تاریخ: ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۶:۱۹
بازدید: ۳۸۱
کد خبر: ۸۱۸۰۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
آیا این سیمانی از خواب بیدار می‌شود!

«سخواف» دست به دامن «سشرق»

می متالز - با وجود برنامه ریزی «سخواف» برای توسعه و بهبود فرایند تولید، این شرکت فقط نسبت به ارائه خدمات فعالیت دارد و با وجود در اختیار داشتن سرمایه نسبتا مطلوب، از کمبود نقدینگی شدیدی رنج می‌برد.
«سخواف» دست به دامن «سشرق»

به گزارش می متالز، یکی از شرکت‌های زیانده حاضر در بازار پایه زرد، «سیمان مجد خواف» است که با سرمایه ۵۳۰ میلیارد ریالی، ۱۴۵ میلیارد ریال زیان انباشته دارد.

این شرکت سیمانی در دوره ۹ ماهه سال جاری بیش از گذشته زیان ساخت و با افزایش ۲۸ درصدی نسبت به دوره مشابه سال ۹۷، نزدیک به ۲۰ میلیارد ریال زیان خالص شناسایی کرد.

یکی از نکات جالب توجه «سخواف» حجم بسیار پایین فروش و درآمد‌های عملیاتی است؛ در شرایطی که این شرکت سیمانی از نظر مبلغ سرمایه، در رتبه بیست و چهارم گروه سیمان قرار دارد اما؛ از حیث مبلغ فروش در قعر فهرست رتبه بندی‌ها جای می‌گیرد.

در بین شرکت‌های سیمانی که سال مالی مشابه با «سخواف» دارند (پایان اسفند ماه)، بر اساس صورت‌های مالی دوره ۹ ماهه، این شرکت در رتبه سی‌اُم شرکت‌های سیمانی از منظر مبلغ درآمد‌های عملیاتی قرار می‌گیرد.

نکته مهم در خصوص عملیات شرکت این است که هیچ گونه محصولی تولید نمی‌شود؛ در واقع، به دلیل کمبود نقدینگی و عدم راه اندازی و تکمیل ماشین آلات و بهره برداری کامل از کارخانه، «سخواف» قادر به فعالیت تولیدی نیست و در حال حاضر تنها به ارائه خدمات کارمزدی سایش و آسیاب کلینکر، آن هم فقط به شرکت سیمان شرق، مشغول است.

بنابراین، در حال حاضر این شرکت از وضعیت عملیاتی مطلوبی برخوردار نیست و در حداقل‌ها سیر می‌کند؛ هر چند که راه اندازی طرح توسعه می‌تواند گره تولید و فروش را باز کند اما؛ تا زمان تأمین نقدینگی، این پروژه نیز به خواب فرو رفته است.

در نظرسنجی در خصوص معاملات «سخواف»، ۵۱ درصد از شرکت کنندگان موقعیت خرید و ۴۹ درصد موقعیت فروش را برگزیده‌اند.

همان‌طور که نتیجه نظرسنجی حاکی از تقاضای بالا برای این سهم است، نگاهی به معاملات انجام شده از ابتدای سال جاری تا به امروز نیز نشان می‌دهد که حدود ۳۵ هزار خریدار در مقابل، ۳۰ فروشنده ظاهر شده‌اند.
حقوقی‌ها در این مدت ۲.۵ میلیون از سهام این سیمانی را به حقیقی‌ها واگذار و خود پایه‌های خروج را بنا کردند.

شایان ذکر است که «سخواف» بازدهی مطلوب ۱۷۴ درصدی را در کارنامه سال جاری ثبت کرده است. ارزش بازار این شرکت در حال حاضر بالغ بر ۳۰۵۰ میلیارد ریال است که چندان با عملیات نصفه و نیمه شرکت همخوانی ندارد.

به نظر شما این سهم همچنان بر مدار صعود می‌چرخد؟

نظرات بینندگان
Smn
-
تاریخ : ۰۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۲
به نظر یه رشد 300%رو از سخواف با این توضیحات میبینم همیشه بازار سرمایه ما برعکس عمل می‌کنه ...مثال سخواف همانند شپلی قبل از راه اندازه که از40تومن شد 900تومن
عناوین برگزیده