به گزارش می متالز، بابک صدرایی، کارشناس بازار خودرو در توضیح منطقی بودن سرمایهگذاری در این سهام گفت: در ابتدا باید دلایل زیانده بودن این صنعت را در نظر گرفت چراکه دیدگاهی سنتی و عمومی وجود دارد که خودروسازی با حداقل امکانات، به تولید یک خودرو پرداخته و نمیتواند ضررده باشد اما؛ در دیدگاه دیگر این موضوع مطرح میشود که ماشین تولید شده در کشور تحت تاثیر عوامل بسیاری، چون قیمت ارز، افزایش قیمت قطعات، تحریم، اتفاقات داخلی و مشکلات قطعه سازی، افزایش قیمت پیدا کند.
صدرایی افزایش هزینههای گروه خودرو را با بالارفتن قیمت دیگر گروهها مقایسه کرد و افزود: مانند افزایش هزینهها در گروههایی مانند صنایع غذایی، خودرو نیز این شرایط را تجربه کرده و از این قاعده مستثنی نیست.
این کارشناس خودرو در پیشبینی آینده خودروسازان خاطر نشان کرد: صنعت خودرو یک صنعت سیاسی بوده و نمیتوان آن را جدا از مسائل سیاسی و اقتصادی کشور دانست.
وی تصریح کرد: مشکل اساسی این صنعت نبود استراتژی، مدیریت و برنامهریزی است؛ چه در شرایط تحریم باشد چه نباشد، شرایط برای سیاستگذار یکی بوده و تغییری برای آن قائل نیست.
صدرایی با اشاره به عدم برنامهریزی کلان و جامع در کشور عنوان کرد: بدون مدیریت این صنعت تنها یک صنعت سیاسی است که هیچ ارزش افزوده ملی به همراه نخواهد داشت و آینده آن مستقیما وابسته به فضای سیاسی و اقتصادی کشور است.
وی در خصوص رشد این صنعت گفت: هر صنعتی باید به فکر نیازها و خواستههای جامعه خویش بوده و اگر هدف ارتقا را در سر دارد باید بازارهای صادراتی و نیازهای جهانی را شناسایی کند؛ این امر تنها با محصولات و پلتفرمهای جدید امکانپذیر است.
صدرایی ادامه داد: مباحث بازاریابی، خدمات پس از فروش و بازارسازی باید در دستور کار قرار گرفته و طرحی جامع و کامل برای این صنعت در نظر گرفته شود.
این کارشناس بازار خودرو ضمن بیان این مطلب که اجرایی شدن این روش برای این صنعت جای حرف خواهد گذاشت افزود: عدم رعایت نکات و پیش روی به همین منوال جاری در جامعه، بدون شک صنعت خودرو را به نابودی خواهد کشاند.
صدرایی در پایان اظهارداشت: در جهت رشد صنعت خودرو، نخست باید یک برنامه جامع صنعتی برای کل کشور در نظر گرفت که خودرو بخشی از آن باشد.