به گزارش می متالز، علی بختیار با اشاره به کاهش 9 میلیارد لیتری قاچاق سوخت، گفت: این آدرس غلطی است که میگویند افزایش قیمت بنزین، قاچاق سوخت را کمتر کرده است چراکه 80 درصد از این قاچاق گازوئیل است نه بنزین، بنابراین کاهش 9 میلیارد لیتری قاچاق سوخت را باید به دلیل افزایش نظارتها دانست.همچنین همواره با روشهای کنترلی میتوان جلوی قاچاق را گرفت به همین دلیل مجلس پیش از این خواهان احیای کارت سوخت بدون افزایش قیمت بنزین بود.
نماینده مردم گلپایگان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عدم تناسب میان قیمت بنزین و گازوئیل، افزود: بنزین 10 برابر از گازئیل گرانتر است در حالی که در دنیا این فاصله تنها 10 درصد است لذا ارزانی گازوئیل خود دلیل اصلی قاچاق این فرآورده نفتی است.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: دولت اگر به دنبال کسب درآمد از طریق فرآوردههای نفتی است باید به تناسب قیمت بنزین و گازوئیل را اصلاح میکرد نه آنکه بنزین 3 هزار تومان شود و گازوئیل 300 تومان بماند چراکه در این شرایط در کاهش قاچاق گازوئیل تاثیر چشمگیری میگذاشت.
پدیده قاچاق سوخت از ایران به کشورهای همسایه به عاملی برای از دست رفتن منافع اقتصادی و افزایش تجارت غیرقانونی در مرزهای مشترک تبدیل شده است، بههمین دلیل مسوولان در ماههای اخیر تلاشهای تازهای را برای جلوگیری از قاچاق و برخورد جدی با قاچاقچیان آغاز کردهاند.