تاریخ: ۲۴ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۵۱
بازدید: ۳۲۲
کد خبر: ۸۲۷۸۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
آب پاکی مسوولین استان به نگرانی فعالین زیست محیطی؛

همه چی آرومه/ معدن طلای اندریان عاری از آلودگی!

می متالز - برخلاف نگرانی های فعالین زیست محیطی در خصوص آلودگی های زیست محیطی معدن طلای اندریان، مسئولین استانی این ادعا را به کلی رد می کنند.
همه چی آرومه/ معدن طلای اندریان عاری از آلودگی!

به گزارش می متالز، براساس آمارها، بیش از ۶۵۰ واحد معدن در آذربایجان شرقی وجود دارد که ۴۱۱ مورد آن فعال است؛ همچنین حداقل ۱۰ نوع ماده معدنی این استان در سطح ملی مطرح است که کانی‌های فلزی چون مولیبدن، طلا، مس و نفلین سینیت از آن جمله اند.

ورزقان یکی از شهرهای مهم معدنی آذربایجان شرقی است و آن را باید شهرستان طلایی استان نامید؛ شهرستان ورزقان دارای چندین معدن مهم طلاست که فعالیت های اکتشافی و بهره برداری در ۲ معدن طلای «اندریان» و «مزرعه شادی» اکنون در حال انجام است، معدن طلای اندریان ۱۲۰ هکتار وسعت و ۳۰ میلیون تن ذخیره طلا با عیار پنج درصد دارد.

چندی قبل جمعی از فعالان و تشکل های زیست محیطی آذربایجان شرقی در نامه ای سرگشاده به رئیس قوه قضائیه خواستار ورود دادستان کل کشور به بحران آلودگی معدن طلای اندریان شدند.

فعالین محیط زیست در این نامه با تاکید بر ضرورت حفظ سلامت محیط زیست برای نسل فعلی و آیندگان، به استفاده از ترکیبات سیانور در استحصال طلا از معدن اندریان اشاره شده و با ابراز نگرانی از آلوده شدن منابع آب و خاک ارسباران، خواستار دستور ویژه رئیس قوه قضائیه در رسیدگی به بحران زیست محیطی معدن طلای اندریان در شهرستان ورزقان آذربایجان شرقی شده بودند.

مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی نیز در واکنش به مباحث مطرح شده پیرامون این معدن گفت: طلای اندریان در طول چند سال نتوانسته بود ارزیابی زیست محیطی را کسب کند که به همین دلیل از سوی محیط زیست مجوزی برای بهره‌برداری صادر نمی‌شد اما بعد از جلسات مختلف و فشرده در سازمان محیط زیست، تصمیم بر این گرفته شد بدون صدور مجوز در این معدن نظارت و پایش به صورت مستمر انجام شود.

حمید قاسمی افزود: فعالیت های این معدن توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان  به‌شدت کنترل می‌شوند و چاه های پیزوتری جهت نمونه برداری و کنترل نشت و نفوذ سیانید در اطراف هیپ ها حفر شده و همکاران ما به صورت مداوم نمونه برداری و آزمایشات لازم را انجام می دهند.

وی ادامه داد: جهت جلوگیری از نفوذ سیانید تمامی استخرها و هیپها با ورق های ژئوممبرن عایق کاری شده اند و علاوه بر اینها لوازم پرنده پران و فنس کشی نیز در اطراف استخرها جهت جلوگیری از ورود حیات وحش تعبیه شده است.

معاون حفاظت آب منطقه ای آذربایجان شرقی نیز پیرامون این مساله گفت: تمام نتایج آزمایشات آب در استان نشان می دهد مشکل خاصی در خصوص آلودگی وجود ندارد.

مجتبی جلیل زاده افزود: ‌ولی با این وجود واحد ها مکلف هستند به صورت مستمر آزمایش های سنجش آلودگی آب را انجام دهند.

استاندار آذربایجان شرقی نیز با تاکید بر اینکه باید از مواهب خدادادی به خوبی استفاده شود و در صورت بهره برداری درست مشکلات زیست محیطی وجود نخواهد داشت، گفت: ‌ تحقیقات نشان می دهد منبع آلودگی برای آسیب ‌رساندن به انسان،  محیط زیست، آب و احشام در معدن طلای اندریان ورزقان وجود ندارد.

محمدرضا پورمحمدی اظهار کرد:  دغدغه رسانه‌ها و مسئولان در خصوص آلودگی ها خوب است اما باید کارشناسانه بوده و به درستی مصداق آیینه برای جامعه باشند ‌ چون در مورد مسائل حساس زیست محیطی باید دقت و کار کارشناسی و آمارهای دقیق در کار باشد.

استاندار آذربایجان شرقی افزود: بر خلاف بعضی که تصور می کنند تکنولوژی آسیب های زیست محیطی را به همراه دارد تکنولوژی مناسب می تواند مانع آسیب های زیست محیطی باشد.

وی یادآور شد: ‌ به دنبال انجام بی خطرترین روش های استخراج معدنی در آذربایجان شرقی هستیم اما به هر ترتیب آلودگی های هیدرولوژیک و نگران‌کننده در معدن اندریان وجود ندارد.

عناوین برگزیده
غروب برج‏‏‌های چینی/ خرید و فروش خانه‌های چندسال ساخت از نوساز‌های بازار مسکن چین سبقت گرفت و همزمان قیمت این خانه‌ها افت کرد؛ این علامت «اصلاح رفتاری» چینی‌ها از سال‌ها سرمایه‌گذاری ملکی به «خروج از این پناهگاه» است
«بلوغ» مشهورترین بازار سفته‏‏‌بازی ملکی در جهان؛ بازار «ثانویه» فروش خانه در چین بعداز ۳۴ سال رونق گرفت

غروب برج‏‏‌های چینی/ خرید و فروش خانه‌های چندسال ساخت از نوساز‌های بازار مسکن چین سبقت گرفت و همزمان قیمت این خانه‌ها افت کرد؛ این علامت «اصلاح رفتاری» چینی‌ها از سال‌ها سرمایه‌گذاری ملکی به «خروج از این پناهگاه» است