تاریخ: ۳۰ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۰:۴۹
بازدید: ۷۲۶
کد خبر: ۸۰۹۳۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد:

قیمت‌های خرد "سنا" و دلار گران‌تر

می متالز - بسیاری از کارشناسان، موانعی پیش روی تحقق درآمد‌های پیش بینی شده در بودجه سال ۹۹ پیش‌بینی کرده‌اند.
قیمت‌های خرد "سنا" و دلار گران‌تر

به گزارش می متالز، شاهین احمدی، کارشناس بازار سرمایه در بررسی وضعیت نرخ برابری ریال با دلار گفت: برابری ریال با سبد‌های ارزی خارجی مسئله‌ای بنیادی است.

وی ادامه داد: زمانی که نرخ دلار توسط دولت در قیمت ۴۲۰۰ تومان تایید و تصویب شد، نرخ بازار افزایش یافت، همزمان سامانه نیما نیز راه اندازی شد، با افزایش دلار نیمایی و قرار گرفتن در مرز ۸۰۰۰ تومانی، دلار آزاد سنایی نیز در محدوده ۱۲ هزار تومان نوسان داشت.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به سامانه نیما و نرخ تسعیر دلار در سطح کلان بین صادرکننده و وارد کننده عنوان کرد: با افزایش نرخ نیمایی از ۸۰۰۰ تومان به ۱۲۰۰۰ تومان به نظر می‌رسد که در قیمت‌های خرد سامانه سنا، دلار با قیمتی بالاتر کلید خورده و معامله شود. 

وی یکی از موضوعات مهم را کسری بودجه شدید کشور دانست و افزود:بسیاری از کارشناسان، مشکلات متعددی پیش روی تحقق درآمد‌های پیش بینی شده در بودجه سال ۹۹ بر شمرده اند.

احمدی به جبران کسری بودجه اشاره کرد و گفت: دولت مجبور به جبران این کسری خواهد بود، نرخ تورم موجود نیز نسبت به سال گذشته رشد داشته و پیش بینی‌های داخلی و خارجی از نرخ رشد اقتصادی سال ۹۸ و ۹۹ حاکی از تداوم رشد منفی اقتصادی در سال ۹۹ و رشد منفی نزدیک ۱۰ درصدی در سال ۹۸ برآورد شده است. 

این کارشناس بازار سرمایه ضمن بیان نکاتی، چون "رشد اقتصادی منفی"، "کسری بودجه" و "عدد تورم اعلامی نهاد‌های رسمی و غیررسمی" از سال۹۶ تا ۹۸ و احتمالا ۹۹ خاطر نشان کرد: برآیند نکات ذکر شده این است که دلار نمی‌تواند حداقل در کوتاه مدت و طی یکسال آتی از کف ۱۲ هزار تومان پایین‌تر بیاید. 

وی ادامه داد: این نکته که تا چه سقفی شاهد رشد دلار هستیم به عوامل زیاد و شرایط جاری بستگی خواهد داشت.

احمدی در پایان خاطر نشان کرد: برآیند کسری بودجه، تورم نقدینگی و رشد اقتصادی از عوامل تعیین کننده سقف رشد دلار خواهد بود.

عناوین برگزیده