تاریخ: ۱۲ آذر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۷:۱۱
بازدید: ۳۶۳
کد خبر: ۸۰۲۹
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه:

همکاری ایران و ترکیه در صنعت سنگ امکان‌پذیر است

می متالز - فصل جدیدی در اقتصاد ۲کشور ایران و ترکیه باز شده و می‌توان از این شرایط به سود بخش معدن و صنایع وابسته به آن به ویژه در صنعت سنگ تزئینی استفاده کرد.
همکاری ایران و ترکیه در صنعت سنگ امکان‌پذیر است

به گزارش می متالز، به گفته تاجران مشترک ایران و ترکیه، این موضوع تا جایی می‌تواند پیش رود که بحث رقابت در بازارهای ثانویه سنگ نیز به همکاری و دوستی تبدیل شود و در نهایت بتوان حاکمیت نرخی و عرضه محصولات سنگی را در کشورهای ثالث که خریدار سنگ ایران هستند، به‌دست آورد اما برای رسیدن به این هدف لازم است اطلاعات کافی از وضعیت معادن و همچین ظرفیت‌های ایران تهیه کرد و در اختیار سرمایه‌گذاران و فعالان صنعت معدنکاری ترکیه قرار داد که نیازمند برنامه‌ریزی است.


ترک‌ها از بازار ایران اطلاعات کافی ندارند

رضا کامی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه درباره برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در ترکیه اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه‌های مختلف برای شناساندن ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مختلف هر کشوری به ویژه ایران مفید است. با توجه به امنیت اقتصادی میان ایران و ترکیه می‌توان از این موضوع برای رسیدن به اهداف تعریف شده در بخش معدن و صنایع وابسته به آن استفاده کرد.به گفته وی، تا آنجایی که ما اطلاع داریم فعالان اقتصادی ترکیه اطلاعات کافی از ظرفیت ایران ندارند بنابراین لازم است در فصل‌ها و ماه‌های مختلف برنامه‌ریزی شده و نمایشگاه‌های مختلف در زمینه‌های صنعتی، معدنی و تجاری برگزار شود.کامی همچنین تاسیس مرکز تجاری ایران در ترکیه را یکی از ضرورت‌ها و تقابل اقتصادی دانست و گفت: چند ماه پیش مرکز تجاری ترکیه در ایران شکل گرفت، البته سال‌ها این صحبت‌ها بین ایران و ترکیه بوده و موافقتنامه‌های آن نیز وجود دارد، نیاز به مجوز ویژه‌ای با توجه به توافقات گذشته برای گسترش این فعالیت‌ها نخواهد بود.
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه در ادامه سخنانش به راه‌اندازی مرکز تجاری دائمی ایران در استانبول یا هر شهر دیگری در ترکیه اشاره کرد و معتقد است از این راه می‌توان بخش اعظمی از توانمندی‌های ایران را در آن به نمایش دائمی گذاشت؛ به این شکل که با استفاده از کارشناسان و کسانی که اطلاعات کافی از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کشور دارند، زمینه را برای اطلاع‌رسانی بازرگانان ترک فراهم کنیم.


اقتصاد ایران و ترکیه مکمل همدیگر

بیشترین ارتباطی که ایران و ترکیه می‌توانند در حوزه تجاری با یکدیگر برقرار کنند باید مورد بررسی قرار گیرد. در این میان به نظر می‌رسد اقتصاد ایران و ترکیه مکمل یا تکمیل‌کننده همدیگر هستند و در بیشتر مواقع ظرفیت‌ها و نیروهای ما در ایران با ترکیه مغایرتی ندارد. کامی با بیان این مطلب ادامه داد: بخشی از صنایع و معادن ایران می‌توانند با فناوری و توان بازار ترکیه مکمل یکدیگر شده و خارج از بازار ایران و ترکیه در بازارهای منطقه با همگرایی به پیشرفت برسند.ایران و ترکیه در یک برهه زمانی، فعالیت روی معادن سنگ تزئینی و تجارت در این بخش را آغاز کردند. با این تفاوت که اکنون ترکیه نسبت به ایران از پیشرفت قابل قبول و بالاتری برخوردار است. رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه درباره اینکه می‌توان به ارتباط ایران و ترکیه دست یافت یا خیر، اظهار نظر کرد و گفت: با توجه به پیشرفت‌ها در حوزه فناوری ساخت و پردازشی که ترک‌ها در حوزه سنگ تزئینی به‌دست آوردند و در کنار آن توجه به ذخایر معدنی خوب ایران می‌توان به همکاری در این صنعت امیدوار بود و حتی نیاز ترکیه را به برخی از سنگ‌ها تامین کرد. برای نمونه سنگ گرانیت در ترکیه کمیاب است و ما ذخایر مناسبی از این نوع سنگ در کشور داریم، پس می‌توانیم بخشی از نیاز ترکیه به گرانیت را تامین کنیم. وی با بیان این مطلب در ادامه افزود: گاهی اوقات اتفاق افتاده که کشورهای ثالث، خریدار سنگ‌های ایران و ترکیه‌اند که در بیشتر موارد از رقابت‌های نامعقول ایران و ترکیه سوء استفاده کردند و ایران و ترکیه نتوانستند محصولات خود را با نرخ متعارف در بازار عرضه کنند، در نهایت موجب کاهش نرخ محصولات شده و روند نزولی به خود گرفته‌اند. در این میان می‌توان با همکاری فعالان معدن این ۲کشور بحث رقابتی در بازارهای ثانویه را به همکاری و دوستی تبدیل کرد تا در نهایت بتوان حاکمیت نرخی و عرضه محصول در کشورهای ثالث را به‌دست آورد.وی در پاسخ به اینکه تا چه اندازه می‌توان روی برگزاری نمایشگاه‌های اختصاصی یا حتی تخصصی در کشورهای همسایه همچون ترکیه مانور داد و از آن به سود بخش‌های مختلف صنعت، معدن و تجارت استفاده کرد اینگونه پاسخ داد: با توجه به شرایط فعلی و مسائلی که در منطقه وجود دارد، برگزاری این نمایشگاه و در کنار آن همزمان شدن ملاقات رئیسان جمهور ۲کشور معنای ویژه‌ای گرفته و زمینه را برای همکاری مناسب فراهم کرده است. به گفته کامی، در این شرایط بسترهای خوبی وجود دارد و فصل جدیدی در اقتصاد ۲کشور باز شده که می‌تواند بازتاب خوبی داشته باشد. به نظر می‌رسد برای رسیدن به هدف‌های تعریف شده به منظور برگزاری این نمایشگاه‌ها نیازمند تبلیغات بیشتر و اطلاع‌رسانی آنها در بخش‌های مختلف هستیم.


همکاری در حوزه صنایع معدنی

اکنون یکی از بازارهای موادمعدنی که میان ایران و ترکیه از شرایط مطلوبی برخوردار است، در حوزه صنعت سرب و روی است چراکه به دلیل کاهش ذخایر این ماده معدنی و کمبود مواد اولیه آن برای صنایع پایین‌دستی کشور، شاهدیم فعالان این بخش نسبت به واردات خاک روی از ترکیه اقدام می‌کنند. به گفته بسیاری از آنها، واردات خاک روی برای واحدهای پایین‌دستی صرفه اقتصادی دارد و آنها تعامل خوبی با یکدیگر دارند. به گفته کارشناسان و تاجرانی که هم شرایط موجود ایران را می‌دانند و هم با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ترکیه در حوزه معدن و دانش فنی آنها آشنا هستند، آنچه می‌تواند ما را در رسیدن به اهداف معدنی خود برای ایجاد و راهیابی به بازارهای جدید یاری دهد، مشاوره با تاجران بین‌المللی است.

منبع: صمت
عناوین برگزیده