به گزارش می متالز، در این میان کسبوکارهای اینترنتی به دلیل کاهش فروش دچار خسارت شدند. بر اساس گزارشهای دریافتی، کسبوکارهای بزرگ این حوزه به دلیل شناخت برندشان از سوی مشتریان، با کمترین کاهش فروش (حدود ۳۰ درصد) روبرو بودند. با احتساب این کاهش و در نظر گرفتن نسبت حجم بازار، تخمین زده میشود، کسبوکارهای متوسط و کوچک این حوزه با کاهش فروش بیش از ۸۰ درصدی در روزهای قطعی کامل اینترنتی روبرو بوده باشند.
این در حالی است که خسارت حاصل از کاهش فروش، تنها یکی از خسارتهای مستقیم واردشده به کسبوکارهای تجارت الکترونیکی است. هزینههای اجاره زیرساختها و سرویسهای لازم، نیروی انسانی بدون فعالیت، توقف کمپینها و برنامههای بازاریابی، از دست دادن جایگاه در موتورهای جستجو، عدم امکان ارائه سرویس به مشتریان خارج از کشور، از دست دادن اعتماد مشتریان و پیامدهایی از این دست، بخش دیگری از خسارتهای واردشده به کسبوکارهای اینترنتی هستند.
فقدان آمار رسمی، محاسبه دقیق هزینه قطع اینترنت بر فعالیتهای مالی، تجاری و خدماتی را دشوار کرده است.
با این حال، موسسه NetBlocks اما که آزادی بهرهمندی از شبکه اینترنت در سراسر جهان را رصد میکند، برآورد کرده است که هزینه قطع روزانه اینترنت در ایران معادل ۶۴ میلیون دلار بوده است.
این بررسی بر پایه سهم اینترنت در تولید ناخالص داخلی از مله مبادلات مالی، تجاری و خدمات بخش خصوصی و دولتی انجام شده است.
این در حالی است که اگر در آمریکا یک روز اینترنت قطع شود، خسارت اقتصادی آن حدود ۷٫۳ میلیارد دلار خواهد بود.
جدول زیر هزینه قطع هر یک روز اینترنت را در کشورهای مختلف نشان میدهد: