تاریخ: ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۲۰
بازدید: ۲۲۰
کد خبر: ۸۳۸۷۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

همتی: هدف کنترل تورم است

می متالز - همتی گفته است بانک مرکزی هدف کنترل تورم را در کنار حمایت از تولید و رشد اقتصادی دنبال می کند.
همتی: هدف کنترل تورم است

به گزارش می متالز، رئیس کل بانک مرکزی در مراسم آغاز عملیات اجرایی صدور اوراق گام گفت: بانک مرکزی در کنار کنترل تورم، رونق تولید و حمایت از بخش غیرنفتی اقتصاد را بشدت دنبال می کند و امروز هم با همین هدف از عملیات اجرایی طرحی رونمایی می کنیم که هدف آن تامین سرمایه درگردش واحدهای تولیدی است.

عملیاتی شدن طرح گام

رئیس کل بانک مرکزی در مراسم آغاز عملیات اجرایی صدور اوراق گام در شعبه مرکزی بانک ملی، اظهار داشت: ٤ بانک ملی ملت تجارت و صادرات با این ابزار جدید گام جدیدی در زمینه تأمین مالی زنجیره تولید برداشتند.

 همتی گفت: این اوراق به واحدهایی داده می شود که در ایفای تعهدات خوش نام بوده و واقعا مولد هستند و برای مواد و کالاهای واسطه نیاز به سرمایه در گردش دارند.

وی تصریح کرد: در جلسه شورای پول و اعتبار پیش بینی کردیم حداقل ٥٠ هزار میلیارد تومان در مرحله اول تامین مالی کنیم و برای واحدهای تولیدی در اولین روز ٦٠٠ میلیارد ریال تامین می شود و در روزهای آینده با شتاب بیشتری رشد خواهد کرد.

نرخ سود گام: رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد که نرخ سود گام از نرخ سود مصوب بانک مرکزی بیشتر نیست. با این حساب این سوال پیش می‌آید که واحد فروشنده، چرا باید برای دریافت سود بانکی (سود تسهیلات) به فروش مواد تولیدی خود روی بیاورد؟ احتمالا یکی از پاسخ‌ها این است که با توجه به شرایط بازار، فروش مواد تولید شده با استناد به تضمین بانکی اوراق، می‌تواند یک مزیت باشد. همچنین اگر بازار ثانویه اوراق در فرابورس از عمق و جذابیت کافی برخوردار باشد، می‌تواند قابلیت نقدشوندگی بالایی به این اوراق اهدا کند که در این حالت نیز فروشنده راغب به فروش مواد تولیدی از این طریق خواهد بود.
 
 

تفصیل این گزارش را اینجا بخوانید.

عناوین برگزیده