به گزارش می متالز، این روزها رفتارهای هیجانی در بازار سرمایه موج میزند. صفهای خرید یا فروش دسته جمعی نمادهای بازار خصوصا نمادهای کوچک و متوسط اغلب بدون پشتوانه تحلیلی لازم است و در این میان، سهم بعضی شرکتهای زیانده با وجود ریسک بالا چنان رشد میکنند که تحلیلگران انگشت به دهان میمانند.
علاوه بر ضعف آموزش در بازار سرمایه ما جایخالی رتبهبندی سهمهای بازار و درجهبندی صندوقهای سرمایهگذاری هم محسوس است.
از سوی دیگر، مهمترین رسالت بازارسرمایه فراهمکردن امکان تامینمالی شرکتها و صنایع تولیدی و بنگاههای اقتصادی از طریق بازارسرمایه است که جز چند شرکت بزرگ بورسی، سایر شرکتها سهمی از کیک تامینمالی بازار سرمایه ندارند.
رضا عیوضلو مدیرعامل شرکت رتبه بندی اعتباری پایا در این خصوص بیان کرد: در رتبهبندی اعتباری سهمها، شرکتها به لحاظ ریسک اعتباری در طبقات مختلف ریسک قرار میگیرند؛ این رتبهبندی اگرچه با ارزش اعتباری شرکتها در ارتباط است، ولی لزوما نمیتوان گفت هر شرکتی که رتبه اعتباری بالاتری داشته باشد، قیمت سهم بالاتری دارد و قیمت سهمها را عمدتا ارزش شرکتها تعیین میکند.
وی ادامه داد: آنچه از دید بازار سرمایهای مهمتر و تاثیرگذارتر است، بحث تغییر رتبه شرکتها خواهد بود؛ برای مثال ارتقای رتبه اعتباری یک شرکت، اثر مثبتی بر ارزش سهم آن داشته و بررسیها و مطالعات نیز حاکی از وجود ارتباط رتبهبندی و ارزش سهمها است.
این کارشناس بازارسرمایه افزود: رتبهبندی اعتباری شرکتها در حال حاضر قابل انجام بوده و شرکت رتبهبندی اعتباری پایا گزارش رتبهبندی اعتباری ۵ شرکت را تاکنون منتشر کرده که ۲ شرکت، جزو شرکتهای پذیرفته شده در بورس تهران هستند.
وی در مورد مزایای رتبهبندی شرکتها گفت: عمده کارکرد رتبهبندی اعتباری شرکتها بحث تامین مالی است. جهت تامین مالی از طریق انتشار اوراق در بازار سرمایه باید حتما تضامین کافی ارایه شود و در حال حاضر تامین مالی از بازارسرمایه، چندان رونقی ندارد؛ گزارشهای بندی ریسک شرکتها را ارزیابی میکند و احتمال نکول را تخمین میزند.
عیوضلو افزود: صندوقهای سرمایهگذاری قابلیت درجهبندی داشته و شرکت رتبهبندی اعتباری پایا این مورد را هم انجام میدهد؛ درجهبندی اعتباری صندوقهای سرمایهگذاری بستگی به فاکتورهایی مثل عملکرد، پایداری صندوق، مدیریت صندوق و... دارد.
این فعال بازار سرمایه در مورد مهمترین موانع و چالشها بر سر راه رتبهبندی شرکتها و درجهبندی اعتباری صندوقهای سرمایهگذاری تصریح کرد: صنعت رتبهبندی اعتباری، صنعت نوپایی بوده و برای رشد نیازمند فرهنگ سازی است. این موضوع در گرو بعضی اقدامات حمایتی و تشویقی است؛ هر چند در سطح جهانی معمولا فرآیند رتبهبندی اعتباری شرکتها به صورت داوطلبانه انجام میشود اما؛ شرکتها برای تامین مالی نیازمند گزارشهای رتبهبندی اعتباری هستند و این نیاز در واقع اجباری برای رتبه بندی است. در کشور ما هم این مهم باید تقویت شود. مسیر تامین مالی از طریق بازار سرمایه در کشور ما بسیار روشن است و قطعا رتبه بندی اعتباری شرکت ها به رونق تامین مالی شرکت ها از بازار سرمایه کمک خواهد کرد.