تاریخ: ۲۳ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۳۰
بازدید: ۲۳۱
کد خبر: ۸۲۸۴۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

افزایش 60 درصدی تعداد تخلفات صنفی در کاشمر

می متالز - رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت کاشمر گفت: طی 9 ماهه ابتدای سال جاری نسبت به سال گذشته 60 درصد در بازرسی‌ها، 30 درصد در گزارش تنظیم شده، 10 درصد در ارزش ریالی و 60 درصد در تعداد تخلفات افزایش داشته‌ایم.
افزایش 60 درصدی تعداد تخلفات صنفی در کاشمر

به گزارش می متالز، محمدرضا پورکاویان روز دوشنبه 23 دی‌ماه در نشست خبری خود با خبرنگاران افزود: در 9 ماهه ابتدای امسال 7 هزار و 637 بازرسی در سطح شهرستان صورت گرفته که در این خصوص 530 پرونده به ارزش ریالی 22 میلیارد و 347 میلیون و 944 هزار ریال تنظیم شده است.

وی ادامه داد: بیشترین تخلف‌یابی مربوط به عدم درج قیمت بوده به طوری که از 640 تخلف‌یابی در 9 ماهه امسال 169 مورد مربوط به عدم درج قیمت و 70 مورد گران فروشی بوده است.

پورکاویان عنوان کرد: اکنون 9 هزار واحد صنفی، 70 واحد صنعتی و 30 واحد معدنی داریم که به نوبت بازرسی می‌شوند ولی به دلیل کمبود نیرو به نحو مطلوب صورت نمی‌گیرد، اگرچه برخلاف گذشته مدیریت صنعت، معدن و تجارت واحد شده و مشکلات تا حدودی کمتر شده و کارها سرعت گرفته و برخی از آن‌ها نیز به‌روزتر شده ولی با توجه به تعداد نیروهای موجود در فعالیت‎ها به‌خصوص در زمینه تنظیم بازار مشکلاتی وجود دارد.

وی اظهار کرد: ما نیرو برای هر واحد صنفی نداریم که برایشان یک بازرس بگذاریم تا به‌محض گران فروختن برخورد شود، متأسفانه برخی از کسبه به دلیل گران‌فروشی مشکلاتی را به وجود آورده‌اند، بنابراین از مردم درخواست داریم در این خصوص همراه ما باشند و گزارش دهند.

پورکاوریان در پاسخ به این سوال که چرا قیمت برخی کالاها بین دو مغازه با چند متر فاصله تفاوت دارد؟ گفت: خرید برخی مدت‌دار و برخی نقد انجام می‌شود و این در قیمت بی‌تأثیر نیست، اما فردی که گران‌فروشی دارد، صرف فاکتوری که ارائه می‌دهد، دلیل نمی‌شود که تخلفی صورت نگرفته باشد، برخی مواقع اگر واحد تولیدی و کارخانه‌ای نیز محصول را گران عرضه کرده باشد، پیگیری می‌کنیم هرچند در شهر دیگری باشد.

یک هزار و 500 واحد بدون پروانه

وی در ادامه بیان کرد: اگرچه از اتاق اصناف خواسته شده آمار به‌روزی از بازار بدهند ولی پیگیری نکردند اما بر اساس آنچه ارائه‌شده یک هزار و 500 واحد بدون پروانه هستند، متأسفانه مسوولان مربوطه پروانه را صادر می‌کنند ولی در ادامه پیگیری ندارند، این موجب شده اکنون برخی واحدها پروانه داشته باشند ولی واحد صنفی ندارند.
 
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت کاشمر افزود: تداخل صنفی داریم اگرچه باید طبق مقررات رفتار شود اما قانون رعایت نشده است، البته شاید به دلیل بیکاری دیگر همانند گذشته نتوان از اشباع شدن مشاغل مختلف در یک خیابان جلوگیری کرد.

وی همچنین در ادامه با اشاره به اختلاف قیمت کشتار دام روستاها با شهر گفت: دامی که هم اکنون در روستا کشتار می‌شود و به فروش می‌رسد با دامی که در شهر به پیش سرد می‌رود از نظر وزن تفاوت پیدا می‌کند و این موجب می‌شود در ارزش تمام شده قیمت متفاوت باشد. البته قصابی‌های داخل شهر نیز کمی گران‌تر می‌فروشند، هرچند در گوشت سفید معیاری داریم ولی در گوشت قرمز معیار نداریم و این مشکل کشوری است هنوز معیاری مشخص نشده که بگوییم امروز باید گوشتی که عرضه می‌شود با چه قیمتی باشد.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت کاشمر در ادامه گفت: فعالیت سیاسی در اتاق اصناف را به صورت قاطع رد نمی‌کنم، اتاق اصناف یک‌ نهاد اقتصادی است و کارشان ربطی به سیاست ندارد، این اتاق پل ارتباطی بین دولت و اصناف است، اگر کسانی بخواهند سیاسی‌ کار کنند با آن‌ها برخورد می‌شود.

پورکاویان افزود: اتاق اصناف منابع درآمدی دارد که از محل صدور پروانه و کلاس‌های آموزشی که برای صنوف مختلف می‌گذارد و دیگر مسائل تأمین می‌شود به همین دلیل نمی‌تواند این درآمد را در هر راهی که خواست هزینه کند و یا افراد مدنظرشان و به نوعی اقوام خود را به اتاق اصناف ببرند و حقوق بدهند.

وی بیان کرد: در اتاق اصناف از طیف‌های مختلف سیاسی هستند و مشکلاتی را نیز برای اتاق اصناف ایجاد کردند، گرایش‌های سیاسی لطمه‌هایی را به اتاق اصناف شهرستان وارد کرده است، کارهای اتاق اصناف باید در یک فضای آرام انجام گیرد.

عناوین برگزیده