال داده شده و نجات یافته‌اند. در حال حاضر پاکسازی منطقه از افرادی که برداشت غیر مجاز از معدن می‌کنند، توسط تیمی متشکل از محیط زیست، نیروی انتظامی، منابع طبیعی، بخشداری و صنعت و معدن انجام می‌شود.

شورای تأمین چند ماه قبل به این بحث ورود پیدا کرده و مصوباتی را هم داشته که اگرصنعت و معدن و بخصوص محیط زیست جدی‌تر ورود می‌کرد و مصوبات شورای تأمین شهرستان را اجرایی می‌کرد، خسارات کمتری را شاهد بودیم.
فرماندار اسفراین با اشاره به اینکه برای ایمن‌سازی و جلوگیری از برداشت‌های غیرقانونی اقدام به راه‌اندازی ایست و بازرسی در محوطه معدن کرده ایم، افزود: تا قبل از اردیبهشت ماه امسال تعداد افرادی که برای برداشت سنگ روی به «آلبلاغ» می‌رفتند خیلی زیاد نبود، اما بعد از آن شاهد حضور 700تا 800 نفر بودیم. با برخی از دلالان نیز برخورد صورت گرفته و دو نفر از آنان بازداشت و برای یک نفر هم احضاریه ارسال شده که پیگیر صدور قرار تعقیب برای بقیه آنان هستیم.

عناوین برگزیده
ریل نجات صنعت
با حضور کارشناسان بررسی شد: دولت چهاردهم چه سیاستی را در حوزه صنعت باید در پیش بگیرد؟

ریل نجات صنعت