به گزارش می متالز، محرم کریمی امروز در نشست خبری با بیان اینکه در استان تهران ۳ هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری در بخش تولید بتن و ۱۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در این صنعت داریم، گفت: شورایعالی ترافیک مصوب کرده تردد کامیونهای بیش از ۶ تن از ۶ صبح تا ۲۳ ممنوع است که این مصوبه مربوط به چهار سال قبل است.
به گفته کریمی، این دستورالعمل و مصوبه شورایعالی ترافیک هیچ گونه تبصرهای ندارد، در حالی که کامیونهای یخچال دار یا حامل سوخت و مواد فاسدشدنی در طول روز در تهران تردد میکنند، ولی از تردد کامیونهای بونکر بتن (تراک میکسر) جلوگیری میشود.
وی افزود: تا یک ماه قبل پلیس راهنمایی و رانندگی کامیونهای حامل بتن آماده را جریمه میکرد که کرایه حمل هر ماه ۸۰ هزار تومان است اما پلیس راهور ۴۰۰ هزار تومان کامیون داران حامل بتن را جریمه میکند.
دبیر کانون سراسری انجمنهای صنفی بتن آماده یادآور شد: سازمان برنامه و بودجه و شورای فنی استان تهران به ریاست استانداری مصوب کرده است که بتن کالای فاسده شدنی بوده و مجاز به تردد در طول روز هستند اما شورایعالی ترافیک مصوبه شورای فنی استان تهران و سازمان برنامه و بودجه مبنی بر فاسدشدنی بودن بتن را قبول نمیکند.
کریمی با تأکید بر اینکه بتن باید بر اساس مقررات ملی استاندارد در محل بتن ریزی از سوی مهندس ناظر چک شود، گفت: شهر تهران در هر شبانه روز ۳۰ هزار متر مکعب بتن ریزی دارد، بنابراین شهرداری و شورایعالی ترافیک باید مصوبه این شورا را اصلاح کرده و استثنائاتی برای ممنوعیت تردد کامیونهای حامل بتن قائل شوند.
به گفته این فعال صنفی صنعت بتن در یک ماه گذشته که پلیس راهور مانع از تردد تراک میکسرها شده است، میلیاردها تومان به صنف بتن ضرر وارد شده، چون عمر هر بتن در حال حرکت در بونکرهای مخصوص در تابستان نیم ساعت و در زمستان حداکثر یک ساعت است.
وی گردش مالی صنعت بتن را سالانه ۹۰ هزار میلیارد تومان دانست و گفت: در هر سال ۲۵ میلیون تن سیمان تبدیل به بتن میشود که معادل ۱۸ هزار میلیارد تومان رقم بتنهای تولیدی است.
کریمی با رد ادعای آلاینده بودن عملیات بتن ریزی گفت: اینکه گفته میشود بتن ریزی در روز، آلایندگی زیست محیطی دارد اشتباه است.
دبیر کانون سراسری انجمنهای صنفی بتن آماده یادآور شد: اگر زمان طلایی فسادپذیری بتن را به دلیل توقف کامیونهای بونکر از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی از دست بدهیم، کالای فاسد ممکن است از سوی انبوه ساز وارد پی و اسکلت ساختمان شود که در نتیجه استحکام بنا را به شدت کاهش داده و از آن جایی که کشور ما زلزله خیز است، ممکن است به دلیل استفاده از بتنهای فاسد در ساختوساز، در هر زلزله با شدت پایین نیز شاهد ریزش ساختمان باشیم.