گزارش می متالز، «علی امام» گفت: برای تحقق این هدف، «کمیته ساخت داخل» در شرکت راه آهن شهری تهران ایجاد شده است تا ضمن حمایت از تولید داخلی و بهره گیری از ظرفیت شرکتهای صنعتی کشور، راههای کاهش هزینه تامین تجهیزات و قطعات مترو را در شرایط تحریمی بررسی کند.
وی افزود: هدف اصلی کمیته «ساخت داخل» تکیه بر توانمندی شرکتهای ایرانی جهت تامین نیازمندیهای سختافزاری خطوط و ایستگاههای مترو در شرکت راهآهن شهری تهران و حومه (مترو) است.
امام تصریح کرد: کمیته ساخت داخل باید پیمانکاران واجد شرایطی را انتخاب کند که ضمن رعایت استانداردهای مورد تایید شرکت مترو، بتوانند تجهیزاتی همانند قطعات واگن، آسانسور و پلهبرقی را با بهترین کیفیت و هزینه قابل قبول، از محل تولید داخل تامین کنند.
وی با اشاره به اینکه هیأت مدیره شرکت مترو بر سرعت بخشیدن در بهرهگیری از توان شرکتهای داخلی تاکید دارد، گفت: خوشبختانه فراخوان این کمیته به شرکتهای داخلی تاکنون با استقبال خوبی مواجه شده است.
تهران در حال حاضر دارای ۷ خط فعال مترو به طول ۲۴۶ کیلومتر با ۱۲۷ ایستگاه است و طبق برنامه توسعه، این تعداد به ۱۱ خط افزایش خواهد یافت.
شمار واگنهای فعال در مترو تهران هم اکنون یک هزار و ۲۳۰ واگن، برابر ۱۵۷ قطار است که روزانه بهطور میانگین بیش از ۲ میلیون مسافر را جابهجا میکنند.
مترو تهران در روز تشییع پیکر سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی موفق شد به رکورد جابهجایی ۲ میلیون و ۹۵۰ هزار سفر در روز دست یابد.
بنا به اعلام مسئولان مربوطه، در آذر ۱۳۹۶، تعداد سفر با مترو تهران از مرز ۷ میلیارد و ۵۸۷ میلیون سفر گذشت و به این ترتیب توانست از رکورد جمعیت فعلی جهان عبور کند.
اولین خط مترو تهران یعنی خط ۵ در سال ۱۳۷۷ میان تهران و کرج راه اندازی شد.