به گزارش می متالز، سهام گروه خودرویی با عوامل بازدارنده زیادی نظیر عدم تطابق قیمتهای بازار با قیمتهای درج شده در صورتهای مالی ماهانه، مشکل تامین قطعات، جهش قیمتها در بازار و پا پس کشیدن خریداران در نیمه نخست سال و اثر محسوس تشدید تحریمها در نیمه نخست سال دست و پنجه نرم کردند. مجموعه تمام این عوامل که به صورت زنجیروار از شرکتهای مادر به شرکتهای کوچکتر و تامین کننده منتقل شده بود، روند تولید و فروش بسیار ضعیفی را در نیمه نخست سال برای این شرکتها رقم زد. به نحوی که برخی از شرکتهای بزرگ خودرویی در شش ماه ابتدایی سال رقم فروشی در حد دو ماه از سال گذشته داشتند. اما با شروع روند رو به رشد نرخ فروش ثبت شده در صورتهای ماهانه و بهبود روند تولید و فروش در ماههای ابتدایی پاییز رفته رفته فضای عملکرد این شرکتها بهبود یافت. لازم به ذکر مجدد این موضوع است که قیاس عملکرد دیماه با متوسط نسبتا ضعیف تابستان و پاییز مهمترین دلیل پرواز نسبتها است.
در جدول زیر به صورت کیفی وضعیت تولید، نرخ و مبلغ فروش شرکتهای خودرویی و قطعهساز آورده شدهاست.
توضیح: وضعیت نرمال به شرایطی گفته میشود که اختلاف عملکردی در بازه 5- تا 5 درصد قرار گرفته باشد. در مرحله بعد در وضعیت کمی خوب و کمی ضعیف قرار میگیریم. این صفت کیفی به اختلاف عملکرد بین 5 تا 15 درصد در بازه مثبت و منفی اطلاق میشود. بازه 15 تا 30 درصد مثبت را با صفات خوب و بازه 15- تا 30- درصد را با صفت کیفی ضعیف مشخص کردهایم و در نهایت بازه تغییر بیشتر از 30 درصد و کمتر از 30- درصد با توصیفات خیلی خوب و خیلی ضعیف مشخص شدهاست.