تاریخ: ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۶:۲۸
بازدید: ۲۳۸
کد خبر: ۸۳۵۷۲
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
کارشناس بازار خودرو مطرح کرد:

تحریم یا بدون تحریم، تخته‌گاز بی‌استراتژی‌های خودرویی

می متالز - مدتی است که در خودروسازان اتفاق مثبتی نیفتاده و همچنان روند زیان دهی خود را طی می‌کنند اما؛ نکته قابل توجه این است که سهامداران سوار بر موج به سمت سهم این گروه‌ها در حرکت بوده و حجم عرضه‌های گروه خودرو در بورس رو به افزایش است.
تحریم یا بدون تحریم، تخته‌گاز بی‌استراتژی‌های خودرویی

به گزارش می متالز، بابک صدرایی، کارشناس بازار خودرو در توضیح منطقی بودن سرمایه‌گذاری در این سهام گفت: در ابتدا باید دلایل زیان‌ده بودن این صنعت را در نظر گرفت چراکه دیدگاهی سنتی و عمومی وجود دارد که خودروسازی با حداقل امکانات، به تولید یک خودرو پرداخته و نمی‌تواند ضررده باشد اما؛ در دیدگاه دیگر این موضوع مطرح می‌شود که ماشین تولید شده در کشور تحت تاثیر عوامل بسیاری، چون قیمت ارز، افزایش قیمت قطعات، تحریم، اتفاقات داخلی و مشکلات قطعه سازی، افزایش قیمت پیدا کند.

صدرایی افزایش هزینه‌های گروه خودرو را با بالارفتن قیمت دیگر گروه‌ها مقایسه کرد و افزود: مانند افزایش هزینه‌ها در گروه‌هایی مانند صنایع غذایی، خودرو نیز این شرایط را تجربه کرده و از این قاعده مستثنی نیست.

صنعت خودرو یک صنعت سیاسی است

این کارشناس خودرو در پیش‌بینی آینده خودروسازان خاطر نشان کرد: صنعت خودرو یک صنعت سیاسی بوده و نمی‌توان آن را جدا از مسائل سیاسی و اقتصادی کشور دانست.

وی تصریح کرد: مشکل اساسی این صنعت نبود استراتژی، مدیریت و برنامه‌ریزی است؛ چه در شرایط تحریم باشد چه نباشد، شرایط برای سیاست‌گذار یکی بوده و تغییری برای آن قائل نیست.

صدرایی با اشاره به عدم برنامه‌ریزی کلان و جامع در کشور عنوان کرد: بدون مدیریت این صنعت تنها یک صنعت سیاسی است که هیچ ارزش افزوده ملی به همراه نخواهد داشت و آینده آن مستقیما وابسته به فضای سیاسی و اقتصادی کشور است. 

عدم ارائه طرح جامع صنعت خودرو را به نابودی می‌کشاند

وی در خصوص رشد این صنعت گفت: هر صنعتی باید به فکر نیاز‌ها و خواسته‌های جامعه خویش بوده و اگر هدف ارتقا را در سر دارد باید بازار‌های صادراتی و نیاز‌های جهانی را شناسایی کند؛ این امر تنها با محصولات و پلتفرم‌های جدید امکان‌پذیر است. 

صدرایی ادامه داد: مباحث بازاریابی، خدمات پس از فروش و بازارسازی باید در دستور کار قرار گرفته و طرحی جامع و کامل برای این صنعت در نظر گرفته شود.

این کارشناس بازار خودرو ضمن بیان این مطلب که اجرایی شدن این روش برای این صنعت جای حرف خواهد گذاشت افزود: عدم رعایت نکات و پیش روی به همین منوال جاری در جامعه، بدون شک صنعت خودرو را به نابودی خواهد کشاند.

صدرایی در پایان اظهارداشت: در جهت رشد صنعت خودرو، نخست باید یک برنامه جامع صنعتی برای کل کشور در نظر گرفت که خودرو بخشی از آن باشد.

عناوین برگزیده