به گزارش می متالز، کمپرسور انتقال گاز سکوی نوروز ۲ با عنوان THERMODYN ساخت شرکت جنرال الکتریک است که چند سال پیش روی سکوی نوروز ۲ نصب شده بود و به دلیل کارکرد طولانی مدت به تعمیر اساسی نیاز داشت.
برزگر، سرپرست اجرای پروژه در توضیح این مطلب گفت: کمپرسور گاز در کارخانجات نفتی وظیفه افزایش فشار گاز برای مصارف مختلف (مانند تامین فشار گاز مورد نیاز توربینهای مولد برق، تزریق گاز به چاه برای استحصال بهینه نفت از میدانها و…) یا انتقال گاز به کارخانجات دیگر را بهعهده دارد. کمپرسور گاز سکوی بهره برداری نوروز ۲ به منظور افزایش فشار گاز تا نزدیک به ۴۰ بار برای صادرات گاز به سکوی ابوذر استفاده میشود.
وی افزود: این کمپرسور از زمان نصب و راه اندازی تاکنون با وجود از کار افتادن سیستمهای نشت بندی گاز و دامنه ارتعاش نسبتا بالای روتور به دلیل نیازهای عملیاتی و محدودیتهای موجود هیچگاه تعمیر نشده بود.
برزگر گفت: عملیات اجرایی با باز کردن، ترمیم قطعات معیوب و تعویض نشتبندهای کمپرسور آغاز شد، اما با مشاهده رسوبهای به جا مانده از سالها نشتی گاز و مایع به درون پوسته کمپرسور تصمیم بر آن شد که همه قطعات دوار و ثابت (یا همان باندل) از محل خود خارج و در کارگاه سکو به دقت باز، تمیزکاری و بررسی شوند که این مهم به همت کارکنان واحد مکانیک انجام شد و پس از تعمیر و بعضا تعویض قطعات فرسوده همه اجزای کمپرسور با دقت و مطابق با استانداردهای سازنده در پوسته کمپرسور نصب شدند.
وی افزود: با انجام این عملیات، افزون بر رفع نشتی گاز به بیرون از کمپرسور، میزان دامنه ارتعاشات یاتاقانهای کمپرسور گاز نزدیک به ۳۰ درصد کاهش یافته و در محدوده مجاز قرار گرفته است. نکته مهم اینکه از هنگام راهاندازی این کمپرسور گاز همواره دامنه ارتعاش بالاتر از محدوده مجاز بوده که با انجام تعمیرات انجام شده این مشکل به صورت کلی برطرف شده است.
سرپرست اجرای پروژه با بیان اینکه دومین بخش پروژه مربوط به گروه ابزار دقیق شامل طراحی، ساخت و راهاندازی مسیر گاز خشک برای مصرف در سیستم نشت بندهای کمپرسور گاز است، گفت: نشت بندهای این نوع کمپرسورها برای نشتبندی از گاز متراکم شده خود استفاده میکند که با توجه به ماهیت گاز میدان نوروز و ادوات پایین دستی کمپرسور عمدتا گاز ورودی به سیستم نشتبند کمپرسور همراه با مایعات همراه نفت بوده که سبب از کار افتادن سیستم نشتبند میشد.
وی ادامه داد: بنابراین تصمیم بر این شد یک خط گاز مجزا که دارای کیفیت مناسب از لحاظ مایعات و ذرات همراه است استفاده شود، به این منظور طراحی و ساخت مسیر جدید به همراه نصب ادوات ابزار دقیق مختلف مانند کنترل ولو و برنامه نویسی آن در سیستم DCS و همچنین باز و بسته کردن سنسورها و ادوات ابزار دقیق به همراه کالیبره کردن آنها در محل ضروری بود که از سوی همکاران واحد ابزار دقیق سکو انجام شد.