تاریخ: ۱۱ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۰۸:۵۵
بازدید: ۲۳۷
کد خبر: ۷۹۲۲۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

معادن بزرگ زامبیا تولید طلای خود را گزارش نمی‌دهند

می متالز - به گفته یکی از مقامات ارشد وزارت معادن زامبیا، دولت این کشور قصد دارد شرکت‌های معدنی مس را ملزم به اعلام طلای تولیدی خود کند تا درآمد حاصل از منابع معدنی را افزایش دهد.
معادن بزرگ زامبیا تولید طلای خود را گزارش نمی‌دهند

به گزارش می متالز و به نقل از Reuters، دبیر دایم وزارت معادن زامبیا در نشست خبری اعلام کرد که این کشور به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ مس در جهان، به حجم زیادی از درآمد خود دست نمی‌یابد؛ زیرا تنها یک معدن بزرگ، تولید طلای خود را گزارش می‌کند. سال گذشته معدن کانسانشی شرکت فرست کوانتم چهار هزار و 200 کیلوگرم طلا تولید کرد و تنها معدنی بوده است که تولید طلای خود را اعلام می‌کند. این در حالی است که بیش از 70 درصد درآمد ارز خارجی زامبیا از محل معدن‌کاری حاصل می‌شود؛ شرکت‌های Barrick Gold Corp، گلنکور و ودانتا سایر شرکت‌های فعال در این کشور منطقه جنوب آفریقا هستند.

به گفته Mulenga دبیر دایم وزارت معادن زامبیا، این کشور برای تولید طلا در سال آینده هدف 40 هزار کیلوگرم تعیین کرده است که از منابع اولیه و ثانویه شامل معدن‌کاری کوچک‌مقیاس و دستی تامین خواهد شد. وی همچنین گفت که برخی شرکت‌های معدنی تولید طلای خود را اعلام نمی‌کنند و این‌گونه استدلال می‌کنند که مقادیر بسیار ناچیزی استخراج می‌شود که به عنوان مس فروخته می‌شود. این شرکت‌ها ادعا کرده‌اند که این مقادیر طلا به نوعی ناخالصی هستند، در حالی که طلا فلزی گران‌بها است و ناخالصی محسوب نمی‌شود. در برخی موارد، شرکت‌های معدنی طلا را در بلیستر مس مخفی می‌کنند. سیستمی باید طراحی و اجرا شود تا این طلا حساب‌رسی شود.

شرکت سرمایه‌گذاری معدنی زامبیا ZCCM-IH در همین نشست خبری اعلام کرد که در اکتشاف، استخراج، فرآوری و تجارت طلا سرمایه‌گذاری خواهد کرد. این شرکت عملیات اکتشافی اولیه را در شمال غربی زامبیا با همکاری وزارت معادن بر عهده گرفته و احتمال می‌رود که در 3ماهه نخست سال آینده عملیات معدن‌کاری را آغاز کند.

شرکت ZCCM-IH همچنین در اقدامی برای به رسمیت شناختن معدن‌کاران کوچک‌مقیاس و دستی، مراکزی برای خرید طلا در مناطق استراتژیک با ذخایر مناسب احداث کرده است. این شرکت اعلام کرد که دانش فنی لازم را برای برنامه‌ریزی معدنی و ایمنی در اختیار معدن‌کاران دستی قرار خواهد داد و امکان دسترسی به ماشین‌آلات خاکبرداری و واحدهای فرآوری را برای آن‌ها فراهم خواهد کرد.ش

عناوین برگزیده