به گزارش می متالز، محسن بهمنى دهکردی رئیس فروش شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری گفتوگویی انجام داده که به شرح زیر است:
خوشبختانه با رویکرد کیفى موجود در مجموعه و همچنین شرایط ویژهای که وجود دارد، امسال وضعیت خوبی داشتیم. سال گذشته حدود ٥٥ هزار تن ورق به خودروسازان با کیفیت خودروسازى داده شد اما امسال و تا امروز موفق شدیم ٥٥ هزار تن تولید کنیم و تا پایان سال این رقم به ٨٥ هزار تن مىرسد. میزان یادشده تنها تولید ورق خودرویی است. در قسمت خودرو با رشد بسیار خوبی همراه بودیم. برای سال جاری و تا پایان اسفند ماه ٨٥ هزار تن سفارشگذاری انجام شده است. اما میزان کلی تولید برای امسال بیش از ٢١٠ هزار تن خواهد بود که تا به امروز در حوزه صنعتی حدود ١١٠-١١٥ تن تولید انجام شده است. این در حالی است که میزان کل تولید در سال گذشته ٢٠٠ هزار تن بود. باید به این نکته اشاره داشت که ترکیب به سمت کیفى در حال حرکت است. سعی ما بر این است که بیش از ٢١٠ هزار تن تولید داشته باشیم. البته با توجه به شرایط بازار فکر نمیکنم، میزان تولید بیش از ٢١٠ هزار تن باشد.
کمتر از ٥٠ درصد.
در سال جاری یک توسعه زیرسقف خواهیم داشت که به واسطه آن میتوانیم ورقهای رویه خودروساز را تولید کنیم. در حال حاضر ما تنها ورقهای داخلی را تولید میکنیم. خوشبختانه تمامی قطعات داخلی ٢٠٦ توسط ورق خودرو تامین میشود. اما از سال آینده ورق اکسپوز را در برنامه خواهیم داشت که ورق بدنه است. با تولید ورق بدنه ما عملا به ظرفیت ١٤٠ تا ١٥٠ هزار تن تنها با شرایط فعلی محصولات ایران خودرو و ساپکو خواهیم رسید. لازم به توضیح است که ما با شرکت رنو و پژو مذاکراتی در زمینه محصولات جدید یعنی ٢٠٨، ٣٠١ و ٣٠٨ داشته و پس از این توسعه زیرسقف به تولیدات اضافه خواهد شد. ١٥٠ هزار تن یادشده با محصولات فعلی محقق میشود اما با ورود محصولات جدید ظرفیت افزایش پیدا میکند. ورقها را برای تست به شرکت رنو ارسال کردهایم و خوشبختانه تستهای موردنظر را پاس کردهاند. در واقع تست ٢ گرید را کامل پاس کرده و در حال سفارشگذاری هستیم. همچنین با شرکت ساپکو و سیتروئن برای ورق اکسپوز و برای قطعات بزرگ که عمدتا گروه سایپا و ایران خودرو پرسکاری آنها را انجام میدهد، نشستهایی انجام گرفته است زیرا آنها نیز درخواست ورق دارند. فکر میکنم پس از انجام توسعه زیرسقف بتوانیم نزدیک ٢٠٠ هزار تن ورق خودرویی را تا ٢ سال آینده محقق کنیم.
با توجه به هزینهای که برای این خط انجام گرفته است، درست نیست ورق کامرشیال را تولید کرد. از سویی دیگر ما ظرفیت ٤٠٠ هزار تن در سال را در اختیار داریم، در نتیجه اگر ٢٠٠ هزار تن را به ورق خودرویی اختصاص دهیم با افزایش ظرفیت میتوانیم حداقل ١٢٠ هزار تنی که در بازار کامرشیال داشته و آنرا حفظ کرده و حتی در شرایط خاص آن را بیشتر کنیم.
قرارداد این طرح بسته شده است و برای عملیاتی شدن ٨ ماه زمان صرف خواهد کرد تا دانش فنی از انتقال پیدا کند. اجرای این طرح امسال شروع و امیدواریم ٦ ماه اول ٩٧ به اتمام برسد.
تمام استانداردهای لازم را در اختیار داریم. یعنی حتی برای خودرو ساز TS را داشته و از نظر نظامهای کیفیتی مشکل خاصی وجود ندارد. همچنین بهروزرسانیها انجام میشود. در حال حاضر که با شما گفتوگو میکنم، محموله ما در بندر به میزان حدود 10 هزار تن در حال حمل به سمت اسپانیا است.
خوشبختانه صادرات زیر پرچم فولاد مبارکه و حمایت این هلدینگ شروع شده است. در سال جاری با توجه به اینکه در نشستهای مختلف حضور داشته و به عنوان زیرمجموعه فولاد مبارکه به این کار ورود پیدا کردهایم. نظر هلدینگ هم این است که در آن قسمت از بازار که قابلیت تولید کمتر است را بدست بگیریم. در حال حاضر 10 هزار تن ارسال کرده و رایزنیها برای 5 هزار تن دیگر آغاز شده است. این صادرات ورق، مقداری برای صنایع رنگی و بخشی دیگر برای کامرشیال است.
با توجه به کیفی بودن محصولات برای بازارهای اروپایی هدفگذاری کردهایم اما در کنار آن بازارهای کشورهای منطقه با توجه به امنیتی که در آنها حاصل شده است به ویژه عراق، خوب و بالقوه است. اما در این بازارها در حال حاضر نیازی به ورق کیفی نیست. ورق کیفی هم هزینه خود را دارد. در این بازارها نیز در حال رایزنی هستیم اما بازار مطلوبی برای ما نخواهد بود. البته ممکن است براساس وظیفه به آنها ورود پیدا کنیم. در کل با توجه به شرایط فعلی و نظر هلدینگ فولاد مبارکه و بدنه جوان آن آینده خوبی پیشرو است. لازم به ذکر است امسال فولاد مبارکه میزان سهام خود را در شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری از 87 درصد به 93درصد رساند.
گفتوگو از محمدجواد بهآبادی