به گزارش می متالز، ولی داداشی نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی گفت: تعدادی از افراد متنفذ در وزارت راه و شهرسازی که سابقا در این وزارتخانه سمت داشتند در قالب یک شرکت خصوصی و از طریق رانت و ویژهخواری پروژه راهآهن آستارا- آستارا بین ایران و آذربایجان را در دست گرفتند که متاسفانه این پروژه در این مدت هیچ پیشرفتی نداشته و ضرر و زیانهای زیادی در سطح ملی به کشور وارد شده است.
وی افزود: بر اساس قرارداد بین ایران و آذربایجان 62 میلیون دلار از سوی آذربایجان در این پروژه سرمایهگذاری شده اما متاسفانه تاکنون تنها 10 درصد پیشرفت داشته و خط آهن آن کشیده شده و انبارها و توقفگاههای آن احداث نشده است.
نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: یکی از افراد متفذ وزارت راه که در این شرکت فعال است فرزند خود را برای امضای قرارداد به آذربایجان میفرستد و با گرفتن 30 میلیون دلار قرارداد تکمیل این پروژه را که پیش از این در دست پیمانکار دیگری بود امضا میکند اما باز هم پروژه خوابیده و هیچ پیشرفتی ندارد.
داداشی خاطرنشان کرد: من پیگیریهای زیادی برای رفع موانع احداث این پروژه داشتم اما با وجود رفع موانع و مشکلات قانونی آن متاسفانه شاهد توقف و عدم پیشرفت کار توسط پیمانکار پروژه هستیم.
وی افزود: بر اساس قرارداد امضا شده بین ایران و آذربایجان سرمایهگذار این پروژه آذربایجان است و توافق شده پس از تکمیل پروژه کشور آذربایجان بتواند 25 سال بدون پرداخت عوارض از این خط استفاده کند اما نکتهای که در این جا هست این است که پروژه تکمیل نشده و تنها خط آهن آن احداث شده و آذربایجان سه سال است از این خط آهن به صورت رایگان استفاده میکند و نکته جالبتر اینکه این سه سال جزو 25 سال محسوب نشده چرا که قبل از اتمام پروژه این استفاده و بهرهبرداری انجام میشود.
نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:به دنبال پیگیریهایی که من داشتم بنا بود تا پاییز 97 این پروژه تکمیل و راهآندازی شود اما پائیز 98 هم به پایان رسیده و هنوز پروژه تکمیل و راهاندازی نشده است و با این وضعی که وجود دارد فکر نکنم تا 5 - 6 سال آینده هم پروژه تکمیل شود.
داداشی خاطرنشان کرد: موضوع دیگر در این باره ایجاد پایانه بارگیری مرزی برای تریلی و کامیونهایی است که از ایران به آذربایجان و بالعکس سفر میکنند. در حال حاضر کامیونها و تریلیهایی که از ایران و بالعکس سفر میکنند از گمرک آستارا تردد خودرو انجام میدهند که دارای 30 هزار متر انبار کالاست و وزارت راه برای اینکه میخواهد کریدور شمال به جنوب به خط آذربایجان وصل شود کلنگزنی این پایانه مرزی را امروز انجام داده است.
وی افزود: اینکه کریدور شمال به جنوب به خط آستارا وصل شود امر مطلوبی است اما نکتهای که وجود دارد این است که کل مساحت پایانه 4 هکتار در مقابل مساحت 50 هکتاری گمرک آذربایجان است و این پایانه انباری که برای تخلیه بار زیاد قابل استفاده باشد، ندارد.
داداشی خاطرنشان کرد: من موضوع پروژه راه آهن آستارا - آستارا را از طریق سوال از وزیر راه پیگیری میکنم و کسانی که در این پروژه کارشکنی کردهاند را به صورت علنی افشا خواهم کرد و همچنین از وزارت راه به خاطر عدم پیشرفت در ماجرای این پروژه به کمیسیون اصل نود شکایت میکنم.