تاریخ: ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۰۴
بازدید: ۳۶۶
کد خبر: ۸۳۰۸۰
منصوریزدی‌زاده در کنفرانس حمل‌ونقل ریلی، فرصت‌ها و ظرفیت‌ها و رونق تولید عنوان کرد:

انواع ریل را می‌توانیم بسازیم

می متالز - کنفرانس حمل‌ و نقل ریلی، فرصت‌ها و ظرفیت‌ها و رونق تولید هفته گذشته با همکاری دانشگاه علم و صنعت ایران، شرکت ذوب آهن اصفهان و راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در محل این دانشگاه برگزار شد.
انواع ریل را می‌توانیم بسازیم

به گزارش می متالز، این کنفرانس یک روزه که با حضور خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، سعید رسولی مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران، منصور یزدی‌زاده مدیرعامل ذوب آهن اصفهان، جبار ذاکری رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران و علی امام مدیرعامل شرکت قطار شهری (مترو) تهران و حومه و جمعی از مسئولان و دست‌اندرکاران این حوزه برگزار شد به فرصت و ظرفیت‌های تولید ریل ملی پرداخت و مسائل و مشکلات این حوزه را مورد کنکاش کارشناسان قرار داد.
 

مشکل ریل داخلی، تامین مالی است

 خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در این کنفرانس عنوان کرد: در زمینه توسعه ریل کشور، اقدام‌های مناسبی در داخل روی داده است که مرهون تلاش مدیران این مجموعه در گذشته بوده است.
خادمی در ادامه خاطرنشان کرد: ۳هزار کیلومتر توسعه ریل را در برنام کشور داریم که حدود ۹۷۰ کیلومتر آن به بهره‌برداری رسیده که در سال‌های اخیر نیز ۵ استان را به خطوط ریلی کشور متصل کرده است.  
وی با اشاره به بیشترین نوع جابه‌جایی‌ها در کشور عنوان کرد: حدود ۹۰ درصد مسافر و بار توسط حمل‌ونقل جاده‌ای انجام می‌گیرد و این اتفاق خوشایندی نیست که در این راستا نیازمند تغییر از سیستم حمل‌ونقل جاده‌ای به سمت ریلی هستیم، در این حالی است که به لحاظ قیمت، بین دو نوع حمل‌ونقل اختلاف چندانی وجود ندارد.
 معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به عوامل توسعه‌نیافتگی خطوط ریل در کشور عنوان کرد: در گذشته بستر مناسب برای تولید خطوط ریلی آماده نبود چراکه واحد تولیدی در داخل ریل تولید نمی‌کرد اما هم‌اکنون در داخل توانسته‌ایم به این تولید دست پیدا کنیم.  
خادمی در ادامه یادآور شد: امسال شرکت ذوب آهن اصفهان برنده مناقصه عمومی تولید ریل ۱۳ هزار کیلومتری شده است. همچنین خطوط بستان‌آباد-تبریز با ریل ذوب آهن در حال ریل‌گذاری است.  
وی به فرصت‌هایی که می‌تواند تولید ریل داخلی را افزایش دهد اشاره کرد و گفت: در کشور خطوط بسیاری در حال ریل‌گذاری یا برنامه‌ریزی برای این امر هستند که این موضوع می‌تواند ظرفیت‌های خوبی را برای تولید ریل در ذوب آهن اصفهان فراهم آورد؛ بنابراین این شرکت می‌تواند برنامه‌ریزی بلندمدت برای خود در این صنعت داشته باشد.
 مدیرعامل شرکت ساخت توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور ادامه داد: گره کوچکی که برای تامین ریل داخلی وجود دارد، تامین مالی است که در این راستا دولت باید چاره‌ای بیندیشد؛ یکی از راهکارها این است که وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری بانک‌ها به صورت فاینانس داخلی آن را تامین کند که در این صورت شاهد سرمایه‌گذاری بیشتری در این صنعت خواهیم بود.
 

افتخار می‌کنیم با ذوب‌آهن قرارداد منعقد کرده‌ایم

سعید رسولی مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران در این کنفرانس عنوان کرد: تولید ریل ملی از دیرباز آرزوی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران بوده، این در حالی است که هم‌اکنون شرکت ذوب آهن آماده سفارش برای تولید ریل است.
 در رابطه با ناوگان و واگن نیز واحدهای تولیدی قادر به تولید هستند که البته بخشی از ظرفیت‌های آنها خالی مانده است.
رسولی در ادامه خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان داخلی باید وفادار باشند، به عبارت دیگر از یک سو به‌موقع محصول خود را تحویل دهند و از سوی دیگر کیفیت را مد نظر قرار دهند.
وی در ادامه تاکید کرد: جایگاه تولید در کشور و اشتغالزایی جایگاه بلندی دارد، از همین رو در هر جا که ایستاده‌ایم باید به رونق تولید کمک کنیم. رسولی افزود: در شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی به تولید داخلی توجه داریم و افتخار می‌کنیم که با شرکت ذوب آهن اصفهان در زمینه ریل قرارداد منعقد کرده‌ایم.
وی با اشاره به اهمیت رابطه دانشگاه و صنعت نیز گفت: دانشگاه و صنعت باید بیش از پیش با یکدیگر تعامل داشته باشند.
در این راستا نیز از دانشگاه‌ها می‌خواهیم که در پروژه‌های راه‌آهن شرکت داشته باشند.

 

با همکاری دانشگاه می‌توانیم ریل ۷۲ متر بسازیم

منصور یزدی‌زاده مدیرعامل ذوب آهن اصفهان در این کنفرانس عنوان کرد: از دهه ۱۳۷۰ بود که موضوع تولید ریل برای شرکت ذوب آهن اصفهان مطرح شد، البته آن زمان ذوب آهن تجهیزات لازم را برای این امر نداشت، اما به‌تدریج ما توانستیم که تجهیزات خود را کامل کرده و در این راستا تلاش‌های بسیاری کردیم تا بتوانیم به تولید ریل دست پیدا کنیم.
 یزدی‌زاده ادامه داد: ترانس ابعادی تولید ریل به صورت میکرون اندازه‌گیری می‌شود، از همین رو یکی از کارگاه‌های نورد ذوب آهن را توسعه دادیم تا خط تولید آن را کامل کنیم. فناوری تولید ریل را از آلمان وارد کردیم، اما نصب تجهیزات را به‌صورت داخلی انجام دادیم.
 وی خاطرنشان کرد: تا پیش از این، نیاز راه‌آهن به ریل به‌صورت واردات تامین می‌شد، اما هم‌اکنون با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، این نیاز از داخل قابل تامین است. البته تغییر نگاه تامین از طریق واردات به سمت داخلی برای ما موضوع زمانبری بود.
 یزدی‌زاده با اشاره به انواع، توان و ظرفیت تولید ریل در شرکت ذوب آهن اصفهان عنوان کرد: در ذوب آهن ریل‌هایی به طول ۱۸ متر را تولید می‌کنیم و قادر به تولید ۳۶ متر نیز هستیم، به عبارت دیگر خط تولید ما برای ۳۶ متر نیز طراحی شده است. البته با همکاری دانشگاه و با تغییرات جزئی در خط تولید می‌توانیم به تولید ریل ۷۲ متر نیز برسیم. همچنین می‌توانیم انواع ریل‌های شهری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، بین‌شهری و خطوط مترو را بسازیم.
 در زمینه مترو تهران و اصفهان نیز قراردادهایی برای تامین ریل خطوط مترو منعقد کرده‌ایم. علاوه بر این ریل معدن نیز می‌توانیم تولید کنیم. تا ۲۲ بهمن تمام انواع ریل مورد نیاز معدن در ذوب آهن اصفهان تولید می‌شود.  
 وی در ادامه با اشاره به ظرفیت تولید ریل این شرکت بیان کرد: ظرفیت ذوب آهن برای تولید ریل ۴۰۰ هزار تن در سال است که البته ما براساس سفارش تولید می‌کنیم. هم‌اکنون متناسب با نیاز و تقاضای کشور ماهانه ۱۰هزار تن ریل تولید می‌شود.
مدیرعامل ذوب ‌آهن اصفهان همچنین با اشاره به خطوط ریل‌های پرسرعت عنوان کرد: سرعت‌های ۳۵۰ کلیومتر در ساعت به بالا در حقیقت جزو خطوط پرسرعت در خطوط ریلی به‌شمار می‌روند که ذوب آهن با تغییرات جزئی در خطوط تولید خود توان تولید چنین خطوطی پرسرعتی را نیز دارد.
یزدی‌زاده همچنین با اشاره به قیمت ریل داخلی عنوان کرد: در حال کلی ریل داخلی ارزان‌تر از ریل وارداتی است منتهی موضوع درحال‌حاضر قیمت نیست، بلکه موضوع آن است که شرایط واردات برای ما ممکن نیست.
 

مرکز تست ریل راه‌اندازی کنیم

 جبار ذاکری رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران در این کنفرانس عنوان کرد: موضوع ایمنی یکی از موضوع‌های مهم در حوزه حمل‌ونقل به‌شمار می‌رود و اگر موضوع ایمنی در حمل‌ونقل را جدی نگیریم، روزانه باید شاهد مرگ ۵۰ نفر در تصادفات جاده‌ای کشور باشیم.
در این راستا یکی از راهکارهایی که می‌تواند این تلفات انسانی را کاهش دهد، توسعه حمل‌ونقل ریلی است.  ذاکری در ادامه عنوان کرد: برخی کشورها برای نمونه کشور چین طی ۳۰ سال گذشته به سمت حمل‌ونقل پرسرعت ریلی پیش رفته و به پیشرفت قابل توجهی نیز در این حوزه دست یافته است که امیدواریم ایران نیز بتواند وارد این حوزه شود.  
وی با اشاره به این موضوع که ایران در منطقه جایگاه ترانزیتی قابل توجهی دارد، گفت: ایران در حوزه بار و ترانزیت باید به کشورهای جنوب شرق آسیا، روسیه و کشورهای مشترک منافع متصل شود، از همین رو باید حمل‌ونقل ریلی خود را توسعه ببخشد. همچنین در زمینه کریدور شمال به جنوب نیز اقدام‌هایی نیز در داخل انجام گرفته، اما سرعت کار پایین است.
 رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران ادامه داد: در طول ۴۰ سال گذشته بر اهمیت و گسترش حمل‌ونقل ریلی تاکید شده است اما همواره این پرسش مطرح است که چرا این صنعت توسعه پیدا نمی‌کند.  ذاکری در ادامه خاطرنشان کرد: البته صنعت ریل هم در حوزه ریل و هم ناوگان، گام‌های قابل توجهی در زمینه بومی‌سازی تولیدات برداشته شده و از حدود ۱۵ سال پیش این بومی‌سازی با ساخت ریل داخلی آغاز شده است که در این راستا موضوع ریل یکی از گلوگاه‌های این صنعت به‌شمار می‌رود.  
وی یادآور شد: در گذشته همواره تولید ریل یکی از موانع توسعه حمل‌ونقل ریلی به‌شمار می‌رفت که هم‌اکنون با کمک شرکت ذوب آهن اصفهان این مشکل برطرف شده است.  رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران تصریح کرد: تولید ریل به عنوان نماد توسعه‌یافتگی یک کشور به‌شمار می‌رود، امیدواریم با افزایش ظرفیت تولید ریل در داخل تمام نیاز خود در داخل را تامین کنیم.
 ذاکری با اشاره به این موضوع که برای تولید ریل، شرکت ذوب آهن و راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران چند سال است که درگیر این موضوع هستند، گفت: البته در زمینه تولید ریل باید یک نهاد سومی ایجاد کنیم تا به‌عنوان مرکز تست ریل آزمایشگاه‌های استاندارد را انجام دهد و این مرکز تاییدیه نهایی را بدهد.
 این مرکز باید به کمک دانشگاه‌ها شکل بگیرد. گام‌هایی برای این نهاد در دانشگاه با کمک راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران برداشته و مذاکره‌هایی انجام شده است، البته در این راستا نیز حمایت سرمایه‌گذاران را می‌طلبد.
 

مترو تهران متکی به ذوب آهن اصفهان

علی امام، مدیرعامل شرکت قطار شهری (مترو) تهران و حومه در این کنفرانس عنوان کرد: کشور ما در زمینه مترو قدمتی ۴۲ ساله دارد و نخستین مترو کشور در سال ۵۶ در تهران راه‌اندازی شد. البته ساخت مترو در دوران جنگ و بین سال‌های ۶۰ تا ۶۵ دچار یک وقفه ۵ ساله شد، اما پس از آن دچار سرعت پرشتابی شد.  
امام در ادامه خاطرنشان کرد: هم‌اکنون در متروی تهران ۷ خط، ۲۳۵ کیلومتر شبکه و ۱۲۵ ایستگاه داریم که روزانه یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر مسافر را جابه‌جا می‌کنند.
  وی با اشاره به ایمنی مترو عنوان کرد: یکی از مباحث اصلی در زمینه مترو ایمنی است، چراکه حوزه کار در زیرزمین انجام می‌گیرد و این موضوع اهمیت آن را دو چندان می‌کند.
 مدیرعامل شرکت قطار شهری (مترو) تهران و حومه با اشاره به این موضوع که حوزه کار مترو در دو بخش انجام می‌گیرد، گفت: کار مترو به دو بخش ساختمانی و تجهیزاتی تقسیم می‌شود؛ در زمینه ساختمانی از ابتدا نیز بی‌نیاز از واردات هستیم و طراحی و اجرا را بدون اتکا به خارج انجام داده‌یم، اما در حوزه تجهیزات وابسته به خارج بوده‌ایم که در گذشته یکی از وابستگی‌های ما مربوط به ریل بوده که هم‌اکنون به همت شرکت ذوب آهن اصفهان این وابستگی می‌تواند برطرف شود.
 امام در ادامه یادآور شد: بهمن سال گذشته ما از شرکت ذوب آهن بازدید به عمل آوردیم و جرقه تولید ریل مترو نیز در آنجا زده شد و در این راستا با شرکت ذوب آهن تفاهمنامه‌هایی را منعقد کرده‌ایم. ما پیگیر این تفاهنامه‌ها با کلانشهر هستیم. شرکت متروی تهران نیز از این پس متکی به ذوب آهن اصفهان خواهد بود.
 وی در ادامه تصریح کرد: موضوع مهم دیگر تاییدیه دادن به تجهیزات است که این مرکز را در کشور نداریم که اگر در این راستا دانشگاه‌ها به سمت راه‌اندازی چنین مراکزی پیش بروند با کمترین مشکل روبه‌رو خواهیم شد.
 مدیرعامل شرکت قطار شهری (مترو) تهران و حومه همچنین خاطرنشان کرد: تعمیق داخلی‌سازی صنعت حمل‌ونقل ریلی با واگن‌سازی تکمیل خواهد شد که در این زمینه ۴ واگن‌ساز در کشور مشغول به تولید هستند که البته با ظرفیت‌های بسیار پایینی مشغول به تولید هستند. امیدواریم که از توان این ظرفیت‌ها نهایت استفاده را ببریم.

عناوین برگزیده