تاریخ: ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۱۰
بازدید: ۱۸۲
کد خبر: ۸۳۷۴۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

فعال سازی معادن کوچک متروکه برای افزایش اشتغال زایی

می متالز - علیخانی با بیان اینکه معادن کوچک در گذر زمان و یا به دلیل اشتباهات سیاسی و اداری حوزه صنعت و معدن و واگذاری غیرکارشناسی متروکه شدند گفت: این معادن کوچک قابلیت زیادی برای اشتغالزایی دارند.
فعال سازی معادن کوچک متروکه برای افزایش اشتغال زایی

به گزارش می متالز، احد علیخانی در ابتدا با تأکید بر لزوم تطبیق تعریف "ماده معدنی خام" در بخشنامه ها و محاوره ها با علم و اقتصاد گفت: اگر منظور ما از خام فروشی تولید کنسانتره باشد در کشورهای پیشرفته ای مانند استرالیا هم خام فروشی صورت می گیرد و کنسانتره را می فروشند.

وی با اشاره به سهم 0.7 دهم درصدی معدن در تولید ناخالص داخلی در سال 1397 افزود: اولین هدف ما باید تحقق چشم انداز بیست ساله و رشد 8 درصدی معدن در تولید ناخالص داخلی باشد و برای رسیدن به این هدف باید صادرات معادن و صنایع معدنی را نیز با تکنولوژی بالا افزایش دهیم.

مشاور خانه اقتصاد همچنین بر لزوم تعیین زنجیره ارزش افزوده در محصولات معدنی فارغ از مباحث سیاسی و هیجانی تأکید کرد.

علیخانی توجه به زمان فروش مواد معدنی برای سود بیشتر را حائز اهمیت دانست و مطرح کرد: به عنوان مثال سود حاصل از فروش برخی مواد معدنی بلافاصله بعد از استخراج به مراتب بیشتر از فرآیند فرآوری است چراکه ممکن است فرآوری برخی مواد معدنی هزینه های اضافی را به کشور تحمیل کند.

وی با اظهار اینکه ایران در بین 15 کشور دارای منابع غنی و ذخایر بالقوه جهان قرار گرفته و سابقه معدن کاری در ایران به شش هزار سال قبل میلاد می رسد ابراز داشت: متاسفانه فقط شش درصد گستره ایران تحت اکتشافات و استخراج سیستماتیک مواد معدنی قرار گرفته است.

مشاور خانه اقتصاد با اشاره به تأثیر فعال سازی معادن کوچک در ایجاد ارزش افزوده و اشتغالزایی گفت: بخش زیادی از معادن، معادن کوچکی اند که سابقه معدن کاری در این معادن بسیار طولانی است و به گذشته های خیلی دور برمی گردد. ما در گذشته از معادن سرب و روی محصول نهایی زینک اکساید را تولید و صادر می کردیم اما هم اکنون این معادن کوچک در گذر زمان و یا به دلیل اشتباهات سیاسی و اداری حوزه صنعت و معدن و واگذاری های غیرکارشناسی این محدوده ها متروکه شدند درحالیکه این معادن کوچک قابلیت زیادی برای اشتغالزایی دارند.

وی همچنین بر ضرورت اصلاح " قانون معادن" و نحوه واگذاری ها و مزایده ها بر اساس تجربیات گذشته تأکید کرد و افزود: دولتها باید ساختار و زمینه سرمایه گذاری بخش خصوصی را فراهم کنند اما وظیفه اکتشافات را به بخش خصوصی واگذار کردند و این اشتباه است.

علیخانی درخصوص راهکارهای اجرایی برای طرح " ایجاد توازن در زنجیره فولاد از سنگ آهن" بیان داشت: خیلی افراد تصور می کنند منظور از اقتصاد مقاومتی، اقتصاد ریاضتی است درصورتیکه اینطور نیست. اقتصاد مقاومتی در حوزه سنگ آهن و فولاد یعنی میزان نیاز و مصرف را دقیق بررسی کنیم و به فکر توسعه و افزایش کیفیت اکتشافات باشیم.

عناوین برگزیده